Napisane przez: torlin | 08/08/2009

Genius loci – gdzie jesteś?

Chata-pod-RysamiZdjęcie wzięte STĄD

Jednym z najsympatyczniejszych schronisk tatrzańskich jest Chata pod Rysami, nazywana często Chatą pod Wagą lub Utulną pod Rysami, jako młody człowiek przesiadywałem tam przechodząc na drugą stronę granicy w ramach Konwencji. Ile się człowiek nagadał ze Słowakami, naśpiewał, to schronisko miało swoją duszę, swój genius loci. Zbudowane bardzo wysoko (2.250 m. npm) i bardzo dawno (1930) było od samego początku narażone na lawiny. Przed wojną przechodziły one na szczęście obok, tuż po wojnie w 1947 roku lawina uszkodziła część schroniska, straszne były lawiny w 1956 i 1974. Ale najgorsze były dwie lawiny tej samej zimy 2000 roku, najpierw styczniowa, później lutowa, ta druga zniosła schronisko całkowicie. I co najgorsze, to nie są lawiny schodzące z góry, to najczęściej są żywioły schodzące z przeciwległych zboczy, które przekraczają doliny i do schroniska dochodzą od dołu.

Po ostatniej tragedii schronisko odbudowano, ale przez prasę fachową przetaczają się dyskusje, czy tego schroniska na wszelki wypadek nie przenieść w inne miejsce. To nie byłoby takie złe, ale przy okazji – jak zwykle – zaczyna się odzywać pewna stała ekipa mająca za złe jakąkolwiek nowoczesność, głosząca „czystość” gór, bez jakiejkolwiek ingerencji człowieka. Ich zdaniem schronisko powinno być całkowicie zlikwidowane, bo „można swobodnie jednego dnia wejść na Rysy i zejść z powrotem”. Usiłują argumentować tę propozycję stwierdzeniem, że istnienie jakiegoś schroniska ma sens, gdy jest ono położone na zbiegu szlaków, a „w ogóle nie powinno być schronisk powyżej 1.600 metrów npm w Tatrach”.

Dla mnie takie schroniska są przepiękne, najczęściej zbudowane z kamienia, przytulone do zboczy, w takich właśnie schroniskach rzadko spotyka się osoby przypadkowe, jak ktoś tutaj wlazł, to znaczy, że jest z paczki. Poszedłby taki jeden z drugim we włoskie Dolomity i popatrzył, jak koszmarne potrafią być schroniska w górach, skrzyżowanie koszar z magazynem.

Dwie uwagi, warto jest pyknąć na link kierujący do zdjęcia, bo tam jest zdjęcie obrotowe i lepiej widać słynny kibelek. Ale sfotografowany jest stary kibelek, nowy jest w Wiki TU.

Genius loci, gdzie jesteś?

PS. Ci sami Orlą Perć też chcą zlikwidować.

Responses

  1. Zlikwidować (a właściwie zniwelować) to należy wszystkie góry powyżej 1000m, a ziemię przewieźć nad morze i usypać z niej wał przeciw globalnoociepleniowy.

  2. Ech! W tej wygódce można być jak orzeł, a jak kto skromny to jak gołąb miejski.
    Wygodzić sobie w przestworzu! Hej.

    Ukłony

    Genius Loci Wygodnicki

  3. Tes Tequ!
    Szkoda by by było!
    Edwarze!
    Odpowiedź dam Ci taką, jak moja wnusia (czytać należy z zaśpiewem końcówki do góry i przeciągle)
    Niooooooooo!

  4. Torlinie latem po raz pierwszy w życiu miałem okazję odwiedzić Karkonosze.
    Nigdy więcej Karkonoszy, nigdy więcej schronisk.

  5. Torlinie,

    tych wszystkich mędrców, co to chcą tego samego dnia wejść i zejść, najlepiej byłoby zaprosić w góry o parametrach porównywalnych z Tatrami a słabiej wyposażone w infrastrukturę – np. w Kapraty rumuńskie. Obejrzeliby sobie te stosy śmieci przy dzikich biwakach (które powstałyby jak grzyby po deszczu w razie likwidacji schornisk) i może zmieniliby zdanie 🙂

    Bo tak się niestety składa, że w chodzeniu po górach najprzyjemniejsze są wędrówki granią, a nie wspinanie się po zboczach. Nikt, kto wylazł z plecakiem na wysokośc 1,5 km ponad dno doliny, nie będzie do niej wracał na nocleg, by nastepnego dnia powtarzać podejście na kolejny szczyt w grzbiecie. Jeśli nie znajdzie schroniska – wybierze nocleg w namiocie, choćby nielegalnie.

    Pozdrawiam!

  6. Szkoda Piotrusiu! Ja tam z Karkonoszy mam jak najlepsze wspomnienia, ale ostatnio jak byłem, to nocowałem na dole, w Karpaczu Górnym i dojeżdżałem wyciągiem krzesełkowym na Kopę. Może to jest rozwiązanie.
    Geografie, my jesteśmy z jednej bandy, mnie Twoje jedno słowo wystarczy. Dlatego tak lubię Alpy, gdyż tam można na 2.500 wjechać kolejką, a później przez 3 – 8 dni wędrować od schroniska do schroniska, a to tygrysek Torlin lubi najbardziej. Wybierasz się na jakąś włóczęgę we wrześniu?
    A tak nawiasem mówiąc – musiałem w Karpaczu do pensjonatu pojechać taksówką:
    – Do Bierutowic poproszę,
    – Panie, nie ma już żadnych Bierutowic, jest Karpacz Górny,
    – A dlaczego zmienili?
    – Bo to od Bieruta było,
    – Zobacz Pan, w ogóle nie skojarzyłem.

  7. W zwiazku z politycznym charakterem 😀
    polemiki z Twoim ostatnim kom. przenioslem ja do blogu EDD

  8. Torlinie ja jestem leśno beskidzki ludek. W dzicz Karpat południowych mnie nie ciągnie, ale przed 30 laty część wakacji spędzałem w Beskidzie Niskim i Bieszczadach (okazjonalnie to nawet sprzedawałem piwo w grzybku w Ustrzykach). Kilkukrotnie przemaszerowałem od Czantorii po Halicz. Teraz mam lekką amnezję 🙂 ale całkiem niedawno znałem wszystkie turniczki i żlebiki od Zawratu po Krzyżne.
    Geografie w szkole średniej często nocowałem dwa tygodnie w okoliczach Kozińca i codziennie dymałem przez Jaworzynkę na śniadanie do Murowańca, a potem dalej. Co dziwne sprawiało nam to ogromną frajdę.
    Być może miałem pecha, ale w związku z odbudową stacji na Śnieżce po górach jeździły koparki i ciężarówki z materiałem budowanym – tego było za wiele nawet dla mojej tolerancji. A tłumy ludzi (włącznie z piszącym) to głównie brały się z wyciągu na Kopę.

  9. @ Torlin:

    jadę na pewno, jeszcze nie wiem gdzie, ale albo w II, albo w IV tygodniu września (7 – 13 lub 21 – 27).

    @ Piotruś:

    Zgadzam się, że sytuacja w Sudetach to pod tym względem przegięcie w drugą stronę, w stosunku do gór w których infrastruktury brakuje. Tam schronisk jest po prostu zbyt dużo (sztandarowy przykład – Szrenica + Hala Szrenicka). Ale to pomysł jeszcze z czasów niemieckich, i to sprzed pierwszej wojny.

    Pozdrawiam!


Skomentuj

Kategorie

