Napisane przez: torlin | 16/04/2009

Pasmo Wkry

rzeka-wkra2

Jestem wielkim wielbicielem samorządów, uważam, że zrobili kolosalną robotę unowocześniając nasz kraj. Jedną z chyba najbardziej zaniedbanych dziedzin było zagospodarowanie turystyczne terenów nizinnych, ze szczególnym uwzględnieniem Mazowsza. Dlatego z wielką radością przyjąłem nowy Plan Zagospodarowania Województwa Mazowieckiego (uchwała nr 65 z 2004 roku Sejmiku), i zawarte w nim koncepcje zagospodarowania trzech rzek: Wkry, Skrwy i Wilgi. Mnie zainteresowała ta pierwsza, jako że ją znam, ma 249 km długości, przepływa przez 5 powiatów i 14 gmin. Ja wiem, że moja notka będzie pewnie nudna, ale jest ona charakterystyczna dla pewnych działań samorządowych. Albo nie robimy nic, albo przyrządzamy to wszystko w sosie prawie austriackim – postanowiłem działać w stylu SWOT i przedstawić to wszystko w trzech częściach: plany, mocne strony koncepcji z szansami i słabe strony z zagrożeniami. Na początku jednak muszę podkreślić, że Wkra z wyjątkiem przepływających kajaków jest „białą pustynią turystyczną” , 😀 nawet trudno przejść wzdłuż jej brzegów, a cóż dopiero przejechać na rowerze.

Plany:

· potworzenie leśnych kompleksów promocyjnych,

· ścieżki edukacyjne,

· tarasy widokowe,

· przeprowadzenie znakowanych tras: rowerowej, pieszej, kajakowej i samochodowej.

· uzupełnienie sieci obszarów chronionych i atrakcji przyrodniczych,

· budowa sztucznych zbiorników wodnych i urządzenie ich pod kątem wykorzystania rekreacyjno – sportowym,

· przywrócenie do świetności atrakcji historyczno – kulturowych,

· zagospodarowanie zabytków do celów turystycznych,

· organizowanie wszelkiego rodzaju imprez, w tym kulturalnych,

· poprawa stanu czystości wód rzek i zbiorników wodnych,

· wyegzekwowanie swobodnego dostępu do brzegów jezior i rzek,

· rewitalizacja dwóch tras kolejek wąskotorowych: Mława – Przasnysz i Nasielsk – Pułtusk,

· i punkt, który zacytuję, bo mi się bardzo podoba: „podniesienie walorów kulturowych i estetycznych terenów wiejskich”.

Mocne strony:

· wysokie walory przyrodnicze i krajobrazowe terenów należących do Zielonych Płuc Polski,

· piękno samej Wkry,

· duże kompleksy leśne z Górznieńsko – Lidzbarskim Parkiem Krajobrazowym,

· w strefie kultury wymienić można jedynie Twierdzę Modlin, od biedy miejsca małego kultu religijnego; Żuromin i Drogiszka.

Jakie są szanse, to każdy się domyśla, można też wysnuć z zagrożeń działając a rebours.

dwor_biezun

Pałac w Bieżuniu

Słabe strony:

· niedostateczne wykorzystanie potencjału przyrodniczego dla rozwoju turystyki,

· zły stan techniczny zabytków, brak uregulowanej sprawy własności, niewykorzystanie obiektów zabytkowych do celów komercyjnych, mała ich ilość dostępna dla turystów,

· niskie standardy turystycznej bazy materialnej i usługowej,

· brak urządzeń rekreacyjnych, sportowych i rozrywkowych,

· brak informacji turystycznej i promocji Doliny Wkry,

· słabo rozwinięta sieć dróg.

Zagrożenia:

· nieumiejętność wykorzystania środków europejskich,

· brak wsparcia administracji rządowej i wojewódzkiej,

· brak współpracy samorządów w promocji produktu turystycznego,

· brak środków inwestycyjnych,

· brak infrastruktury technicznej na terenach wiejskich (ochrona środowiska, transport, telekomunikacja),

· zły stan zabytków, nieprzystosowanie do udostępnienia i zwiedzania,

· zanieczyszczenie rzek i jezior

ko-w-drogiszce

Kościół w Drogiszce, uznawany jako fragment kultu maryjnego.

Ja muszę dodać do tego wiele swoich wątpliwości. Atrakcje kulturalne obszaru Wkry są powiedzmy sobie szczerze żadne, dwory: w Szyjkach, we Wkrze, w Chrcynnem, Chamsku i in. nie olśniewają swoją architekturą, kościoły w Lubowidzu, Poniatowie, Chamsku czy w Radzanowie Kościelnym nie należą do czołówki Polski. Ominięcie Mławy ze świetnym Muzeum Ziemi Zakrzeńskiej, Kościołem Św. Trójcy z 1477 roku i Ratuszem z 1544 roku, Ciechanowa z Zamkiem Książąt Mazowieckich, Opinogóry z Muzeum Romantyzmu – pozbawi trasę prawdziwych atrakcji kulturalnych.

Ale życzę im wszystkiego najlepszego, będę pozytywnie myślał o ich koncepcji, ale moim zdaniem ruszyli z motyką na słońce. Pasmotrim, uwidzim.

Responses

  1. Zdjęcie pierwsze – z młodości pamiętam takie miejsca, spędzałem sporo czasu w pięknych okolicznościach przyrody – jak bym tam był…

  2. Wkra jest przepiękna – masz rację.

  3. „postanowiłem działać w stylu SWOT”

    W pierwszej chwili przeczytałem to jako SWAT i się nieco zdziwiłem 😆

    http://pl.wikipedia.org/wiki/SWAT

  4. Powiem Ci szczerze Quake’u, że w Polsce naprawdę przydałoby się czasami działanie w stylu SWAT czyli lekkiego zamordyzmu.

  5. Wkra to jedna z rzek mojego dzieciństwa – dzieciństwo miałam piękne, moje rzeki były i są piękne a ja dziś pięknie Ci za ten, dla mnie trochę wspominkowy, wpis dziękuję Torlinie.

  6. Żuromin – Moje Miasto to blog opisujący wspomnianą tu miejscowość. Z Wkrą w tle.

    Pozdrawiam

    ejnik.wordpress.com

  7. Witam Cię Adamie, postaram się wpaść.


Skomentuj

Kategorie

