Napisane przez: torlin | 04/03/2009

Symbol kiczu czy atrakcja?

sopot1

Już przy omawianiu „Alternatywnych Cudów Polski wg Torlina” obiecywałem ustosunkować się do wielkiego plebiscytu „Dziennika” na „Największy Kicz Wolnej Polski”. Wiem, że wygrały „Złote Tarasy” w Warszawie, dla mnie jednak najbardziej kontrowersyjną, i jednocześnie niezmiernie dyskusyjną, była nominacja „Krzywego Domu” w Sopocie. Moim zdaniem krytycy trochę przesadzili.

sopot2

„Krzywy Dom” powstał w 2003 roku przy popularnym Monciaku w Sopocie, czyli przy ul. Bohaterów Monte Cassino według projektu Małgorzaty i Szczepana Szatyńskich. Znajdują się w nim sklepy, kawiarnie, puby i restauracje i od samego początku budził on kontrowersje, można wręcz powiedzieć, że nie pozostawia nikogo obojętnym.

Specjaliści nie zostawiają na „Domu” suchej nitki:

Grzegorz Piątek, krytyk architektury, miesięcznik „Architektura–Murator” – „Krzywy dom, Sopot – intelektualnie i warsztatowo tandetny, stał się dla niejednego Polaka uosobieniem architektury niebanalnej, „z jajem”, która przez to tylko że jest zaprzeczeniem szarego pudełka jawi się interesująca, a może nawet wybitna. Niestety stoi przy Monciaku – jednym z najruchliwszych deptaków w Polsce, co oznacza że mijający go spacerowicze mają dużo czasu i wewnętrzny imperatyw robienia zdjęć, które wędrując w świat umacniają tylko jego sławę”.

Jarosław Trybuś, historyk sztuki, przy uzasadnieniu nominacji – „”Krzywy Dom”, (…) – za kiczowatość. Ten wykwit złego smaku zaważył na wizerunku jednego z przyjemniejszych nadbałtyckich deptaków promując populistyczną odmianę kiczu”.

Komentarz „Dziennika” przy propozycjach – „willa przypominająca wizję pijanego malarza, przykład architektury starającej się za wszelką cenę przykuć uwagę przechodniów. Można jeszcze postawić budynek do góry nogami. Tylko czekać, aż ktoś zbuduje dom w kształcie fallusa, z pewnością taka budowla skutecznie przyciągnie uwagę”.

sopot3

Z drugiej strony są ludzie broniący budynku (strona Trójmiasta): „powstały w 2003 r. Krzywy Domek swoim charakterem nawiązuje do bajkowych rysunków Jana Marcina Szancera oraz Pera Dahlberga, a także projektów Gaudiego. Elewacja zewnętrzna obiektu w pełni odpowiada stylistyce Monciaka. Budynek poziomami nawiązuje do gzymsów i poziomów sąsiadujących kamieniczek”. Na stronach poświęconych architekturze i miastu Sopot królują głosy zadowolenia, na 337 głosujących 118 dało mu 10 punktów na 10 możliwych.

Według mnie nie można przesadzać w obie strony, uważam że specjaliści niepotrzebnie strzelają z armaty do tego budynku, nie jest on znowu tak straszny, jak go malują. Z drugiej nie można go w ogóle porównywać do Gaudiego czy Hundertwassera. Dla mnie najważniejsze jest to, że budynek ten nie dominuje nad Monciakiem, jest jego zgrabnym uzupełnieniem, wypełnieniem i ciekawostką. Wpisowicze donoszą, że zdjęcie domu można spotkać nawet na stronach japońskich.

Podstawową sprawą jest jednak to, aby taki dom był wyjątkowy, jeżeli zaczniemy wszystko budować w tym stylu, to będzie nie do zniesienia. A boję się, że małżeństwo Szatyńskich zaczyna uszczęśliwiać Pomorze podobnymi projektami (czyżby sami od siebie ściągali jak Kuryłowicz?

hotel-ul-grodzka-1

Hotel w Gdańsku przy Grodzkiej 1 wg projektu Szatyńskich.

Ciekaw jestem, co sądzicie na ten temat.

Responses

  1. Prawdę mówiąc wolę tradycyjny Gdańsk – dla mnie najpiękniejsze miasto Polski.

    Ale architektonicznie – ciekawe, zwłaszcza Krzywy Dom z Sopotu.

    Pozdrowienia

  2. Mi się podoba ten krzywy. W środku też jest krzywo? Hotel też jest fajny, jedyny problem, jaki widzę, to to, że chyba nie do końca pasuje do otoczenia – gdyby takie coś stało na osobności, np gdzieś w szczerym polu, byłoby super.

    A tak na marginesie, moja stodoła jest też trochę krzywa, bo murarz był nie całkiem trzeźwy i mu sie pion chybotał – to może tez by gdzie ją pokazać 🙄

  3. Krzywy dom jest ciekawostką, a czy jest kiczowaty? Raczej powiedziałbym, że ma budzić zdziwienie jak krzywa wieża w Pizie, czy w Toruniu. A że jest wykrzywienie zamierzone, a nie wynikające z działania natury? Nie szkodzi. Nie ważne co mówią, ważne by w ogóle mówili

  4. witam !

    kicz ! chyba jeszcze nie i masz racje gospodarzu

    ani tu magii Hundertwassera, ani tym bardziej

    bajkowej lekkości Gaudi.

    budynek powinien pasować do otoczenia i dlatego

    (byłem widziałem) Gaudi jest WIELKI

    oczywiście dla tych co lubią 😀

    dla innych może kiczem ?

    pozdrawiam Was 😀

  5. Jacobsky!
    Cieszę się, że jesteś. Ze mną jest dziwnie, jak wędruję po Krakowie, to jest to dla mnie najpiękniejsze miasto Polski. Jak wędruję po Wrocławiu mam to samo uczucie. W Szczecinie to właśnie miasto jest najpiękniejsze. Bardzo lubię Gdańsk. Jak przeczytałem Twoje stwierdzenie przypomniałem sobie, że kiedyś „popełniłem” notkę na temat tego miasta (jeszcze w poprzednim blogu)
    http://torla.blog.interia.pl/?id=1053978
    Ciekaw jestem, co się zmieniło – dawno w Gdańsku nie byłem.
    Hoko!
    Wszyscy są zadziwieni, kiedy są tam pierwszy raz, że w środku wszystko jest proste. Zupełnie inaczej niż u Hundertwassera, gdzie podłogi są również krzywe.
    A za atrakcję oglądania swojej stodoły powinieneś pobierać opłaty. Czy jest szansa, abyśmy wszyscy zostali do Ciebie zaproszeni na „Discu na klepiscu” 😀
    Sadoqu!
    Masz całkowitą rację, ja wielokrotnie pisałem, że działalność człowieka może wspaniale wzbogacać i nasze otoczenie i przyrodę. Jako przykłady dawałem Zalew Czorsztyński, który stworzył wprost bajkową okolicę, Park Narodowy „Ujście Warty”, który powstał właściwie w wyniku działalności melioracyjnej Prusaków.
    Rysberlinie!
    Z Tobą również muszę się zgodzić. W Barcelonie i w Wiedniu widać Wielką Sztukę, nasz Dom nie pretenduje do tej kategorii, tak że porównywanie tych budynków jest pomyłką już na starcie.

  6. Hoko,
    Ten murarz… to nie nazywał się Gehry czasem? Lubiał wypić 😆

  7. Stoi krzywa stodoła
    I Hoko też
    Już chwieje się. A
    Proste wszystko dokoła
    Do diabła co
    Tam dzieje się. A
    Policja już murarza trzyma
    Chłop na schwał
    Budowę reszty domów wstrzymał
    Kto tam chciał
    We wsi z licznych kominów
    Uchodzi dym…

  8. Na żywo nie widziałem. Pierwsze zdjęcie zrobiło na mnie dobre wrażenie — rzeczy nie pięknej i wyrafinowanej, ale zwyczajnie zabawnej. Może z wyjątkiem wejścia. Kolejne zdjęcia jednak sugerują, że w szczegółach to nie jest zbyt dobra robota. Pytanie jednak najważniejsze dotyczy otoczenia, czyli tego jak to jest wkomponowane w architekturę wokół niego.

  9. Zeenie!
    Pikne. Niemen w grobie ani drgnął.
    PAKu!
    Usiłowałem w Internecie znaleźć zdjęcia pokazujące resztę ulicy. jedyne, które cokolwiek „mówi” na ten temat jest tu:
    http://www.sopotmieszkanie.com/atrakcje_s.php

  10. Symbol kiczu czy atrakcja?

    Jedno nie wyklucza niestety drugiego.

  11. Z tego co pamiętam to ten budynek aż tak bardzo nie odstawał od reszty… swoją drogą zdecydowanie wolę taki styl niźli blubry czy chociażby socjalistyczne dary dla naszego braterskiego narodu 😉

  12. Kiczowate to to może jest. Ale żeby od razu symbol? Na symbol to trzeba sobie zapracować.
    Taki różowy flaming, albo jeleń na rykowisku to co innego…

  13. PAK ma rację. Gaudi to to nie jest.

  14. Witam Cię Makowski w swoim blogu. Ja wiem, że PAK ma rację. Ale tak zastanawiam się, czy my nie strzelamy z armaty do wróbla. Przecież to jest mały budynek, mający być atrakcją, może niewyszukaną, ale reprezentującą jakiś tam poziom. Po prostu nie wszyscy chcą czytać Kołakowskiego, niektórzy lubią też Sienkiewicza.

  15. Krzywy domek jest uroczy.
    Jak się spogląda na takie pogodne domki, od razu robi się pogodniej w sercu.
    A w dzisiejszych szarych czasach potrzeba optymizmu i uśmiechu :)))
    Nie bójmy się więc domków dziwnych, innych, a nawet „z pogranicza kiczu”, wykażmy więcej luzu i poczucia humoru.

  16. Witam Cię Violu – masz rację, to samo ja pisałem w notce. Pozdrawiam

  17. bez kitu ! największy kicz to nowy budynek opery w Krakowie ! ja się pytam jakim cudem taki rażący niewypał mógł wygrać przetarg za taką kasę w Krakowie ktośpowinien bryknąć za ten przekręt !

  18. Witam Cię Mała serdecznie w swoim blogu. Całkowicie się z Tobą zgadzam, budynek Opery zajął zaszczytne trzecie miejsce w konkursie na Makabryłę za budynkiem Telewizji i Galerią Hosso w Koszalinie.
    http://bryla.gazetadom.pl/bryla/1,85298,6292573.html
    Więcej można przeczytać
    http://bryla.gazetadom.pl/bryla/1,85299,5576000,Tropiciele_Makabryl__Upiorna_Opera.html

  19. A ja uważam, że to znakomity projekt – nie jest banalny! Zastanawia i budzi kontrowersje. Być może innym architektom jest trudno to zaakceptować, bo ich samych nie stać na taką ekstrawagancję – chętnie pokazuje znajomym ten budynek – nie tylko w kraju i zawsze spotykam się z uśmiechem i żywym zainteresowaniem. Na zachodzie tworzy się całe osiedla surrealistycznych projektów. Wielu chce mieszkać ekstrawagancko – to co jest inne nie zawsze jest złe.

  20. Witam Cię Kubo!
    Całkowicie się z Tobą zgadzam, ale pod jednym warunkiem, o którym zresztą pisałem w końcówce wpisu. Takie budynki są niebanalne pod warunkiem, że są rodzynkami w cieście, jak ich jest za dużo to sprawiają wrażenie Disneylandu.

  21. Na samych zdjęciach prezentuję on się świetnie, bardzo oryginalny sposob na przyciagniecie turystow:) Szczerze mowiac nie mialam o nim wczesniej pojecia i przed odczytaniem powyzszego tekstu myslalam ze ktos pobawil sie photoshopem corelem bardz picassa 🙂
    Trzeba pamietac ze to tylko spojzenie z dystansem pozwala na pozytywny odbior tego budynku.
    Mam nadzieje ze konstrukcja jest wykonana na dobrych fundamentach i dobrych materialach:)
    Bo w wiekszosci nowe budynki i bloki ktore sa budowane owczesnie w wiekszych miastach rozsypuja sie jak domki z kart, szczegolnie te ocieplane styropianem, wlansie to dla mnie wyglada kiczowato gdy kafla styropianu tancuje wokol budynku 🙂

  22. Witam
    Jeśli jesteście zainteresowani wysyłam link do strony na której znajdują się wizualizacje wnętrz:
    http://www.gdapolis.pl/inwestycje/i51.html


Skomentuj

Kategorie

