Napisane przez: torlin | 07/12/2009

Zagadka historyczna z tajemniczym Panem X w tle

Torlin przygotował Wam obszerną zagadkę historyczną. Panie, Panowie! Otóż we wszystkich poniższych fragmentach dokumentów i listów występuje tajemniczy Pan X. Pan X jest wielce ustosunkowany, gdyż jak nie koresponduje, lub w jego sprawie są wysyłane listy, to w ostateczności w jego sprawach wystosowywane są zarządzenia. W poniższych fragmentach występuje równie tajemniczych pięciu Panów: A, B, C, D i E, a dla najwytrwalszych być może i F. Zadaniem Drogich Moich Blogowiczów jest odgadnąć, kim jest tajemniczy Pan X i pozostałych pięciu Panów. Dla ułatwienia dokumenty są opatrzone datą i ułożone w kolejności chronologicznej. Zaręczam Wam, że cała piątka należała do największych tego świata.

Pan A

Kto wysłał ten list?

„Panie! Mam zaszczyt przesłać Waszej Ekscelencji kopię listu otrzymanego od pułkownika X w przedmiocie jego awansu. Promocja ogólna, obecnie w Kongresie stojąca na porządku dziennym, jeśli zostanie uchwalona, stosowałaby się do niego, lecz, jak się zdaje, nie odpowiada to jego życzeniu. Przypuszczam, że jako cudzoziemcowi, lepiej odpowiadałaby jego zamiarom i interesom promocja indywidualna. Znając zaś Jego wartość i zasługi w służbie, a także zgodne świadectwo wszystkich, którzy go znają, mogę go tylko polecić jako godnego tej łaski Kongresu”.

27 września 1783 roku

Pan B

Kto jest autorem tych ukazów?

Ukaz do naszego Senatu

W łaskawości swojej przekazaliśmy Generałowi – Porucznikowi X z Zarządu Majątków Państwowych 1.000 dusz w wieczyste i dziedziczne władanie

18/29 listopada 1796 roku

Ukaz skierowany do gabinetu

Zamiast tysiąca dusz podarowanych przez Nas Generałowi – Porucznikowi polecamy, na jego prośbę, wypłacić mu 60 tysięcy rubli

23.XI./4.XII. 1796 roku

Pan C

Kto jest autorem tego listu?

„Spowodujcie przyjazd X, powiedzcie mu, aby przyjechał dyliżansem, aby się ze mną spotkać, ale w sekrecie, i nie pod swoim nazwiskiem. Niechaj skieruje się do Generała Dąbrowskiego, albo prosto do wielkiego marszałka Duroca. Dajcie mu pieniądze, ile mu potrzeba. Niech przyjadą też Polacy, którzy są przy nim. Życzę sobie, aby wszystko to odbyło się o ile jest możliwość jak najbardziej dyskretnie”.

28.X.1806

Pan D

Kto jest autorem tego listu do pana X?

„Doznaję wielkiego zadowolenia, Generale, odpowiadając na Twój list. Najdroższe Twoje życzenia będą spełnione. Przy pomocy Wszechmogącego spodziewam się dokonać odrodzenia walecznego i szanowanego narodu, do którego należysz. Wziąłem na siebie zobowiązanie uroczyste, a zawsze pomyślność jego zajmowała moje myśli. Okoliczności tylko polityczne kładły tamę wykonania moich zamiarów. Te przeszkody już nie istnieją. Uprzątnęła je dwuletnia walka straszna, lecz chlubna”.

3 maja (sic!) 1814 r.

Pan E

Kto jest autorem tego listu do pana X?

„Jeśli lubisz żyć w mieście, osiądź w kwakierskiej Filadelfii. Jeśli na wsi, najchętniej rzekłbym: przyjedź do Monticello i bądź członkiem naszej rodziny. Kiedyś wszakże protestowałeś przeciwko temu, twierdząc, że naruszyłoby to Twoją niezależność – chociaż to my byliśmy zależni od Ciebie, zażywając szczęścia Twojego towarzystwa. A jeśli tak będzie prościej, przyjedź i wybuduj albo najmij sobie dom tak blisko, by co dzień z nami wieczerzać. Mamy tu zdrową okolicę i znakomite towarzystwo w sąsiedztwie”.

Lato 1817 roku

———————–

Rozwiązanie, kim są:  Pan A, Pan B i Pan C – historyczna szkoła podstawowa.

Kim jest Pan D – szkoła średnia.

Kim jest Pan E – szkoła wyższa.

Temat doktoratu – do kogo skierowany jest list autorstwa pana C? Pani Doktorantko/Panie Doktorancie, kim jest tajemniczy Pan F?

Responses

  1. Ponticello czy Monticello Torlinie?

  2. Oczywiście Monticello – przepraszam, ale Word mi samoczynnie poprawił. A ja teraz poprawiam u góry – przepraszam Edwarze.

  3. A – jak sądzę, Jerzy Waszyngton
    B – imperator Paweł I
    C – ani chybi Napoleon Bonaparte
    D – imperator Aleksander II
    E – przypuszczam, że Thomas Jefferson
    Do kogo pisał Napoleon – pojęcia nie mam.

  4. Oczywiście Torlinie 😀

    U mnie też często automatyczny poprawiacz FUSZERUJE 😀

  5. Brawo Pawle, znakomicie. Ale tylko w czterech punktach, w jednym to chyba tylko zwykła omyłka, ale nie powiem gdzie, żeby nie psuć zabawy.
    A w ostatnim punkcie (Pana F) wydawało mi się, że można dociec na zasadzie jedynie logicznego myślenia 😀
    A o kogo chodzi już nie pytam. Nie chcę być śmieszny 😦

  6. Jeśli D potraktujemy jako przyszłego Króla Polski
    to Paweł może ma rację 😀

  7. Poprawiam się. Aleksander Pierwszy oczywiście, a nie Drugi. Głupia literówka. Mam nadzieję, że nie posądziłeś mnie o nieznajomość chronologii Romanowów czy Holstein-Gottorpów?
    Co do F – dociekam, ale na razie czysta logika mnie zawodzi.

  8. Torlinie, F = Joseph Fouché?

  9. Pawle!
    Brawo, brawo, brawo. Bravissimo. Bardzo jest mi miło, że uczestniczyłeś w moim konkursie.
    Nigdy Cię nie podejrzewałem, dlatego napisałem, że jest to zwykła omyłka.
    A specjalnie dałem ABCDE i F, a nie XYZ, aby Fouché był na F (taka mała podpowiedź). Brawo jeszcze raz i bardzo Ci dziękuję, zrobiłeś mi straszną frajdę.

  10. no … no … Paweł jest the best … 🙂

  11. Z dawna mię wytykasz, Torlinie, że późno przychodzę, co zawżdy mam na końcu języka ripostę, że nie wiedzieć czyja to wina: mego czasu niedostatku, czy płodności Twojej:)) Ale przyznaję, żem jeszcze tak dobitnie jak teraz tego żalu z przyjścia późnego nie odczuł…
    Kłaniam nisko:)

  12. No, to jest zabawa jak się patrzy!

    PS. A propos pana E: nie musiało być szkoły wyższej, Torlinie. Wystarczyło być -albo nawet tylko słyszeć – o posiadłości Jeffersona nad Potomakiem 🙂
    (Nota bene, to jedno z najbardziej znanych historycznych miejsc w Ameryce.)

  13. Jolinku!
    Trzeba przyznać, że Paweł to debeściak.
    Wachmistrzu!
    „Co się odwlece, to nie uciece”. Mnie to się bardzo podoba, ale muszę przyznać, że nie jest prosto wymyślić tego rodzaju zabawę, żeby była jednocześnie interesująca, trudna i możliwa do rozwiązania. Mnie ona chodziła dłuższy czas po głowie, ale z braku materiałów nie byłem zadowolony z efektu. W końcu wnerwiony, podczas pobytu w Bibliotece Narodowej przy opracowywaniu zupełnie innego tematu niezwiązanego z blogiem, obłożyłem się książkami o Tadeuszu Kościuszce (a szczególnie „Nieznane listy…” i „Nieznane rozkazy…”) i spełniłem swoje marzenie. Napisałem „Tadeusz Kościuszko”, bo dotąd nie padło imię i nazwisko Pana X, a po wtóre trzeba też pomyśleć o osobach wyszukujących w Googlu 😉
    Logosie Amicusie!
    Dzięki za miłe słowa, cieszę się, że Ci się podobało (Mnie też). Ale wiesz, w Europie ta posiadłość jest właściwie nieznana, mało kto o niej słyszał. Kto jej nie widział, to proszę sobie poczytać i obejrzeć.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Monticello_%28Thomas_Jefferson%29


Skomentuj

Kategorie

