Napisane przez: torlin | 26/02/2009

Lotnisko, Kielce i Kuryłowicz

kielce1
Trzy wizualizacje projektu lotniska w Kielcach wg Kuryłowicza.
W Kielcach będzie budowane lotnisko. Chcą tego wszyscy, aparat państwowy i samorządowy jest wyjątkowo zgodny, że rzecz jest właściwie niezbędna. „Chcemy wybudować duże lotnisko obsługujące nie tylko pasażerów, ale też cargo”. „chcemy, aby kuracjuszom do Buska i Nałęczowa było bliżej”. „Chcemy w ten sposób promować region świętokrzyski pod względem turystycznym”.
kielce2
Lotnisko docelowo ma przyjmować 4,5 mln pasażerów, a pierwsze pieniądze przeznaczone na budowę lotniska dla Kielc – 3 mln zł – miasto otrzyma z budżetu państwa. Zostaną one przeznaczone właśnie na wykup gruntów.
kielce3
W I etapie lotnisko będzie przyjmować od 300 do 500 tys. pasażerów rocznie w budynku administracyjnym + funkcje dodatkowe w budynku na wyższych kondygnacjach, w etapie II powstanie terminal pasażerski na obsługę 1,5 mln pasażerów rocznie, w etapie III – terminal pasażerski na 3 mln pasażerów rocznie, a w etapie IV – terminal pasażerski 4,5 mln pasażerów rocznie + parking długoterminowy. Zanim rozpoczną się prace budowlane, górzysty teren, na którym zlokalizowana będzie inwestycja, będzie poddany procesowi makroniwelacji czyli wyrównywania okolicznych nierówności terenu.
db-projekt
Konkurencyjny projekt DB Projekt,który zajął II miejsce.
Ja pomijam sprawę kryzysu, bo teraz tej inwestycji pewnie nie będzie, ale tak się zastanawiam, czy to nie jest myślenie mocarstwowe (Lublin ma, Bydgoszcz ma, Białystok ma – to my nie będziemy mieć?). Czy warto jest budować lotnisko w mieście oddalonym o 114 km od Krakowa, posiadającego duże lotnisko międzynarodowe (duże jak na warunki polskie)?
hetman
Projekt stadionu w Białymstoku dla Hetmana autorstwa bohatera mojego wpisu.
A drugą sprawą jest nazwisko architekta, który wygrał konkurs. Stefan Kuryłowicz jest postacią kontrowersyjną, ludzie mu niechętni piszą, że Kuryłowicz się powtarza, ściąga sam od siebie i od dawna nie zaprojektował czegoś fajnego. Aż trochę mi było przykro czytać w Internecie, jak internauci cieszyli się z przegranej Kuryłowicza w konkursie na projekt Stadionu Narodowego. Daję przykłady jego projektów i muszę przyznać, że coś jest na rzeczy.
stadion-narodowy
Przegrany projekt Kuryłowicza budowy Stadionu Narodowego
Ponieważ mój blog jest apolityczny nie będę opisywał ludzi najbardziej naciskających na powstanie lotniska. Ale kwota 500 milionów złotych, niezbędna na wybudowanie nie tylko lotniska, ale i całej infrastruktury – jest z lekka szokująca, szczególnie przy tego brakach w drogach i kolei. Projekt ten nie jest również wpisany do listy inwestycji unijnych w regionie. Ale może ja nie mam racji, może świat stoi otworem przed pozytywnie myślącymi.

Reklamy

Responses

  1. Najpiękniejsze sa wizje i sny, dlatego tak lubimy marzyć. Czesto nawet uciekamy w marzenia przed szarą rzeczywistością.

  2. Witam Cię Sadoqu w swoim blogu!
    Masz rację, i nie wiem, czy zauważyłeś, że ja jakoś specjalnie mocno ich nie potępiam. Tyle pięknych rzeczy powstało z marzeń, nie licząc się z ekonomią. Wspomnijmy chociaż Ludwika z Wittelsbachów Szalonego.

  3. W Kielcach? Lotnisko? Przecia tamte ludzie boją się latać 🙂

  4. Peron we Wloszczowej nie wystarczy ? – mozna zapytac, kiedy czyta sie, ze lotniska chca wszyscy :”aparat państwowy i samorządowy”.

    Sam pomysl nie jest glupi, ale czy nie taniej (i rozsadniej z punktu widzenia calosci systemu komunikacyjnego w Polsce) nie byloby wybudowac autostrade z Krakowa przez Kielce do Lublina, i dalej na wschod, a jednoczesnie rozbudowac Balice, ktore mialoby szanse byc duzym lotniskiem regionalnym dla Polski poludniowo-wschodniej oraz dla Kielecczyzny.

    Autostrady tak sa potrzebne, podonie jak zmodernizowana siec kolejowa. Ta ostatnia juz istnieje i wystarczy wlozyc w nia pieniadze. Byc moze te zaoszczedzone na budowie lotniska, ktorego w sumie moze nie byc…

    Pozdrawiam

  5. Może jako Krakauer z krwi, kości i sernika wiedeńskiego winienem zapłonąć oburzeniem świętym, ale pamiętam, żem już kiedyś nie tyle płonął oburzeniem, gdym słyszał, że w Kielcach hali stawiają i chcą targów i wystaw na skalę międzynarodową czynić. Tamtem czasem krakowskie budowlane liczyły się za bodaj trzecie, czy czwarte w kraju, a kielczan zamysły wydawały się budzić tylko politowanie… Dziś w Kielcach jest centrum targowe i targi pełną gębą, krakowskie przy tem to zapyziała, prowincjonalna wystawka… Dlatego poczekam z tym potępieniem, choć w rzeczy samej tu raczej winien rachunek rozstrzygać ekonomiczny, bo się może okazać, że jak powiodą dwupasmowego gościńca do samej Warszawy i do Krakowa, to lotnisko będzie zarastać perzem…
    Kłaniam nisko:)

  6. Hoko!
    Toteż zamyślają tylko przyjmować gości, sami nie latając 😀
    Jacobsky!
    Stęskniłem się za Tobą, zlikwidowały mi się wszystkie adresy e-mailowe i nie miałem z Tobą kontaktu.
    Jacobsky i Wachmistrz!
    Odpowiedź jest w miarę podobna do mojego wpisu skierowanego do Sadoqa. Z jednej strony jest to jedno z najuboższych województw w całej Unii i na rozwój infrastruktury powinni kierować swoją uwagę. A z drugiej… marzenia… czasami się ziszczają.

  7. Kraków, Rzeszów, Katowice to dzialajace lotniska
    i w rozbudowie. Jesli w historycznej Małopolsce ma być jakieś trzecie lotnisko to chyba w jednym z silniejszych w osrodków akademickich czyli w potencjalnie rozwojowym Lublinie.

  8. @ Torlin:

    dzięki za ten wpis, w sam raz trafiłeś w mój gust 🙂 Uważam, że cały pomysł wzięty jest z księżyca (nb., kiedy kosmodrom w Wólce Głodowej?) i stanowi po prostu smutne pokłosie absurdalnego podziału administracyjnego kraju i tworzenia województw na polityczne zamówienie (jest to jedna z nielicznych rzeczy, które mam za złe Kwaśniewskiemu).

    Polska jest w ogólności krajem zbyt małym, a przy tym zbyt gęsto zaludnionym, by inwestować w lotnictwo jako środek krajowej komunikacji międzymiastowej, zaś na przewozy międzynarodowe z/ do Kielc nie ma co liczyć. Jeśli budować lotniska, to faktycznie – w Lublinie i ewentualnie pod Białymstokiem, tj. w rejonach faktycznie upośledzonych pod względem dostępu do tego środka transportu. Zaś jeśli władze województwa świetokrzyskiego pragną zaktywizować uzdrowisko w Busku – niech przywrócą miastu połączenie kolejowe (zamknięte przed 7 laty), zapewniając przynajmniej po 2 połączenia dziennie z Warszawą i Katowicami. Będzie taniej i na pewno skutecznie!

    Pozdrawiam

    Geograf

  9. w każdym mieście lotnisko!

    lądowisko dla helikopterów w każdej wsi!

    tego domaga się lud pracujący!

    …Arabowie domagają się 7 dziewic dla każdego

  10. tez jestem za lotniskiem gdzie sie da,zeby tylko

    zostalo miejsce na malutki trawniczek z prze-

    bisniegami

    napoleonid,czy moge dolaczyc sie do Arabow,kusi

    mnie to,7..7..7..

    pozdrawiam Was 😀

  11. całe szczęście kara odstępstwa od wiary nie jest karana w naszym państwie…gorzej będzie jak zamieszkasz w Arabii Saudyjskiej i się od myślisz 😛

  12. „kara odstępstwa od wiary nie jest karana ”
    miało być nie jest sankcjonowana 😀 jestem coś rozkojarzony 😉

  13. Rysberlinie!
    Trzy razy po siedem? Ty cudzołożniku! 😀

  14. A może tę siódemkę w swoim łóżku? Wtedy będzie swojołożnikiem 😉

  15. napoleonid,Torlin,Quarke:

    😆 8)

  16. Mnie się projekt podoba 🙂 Pomijam słuszność czy nie lokalizacji, dodam tylko, że w Krakowie lotnisko niestety jest zawodne ze względu na lokalizację. Zbyt duzo lotów odwoływane z powodu mgły itp. ludzie wola jechać do Katowic. Wydaje mi się , że lotnisko w Kielcach akurat ma sens 🙂


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: