Napisane przez: torlin | 29/07/2009

Wielki Plebiscyt Malarski Torlina

Plebiscyt Torlina

Pora na małe świętowanie. Wpis o Niemcach był dwusetnym w tym blogu, a z drugiej strony zbliża się wielkimi krokami komentarz noszący numer 5000. Nie omieszkam pogratulować jego autorowi.

Z okazji braku większej okazji postanowiłem ogłosić Wielki Plebiscyt Malarski Torlina na najlepszego polskiego malarza impresjonistycznego i najlepsze dzieło polskiego impresjonizmu. Poniższe obrazy są jedynie moją propozycją, zarówno twórcy, jak i obrazy mogą być przez Was wybrani całkiem inni. Przyjąłem założenie, że jeżeli autor namalował chociaż jeden obraz moim zdaniem impresjonistyczny, można go nazwać twórcą tego kierunku, a musiałem tak przyjąć, bo inaczej mój faworyt nie znalazłby się na pierwszym miejscu. Jeżeli chcielibyście wziąć udział w mojej zabawie postanowiłem nagradzać, jak w prawdziwych plebiscytach, trzema punktami za 1 miejsce, dwoma za 2, a jednym za brązowy medal. Oto moje wstępne propozycje (twórcy zostali uszeregowani alfabetycznie):

Jan Ciągliński

476px-Jan_Ciągliński.Bordighera_2

„Bordighera”

Aleksander Gierymski

Wieczor_nad_Sekwana

„Wieczór nad Sekwaną”

Józef Mehoffer

Jezioro_jesienia

„Jezioro jesienią”

Józef Pankiewicz

Targ_na_kwiaty

„Targ na kwiaty”

Port_w_Concarneau

„Port w Concarneau”,

Woz_z_sianem

„Wóz z sianem„

Władysław Podkowiński

Dzieci_w_ogrodzie

„Dzieci w ogrodzie”,

podkow7

„Sad w Chrzestnem”

Olga Boznańska

dziewczynka z chryzantemami

„Dziewczynka z chryzantemami”

Władysław Ślewiński

Czeszaca_sie

„Kobieta czesząca się”

ulica Senatorska Slewiński

„Ulica Senatorska”

Leon Wyczółkowski

Kopanie_burakow_1

„Kopanie buraków”

Kurhan_na_Ukrainie

„Kurhan na Ukrainie”

Stanisław Wyspiański

Widok_na_mury

„Widok z okna pracowni na mury miejskie”

I jako gospodarzowi przysługuje mi prawo do pierwopisu (pierwowpisu) – oto moje propozycje:

Malarze:

  1. Leon Wyczółkowski – 3 pkt,
  2. Józef Pankiewicz – 2 pkt,
  3. Władysław Podkowiński – 1 pkt.

Obrazy:

  1. „Wieczór nad Sekwaną” Aleksandra Gierymskiego – 3 pkt,
  2. „Wóz z sianem” Józefa Pankiewicza – 2 pkt,
  3. „Kurhan na Ukrainie” Leona Wyczółkowskiego – 1 pkt.

Zapraszam zarówno do wspólnej zabawy, jak i umieszczania krytycznych komentarzy na temat absolutnej nieznajomości tematyki przez gospodarza.

Reklamy

Responses

  1. Pytania są tendencyjne.

  2. Moje Typy.
    Po konsultacjach z żoną
    Malarze
    1. L. Wyczółkowski
    ( bo bardzo Polski)
    2. Podkowiński ( bo temati wielobarwność)
    3. Pankiewicz ( bo zblizony do francuskich impresjonistów)

    Obrazy

    1 Dzieci w ogrodzie
    bo temat i barwa

    2. Targ na kwiaty ( bo ładny)
    3. Kopanie buraków ( Ta Polska siermiężna)
    Oczywiście punkty jak za miejsca wolałem podać dlaczego i miałem dodać punkty ale zauważyłem dopiero jak skończyłem
    ale to nie usterka chyba dyskwalifikacji nie będzie?
    Pozdrawiam

  3. Jeśli te wszystkie obrazy na stronie to impresjonizm, to i co niektóre rembrandty należałoby chyba do tego nurtu zaliczyć…

  4. Torlinie, gratuluę odkrycia impresjonisty o nazwisku Wyspiański. Jest to pierwszy impresjonista ukształtowany przez uczniów postimpresjonisty Gaugina i zupełnie wrogiego impresjonizmowi Muncha.

    Proponuję zatem aby głosować z uwzględnieniem ważnego kryterium wielkości, tzn. na malarstwo naprawdę wielkie.

    Podaj wymiary płócien 😉

  5. Dziękuję za wpisy. Hoko – to ma być zabawa, a nie dysertacja naukowa, a Telemachowi chcę odpowiedzieć, że zarówno Wyspiański jak i Mehoffer przeżyli epizod impresjonistyczny, będąc w Paryżu. U Wyspiańskiego jest ten kłopot, że wszystkie jego dzieła dot. impresjonizmu zostały przemalowane.
    Specjalne, wielkie podziękowanie dla Zdzisława, bo przecież – powtarzam – to ma być tylko zabawa.
    Aktualne wyniki:
    Malarze:
    1. Leon Wyczółkowski – 6 pkt.,
    2. Józef Pankiewicz i Władysław Podkowiński ex aequo po 3 pkt.
    Obrazy:
    1. „Wieczór nad Sekwaną” Aleksandra Gierymskiego i „Dzieci w ogrodzie” Władysława Podkowińskiego ex aequo po 3 pkt.,
    3. „Wóz z sianem” Józefa Pankiewicza i „Targ na kwiaty” Józefa Pankiewicza ex aequo po 2 pkt.

  6. Jeśli zabawa – to ja przepraszam i głosuję na kopanie buraków Wyczółkowskiego. Tytuł jest bezkonkurencyjny chociaż nawołuje do przemocy skierowanej przeciw mniej ukulturalnionym przedstawicielom naszego społeczeństwa.

  7. telemach – jestem za! i mam swoje powody…

  8. Malarze
    1.Pankiewicz
    2.Podkowiński
    3.Wyczółkowski

    Obrazy

    1.Wóz z sianem (bo podobny z twarzy do van Gogha)
    2.Sad w Chrzestnem
    3.Kopanie buraków

  9. Dziękuję. Nie bardzo wiem, jak zakwalifikować głosy Neli i Telemacha, ale postanowiłem je potraktować jako trzypunktowy głos na Wyczółkowskiego i ten konkretny obraz. Dziękując bardzo serdecznie za podejście do tematu Edwarowi podaję aktualną klasyfikację plebiscytową;
    Malarze:
    1. Leon Wyczółkowski – 13 pkt.,
    2. Józef Pankiewicz – 6 pkt.,
    3. Władysław Podkowiński – 4 pkt.
    Obrazy:
    1. „Kopanie buraków” Leona Wyczółkowskiego – 8 pkt.,
    2. „Wóz z sianem” Józefa Pankiewicza – 5 pkt.,
    3. „Wieczór nad Sekwaną” Aleksandra Gierymskiego i „Dzieci w ogrodzie” Władysława Podkowińskiego ex aequo po 3 pkt.

  10. Ja artystów popieram czynnie, wynająłem do pomalowania pokoi malarza. To był dopiero impresjonista…

  11. Po komentarzu Zeena (Dzięki!) punktacja nie uległa zmianie.

  12. Torlin

    Dużego zainteresowania plebiscytem niema ?
    Pewnie urlopy. Pozdrawiam

  13. Drogi Zdzisławie!
    Ja jestem normalnym facetem, nie obrażam się, nie wywyższam, nie mam kompleksów, że np. jakiś mój pomysł nie wypalił. Przy prowadzeniu blogu zawsze są niespodzianki, ja czasami zaglądam z ciekawością, jakie strony są najczęściej czytane, teraz rekordy popularności bije wpis o Sopocie i Krzywym Domu. Pomyślałbyś? Może jeżeli już mam rozpatrywać, czego mi żal, to braku odpowiedzi Hoko, bardzo cenię jego znajomość malarstwa i jestem po prostu ciekaw, którego z polskich mistrzów ceni sobie najbardziej. Ale przecież nic się nie stanie, jak mi nie odpowie. To ma być przyjemność, zabawa, nikt nikogo do niczego nie zmusza i nie będzie zmuszał.
    Dzięki.

  14. Torlin
    to ja jestem zdecydowanie do tylu nawet nie wiem gdzie są te wpisy o Sopocie czy w związku z aferami?
    Pozdrawiam

  15. Torlin zamieścił prawie wszystkie moje ulubione obrazy, taki mam pospolity gust. Bardzo sie skłaniam ku Podkowińskiemu, akurat nie zamieściłeś mojego ulubionego obrazu, ale nie szkodzi.
    Przy okazji prywata, Jacku –
    masz adres, pod którym zamieszcza swoje zapiski Wojtek z Przytoka? Nie dałam zakładki i teraz nie mogę znalezć…
    Zeen – nastepnym razem wynajmij mnie, mam doświadczenie w malowaniu ścian 😉

  16. Alicjo!
    Nawet nie wiedziałem, że Wojtek prowadzi zapiski. Tyle razy próbowałem z Nim nawiązać bliższy kontakt, spotykał mnie mur. Dałem spokój.
    „Szał” naprawdę nie jest dziełem impresjonistycznym (i jest zbyt znane). Pozdrawiam.
    Zdzisławie!
    https://torlin.wordpress.com/2009/03/04/symbol-kiczu-czy-atrakcja/

  17. Ja na ten przykład nie mam ulubionego impresjonisty polskiego. Lubię różne rzeczy, wyróżniam Art nouveau, zatem Wyspiański, Ślewiński – z zaprezentowanych.
    Jak mnie zapytać o ulubiony obraz – pomilczę, bo nie wiem. Lubię grafikę mojego brata ale też Piranesiego… Lubię barwę i ucieczkę od niej. O kobietę też mnie nie pytajcie – bo nie ma odpowiedzi czy blondynki czy brunetki, bo i rude też…

  18. Tylko obrazy z przedstawionych propozycji, na malarzach się niestety nie znam:
    1. Mehoffer, Jezioro jesienią — 3p.
    2. Ślewiński, Kobieta czesząca się — 2p.
    3. — brak

    Rad bym przeczytać coś o obrazie Mehoffera. Bo owo jezioro podejrzanie przypomina staw w moim mieście… Gdzie Mehoffer dłuższy czas mieszkał i pracował. Rzut beretem od tegoż parkowego stawu, gdzie – wedle historyków – chadzał na spacery.
    Ale punkty wcale nie za to, po prostu obraz mnie powalił…

  19. To ja poszukam tego adresu, gdzie Wojtek… i Ci podam.
    A skąd wiedziałeś, że „Szał”?
    Swoją droga ciekawe, jak klasyfikować, czy obraz jest impresjonistyczny, czy bardziej jakiś tam inny. Ja nie mam z tym problemów, nie dochodzę takich niuansów, tylko … podoba mi się, nie podoba, obojętny.

  20. Ależ Droga Alicjo – oczywiście, że masz rację. Obraz albo się podoba, albo nie, i nie jest ważny kierunek, szczególnie, że wiele dzieł trudno jest tak jednoznacznie zakwalifikować. To jest wszystko tak szalenie umowne. „Szał” wywołał skandal i do dziś jest dziełem wywołującym emocje.
    Zeenie!
    Tak to jest, zawsze najbardziej podobały mi się blondynki, tymczasem wszystkie kobiety mojego życia były albo rude, albo rudawe.
    Jurgi!
    Nic nie wiem na ten temat, mam w drugim mieszkaniu wielotomowy zbiór malarski, może tam coś będzie na ten temat. W Internecie znalazłem jedynie informację, że Mehoffer namalował ten obraz pod wpływem piękna „Jeziora w Kszyni”, ale to mi nic nie mówi. Nawet Ci linku na tę stronę nie mogę dać, bo wszedłem tam na zasadzie kopii.

  21. Torlinie!!!!!!!!

    na dzisiaj po udanym urlopie 🙂

    malarze:podkowinski

    obrazy:sad w ………….

    p.s.tez Was lubie polakow(czesto 🙄 ) 😀

  22. witaj Torlinie. ja na urlopie co prawda, ale zerknelam do Ciebie, bo Cie czytac lubie. i zaglosuje chetnie w plebiscycie.
    malarze tak jak Ty wytypowales.
    obrazy: 1 Kopanie burakow
    2 dzieci w ogrodzie
    3 jest jeszcze jeden Pankiewicza, ktorego nie zamiesciles, a ktory bardzo lubie, teraz nie pamietam tytulu:(
    ale tak w ogole calosciowo najbardziej i z innej bajki ze wszystkich polskich malarzy cenie sobie Jacka Malczewskiego. taka mam pozostalosc jeszcze z dziecinstwa, moj ulubiony album z ksiegozbiorow dziadka:) pozdrawiam urlopowo:)

  23. Dziękując wszystkim za udział ogłaszam wyniki:
    Zdaniem respondentów najlepszym polskim impresjonistą jest Leon Wyczółkowski, a najlepszym obrazem impresjonistycznym „Kopanie buraków” tegoż.
    Miło mi było, ale się skończyło. 😀

  24. Cie choroba, chyba dobrze, jak mi nocą buraki wrzeszczą pod oknem, że spać nie idzie, to też mam ochotę je skopać. 😛

    Torlinie, dzięki, jeśli to jezioro w Kszyni, to widać tylko przypadkowe podobieństwo.

  25. …przypadkowe, ale wyraźne. Właśnie kolega, bez podpowiadania, stwierdził, że podobne do naszego stawiku. Hm.

  26. Już za późno, żeby głosować, ale nie mogę nie napisać, że dla mnie najpiękniejszym z powyższych obrazów jest „Wieczór nad Sekwaną”.

    Nie wiem już jak tutaj trafiłam, ale zaglądam w wolnych chwilach i zaglądać będę:)

    Pozdrawiam serdecznie Torlinie!

  27. O, jak jest miło dostawać takie komentarze, jak widać jesteśmy zgodni co do obrazu, a napisać czy zagłosować zawsze można, najwyżej poprawię statystykę. Bardzo serdecznie dziękuję za pozdrowienia, przesyłam równie gorące i zapraszam częściej. Ksl – Wszystkiego Dobrego.

  28. Przyznam Torlinie, że rozbroiłeś mnie tym swoim stwierdzeniem: „Przyjąłem założenie, że jeżeli autor namalował chociaż jeden obraz MOIM ZDANIEM impresjonistyczny, można go nazwać twórcą tego kierunku.”

    Przypomnę jedynie, że twórcami TEGO KIERUNKU byli jednak malarze francuscy.

    Ale jak zabawa to zabawa!
    Najbardziej podoba mi się „Wieczór nad Sekwaną”.
    Lubię Boznańską (najbardziej urokliwa), Wyczółkowskiego (najbardziej nastrojowy), Pankiewicza (najbardziej kolorowy), Podkowińskiego (najbardziej rozświetlony), Wyspiańskiego (największy artysta)…
    Wygląda na to, że lubię ich wszystkich 🙂

  29. Logosie!
    Dzięki za wpis i poparcie „Sekwany”.
    Język polski niesie za sobą niespodzianki, i często nie możemy się prawidłowo zrozumieć. Ja słowo „twórca” użyłem jako synonim wyrazu „artysta”, a nie „założyciel”.

  30. Nie chcę się czepiać, ale o ile to możliwe zmień Poznańaską na Boznańską, proszę

  31. Witam Cię Ulia!
    Hi,hi, i nikt tej mojej pomyłki nie zauważył. Ja zresztą też.
    Dzięki.

  32. Zaraz sprawdziłem, na wszelki wypadek, czy i ja w swoim komentarzu napisałem Boznańska 🙂

    A w Twoim tekście Torlinie, nie zauważyłem – jak zresztą każdy – błędu, gdyż zamiast Poznańska, i tak przeczytałem Boznańska 🙂

    Swoją drogą ciekaw jestem jaki będzie Twój następny wpis „malarski”.

    Pozdrawiam.

  33. LA
    jest prawidłowo, o urokliwej Boznańskiej.
    Pzdr

  34. Hmmm..mysle ze trudno robic ranking.Oni wszyscy byli wielcy i wspaniali,bo posiadali cos co przecietny obywatel 🙂 nie posiada a mianowicie wrazliwosc.
    Ich obrazy to w zasadzie raczej dokument tego co dostrzegali ,wykonenae w mniej lub bardziej technicznie doskonalej formie.
    Jesli zrobimy ranking ktory byl lepszym rzemieslnikiem to moge glosowac!

  35. Witam Cię Falo0!
    Generalnie masz rację, ale w dzisiejszych czasach ranking można zrobić ze wszystkiego.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: