Napisane przez: torlin | 06/01/2010

I znowu Pan pisze do Pana

Miasto, w którym list został napisany, Bazylea (Basel) z Katedrą i Renem.

Mnie spodobało się dawanie zagadek, a dopóki są chętni do ich rozwiązywania, to ja jestem „za”. Pisze Pan do Pana, nie muszę ich określać, bo sami się nazwali, trochę dziwnie i niezrozumiale, ale zawsze.

„Bazylea, 21 maja 1870 r.

Pater Seraphice!

podobnie jak w ubiegłym roku nie było mi dane uczestniczyć w Pana urodzinach, tak też i teraz nie pozwala mi na to niedogodny układ; pióro wciska mi się wbrew mej woli w dłoń, gdy tymczasem ja żyłem nadzieją na majową wyprawę do Pana, do Tribschen.

Proszę mi dziś pozwolić, bym krąg swych życzeń zakreślił możliwie najbardziej wąsko i osobiście. Niech inni ważą się składać swe gratulacje w imię świętej sztuki, w imię najpiękniejszych niemieckich nadziei, w imię Pana najskrytszych marzeń; mnie wystarczy najbardziej subiektywne z życzeń: niech pozostanie Pan dla mnie tym, kim był Pan dla mnie przez ostatni rok, moim mistagogiem w tajemnych naukach sztuki i życia. Jeśli nawet chwilowo jawię się Panu nieco odległym zza szarej mgły filologii, to przecież tak nie jest, oje myśli krążą zawsze wokół Pana.

Jeśli prawdą jest, co kiedyś – ku mej dumie – Pan napisał, że kieruje mną muzyka, to dyrygentem tej mojej muzyki jest w każdym razie Pan; powiedział mi Pan, że nawet coś przeciętnego, d o b r z e dyrygowane, może zrobić zadowalające wrażenie. W tym sensie wypowiadam najrzadsze z życzeń: niech tak zostanie, niech trwa chwila: jest tak piękna! Od następnego roku życzę sobie tylko, bym nie okazał się niegodnym Pana nieocenionej życzliwości i kredytu zaufania. Proszę przyjąć to życzenie między życzenia, z którymi rozpoczyna Pan nowy rok życia!

Jeden ze „szczęśliwych chłopców””.

Dlaczego jeden jest nazywany „Seraphice”, a drugi „szczęśliwym chłopcem” – kompletnie nie wiem.

Kim jest autor, a kim adresat listu?

Responses

  1. Nie jestem pewna , ale wg mnie jest to list Nietzsche do Wagnera , a jesli nie to chętnie sie dowiem jaka jest prawdziwa odpowiedż 🙂

  2. nietoperzycza ma racje. Nietzsche i Wagner w rolach glównych.

  3. Ja pas, Watsonie. Drogą dedukcji doszedłem, że Nietoperzyca ma rację.

  4. Pozostaje mi się przyłączyć do oczekiwania, czy odpowiedź nietoperzycy jest właściwa. Czas i miejsce by na to wskazywały…

  5. Pawle
    ja też drogą dedukcji , jeśli Tribschen to Wagner , jeśli rok 1870 to Nietzsche był wtedy zafascynowany jeszcze Wagnerem i mógł do niego pisać “Seraphice”, słowo seraphic kojarzy mi się z mistycyzmem , nigdy nie czytalam tych listów , ale jak Torlin zdradzi rozwiązanie i gdzie wyczytał to chętnie poczytam

  6. Brawo Nietoperzyco, to jest rzeczywiście list Nietzschego do Wagnera. Wziąłem go z książki pod bardzo skomplikowanym tytułem „Listy”, str. 96 – 97. Trzeba przyznać że listy Nietzschego nie powalają na kolana, czytałem je co czwarty, co piąty, o wielu sprawach poruszanych przez niego po prostu nic nie wiem. Bardzo dziękuję za udział i mam nadzieję, że się podobało.
    Witam Klakiera, miło mi, że wpadłeś.
    Nietzsche w tych latach wykładał grekę i literaturę na Uniwersytecie Bazylejskim.

  7. Nietsche do Wagnera. List nie rozpoczyna się od Dear Seraphice lecz od „Pater Seraphice” – aluzja i zapożyczenie z ostatniej sceny Fausta. Szczęśliwi chłopcy są tłumaczeniem nader niezręcznym. W oryginale są „selige Knaben” – również aluzja do chóru młodzianków uduchowionych podśpiewujących pod koniec (o ile pamiętam) drugiej części Fausta.

    Masz coś trudniejszego?

  8. Ups, nie zauważyłem że w międzyczasie to nie jest zagadka.
    Cały list wraz z licznymi przypisami objaśniającymi tutaj:
    http://www.scribd.com/doc/17136910/Selected-Letters-of-Friedrich-Nietzsche
    t.

  9. Telemachu!
    To naprawdę ma być zabawa dla wszystkich, a nie dla wybranych. 90 % moich znajomych i przyjaciół w ogóle nie wie, o co chodzi w moich zagadkach. Nie czytałem „Fausta”, więc nie skojarzyłem. Co do „Pater Seraphice” – masz rację, składam to na karb godziny, o której pisałem notkę (5.55), nie wiem, skąd się wziął ten „Dear”. Notkę daję zawsze co trzy dni, wyjątkowo będzie dla Ciebie specjalnie list – zagadka jutro rano o siódmej.
    Ps. „Patera” u góry poprawiłem. Dzięki.

  10. Dla wszystkich?
    Rozumiem i jestem trochę rozczarowany.
    Bo dla wszystkich to jednak chyba zbyt trudne.

  11. Telemachu
    Torlin zadal zagadkę , a ja zamiast być praktyczna i najpierw zapytać o nagrodę …odpowiedziałam .Następnym razem nie zapomne o tym , ale jesli masz ochotę to na stole kawa i sernik z brzoskwiniami , oczywiscie dla Ciebie i dla Wszystkich , którzy tylko maja ochotę i odwage …skosztować , wszak nietoperz przygotowywał 😉

  12. Ja tam jestem fanem sernika :-))

  13. Dla wszystkich fanów mojego blogu i moich przyjaciół internetowych, a nie dla wszystkich ludzi na świecie. Ja tam od czasów Geralta nietoperzy się nie boję, przecież to są wampiry 😀

  14. Geralta osobiście nie znam, ale fakty mówią za siebie…
    http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80277,7426753,Siedmioro_dzieci_zmarlo_od_ukaszen_wscieklych_nietoperzy.html

  15. Quake
    nie bedzie statystyki w dzieleniu sernika , jeśli tylko smakuje jutro też jest dzień….i można nowy upiec , jesli mi się upiecze i….ktoś na mnie nie zapoluje 😦

    Nelu …..i Ty 😯

  16. Widać w krraju Goethego i Wagnera się nie ….boją 😀
    http://picasaweb.google.pl/nnietoperzyca/Nietop?authkey=Gv1sRgCOvCop7eif2fNg#5423770760419627746

  17. Sernik? Ktoś powiedział: sernik? Bardzo ponętna propozycja. Z brzoskwiniami.
    Quake, czy ty na pewno lubisz sernik? Zastanów się.


Skomentuj

Kategorie

