Napisane przez: torlin | 07/01/2010

Zagadka dla Telemacha

Drogi Telemachu!

Poniżej prezentuję Ci dwa podania, wysłane przez słynnego Polaka. Czy możesz mi podać Jego imię i nazwisko?

Do Wysokiej Heroldii Królestwa Polskiego.

Posiadając dosyć usposobienia w rysunkach i powodowany chęcią poświęcenia prac moich usłudze Rządowej, upraszam Wysokiej Heroldii o przyjęcie mię na aplikanta do Wydziału Technicznego.

Warszawa, dnia 23 października/5 listopada 1840 r.

Do Heroldii Królestwa Polskiego.

Gdy przeciwnie zamiarom moim nie tylko stan zdrowia, ale i interesa familijne wymagają, ażebym na czas długi oddalił się z Warszawy, upraszam przeto Wysokiej Heroldii o wydanie mi uwolnienia od obowiązków na czas nieograniczony.

Warszawa, 26 kwietnia/9 maja 1841 r.

Chciałeś trudniejszą zagadkę, to ją masz. Inna rzecz, że nasz bohater to się nie napracował.

Responses

  1. Najprawdziwszy sernik z brzoskwiniami a obok dzbanek kawy , czy to wystarczy by przerwać ciszę 😉

  2. Edwar mający w zwyczaju odpowiadać mi na zagadki e-mailami, aby innym nie popsuć przyjemności – już rozwiązał.
    Innym podpowiem, że gdyby to był malarz, to ta zagadka byłaby bez sensu. Ja o Nim już kiedyś w tej sprawie pisałem w swoim blogu.

  3. Nie zatrzepoczę dziś skrzydlami , dopóki Telemach nie przemówi , swoją drogą niezłą historyjkę dziś o Telemachu czytałam , pewna znana Wachmistrzowi Babka z G. napisała

  4. Jestem. Jezusku – dlaczego mnie nie uprzedziłeś? Ja tu się duperelami zajmuje a tu taki cymes czyha….

    Już pędzę…

  5. Faktycznie trudniejsza. Aby nie popsuć innym zabawy (może jeszcze ktoś wpadnie) odpowiem z pominięciem nazwiska.
    Gdy pisał pierwszy list, nie ukończył jeszcze 20 roku życia, akurat minęło 6 tygodni od jego 19 urodzin. W tym samym okresie zadebiutował też na łamach „Prasy Warszawskiej”. Gdy pisał list drugi – potrzebował wymówki bo akurat wybierał się z Władysławem W. w podróż po Królestwie Kongresowym. Po co – diabli wiedzą. W 1842 roku podróże po kraju mu się znudziły i wyjechał z kraju aby do niego już nie powrócić.

    A w ogóle to dziwna postać to była. Z nauką mu nie szło. Nic mu się w życiu nie udało, porzucił wszystko co zaczął włącznie z intratną posadą za oceanem. Pokłócił się z wszystkimi możnymi którzy go wspierali. W życiu prywatnym też nie tak. Gdy skończył 34 lata ostatecznie popadł w nędzę. Przez dwadzieścia lat żył z zapomóg i drobnych zleceń przymierając głodem. W wieku lat 56 nastąpiła ostateczna katastrofa – wylądował w przytułku w którym spędził czas do końca życia. Pochowany w zbiorowej mogile.
    Nieudacznik nad nieudacznikami. Obecnie ma przepyszne miejsce pochówku – szkoda tylko że tam nie leży. Naród pochował urnę z ziemią ze zbiorowego grobu.

    Z pewnych powodów obecnie uwiebiany jako jeden z największych. Współczesnym raczej nie znany a o szacunku mowy być nie mogło.

    Dostanę sernik?

  6. Acha, listy znajdują się w moim 5. Tomie dzieł zebranych. Grube te dzieła. Biorąc pod uwagę, że powszechnie znany jest jeden utwór a i to w formie śpiewanej.

  7. Muszę w drogę. Pozdrawiam wszystkich. Szczególnie autorkę sernika. Zupełnie bezinteresownie.
    t.

  8. Telamachu
    „dziwny jest ten swiat” , niby genialny a tak „idiotycznie” przezył to zycie ziemskie

    Sernik dostaniesz 🙂 a w niedzielę podają szarlotkę na cieplo z lodami ? może być
    Autorka za pozdrowienia dziękuje

  9. Telemach napisał, „Z pewnych powodów obecnie uwielbiany jako jeden z największych. Współczesnym raczej nie znany a o szacunku mowy być nie mogło.”

    Oczywiście , Cyprian Kamil Norwid – bo o nim mowa , prawda?…

    Właściwie tak nieudanego życie w 100% nie miał, dożył w końcu do 56 lat. Dużo jezdził po świecie miał możnych sponsorów, znał wszystkich wybitnych sobie współczesnych,kochał się, chociaż nieszczęśliwie ale za to z korzyścią dla twórczości.

    No i w końcu co z tego,że nie wiemy gdzie są jego kości, w końcu teraz w świecie modna jest kremacja i rozsypywanie prochów 😉

    Za to jest nieśmiertelny , jako jeden z wybitnych polskich romantyków! 😀

    Aha i jeszcze z romantyków był pierwszym w Ameryce !!!

    Ps. Tak się zastanawiam i stwierdzam,że większość twórców , ktrzy powiedzmy nie mieli
    żyłki 😉 do robienia interesów(Bo Kossak świetnie umiał sprzedawać możnym swoje obrazy zwłaszcza amerykanom i świetnie sobie żył sam i jego bliscy).

    A taki np. GENIUSZ Vincenty van Gogh ?..
    – NIEUDACZNIK ŻYCIOWY?…

    Mieć na własność malutki , byle jaki jego obrazek i człowiek po sprzedaniu a może wypożyczaniu byłby urządzony na całe swoje życie, chyba bez problemów 😉

    Pozdrawiam !…

  10. Ponieważ jest to jednodniowa wstawka blogowa specjalnie dla Telemacha – rozwiązanie konkursu.
    Jak każdy twórca, pisarz, poeta, kompozytor czy architekt mam swoje ulubione notki, które sobie bardzo cenię, uważam je za ważne i dla mnie osobiście bardzo cenne. Do takich należy notka w moim poprzednim blogu poświęcona odkryciu w Elblągu z naszym bohaterem w roli głównej. Zapraszam.
    http://torla.blog.interia.pl/?id=1019629

  11. Dla Googlistów
    Heroldia Królestwa Polskiego była to instytucja rządowa w Warszawie rozpoznająca i zatwierdzająca dowody szlachectwa, w tym czasie Prezesem był Aleksander Colonna – Walewski (1788 – 1845), senator – kasztelan Królestwa Polskiego (prezes Heroldii w latach 1834 – 1845), a jednym z trzech radźców – Michał Janina Sobieski (1779 – 1847), wuj matki Norwida, uczestnik powstań w 1794 roku i listopadowego.

  12. …czarnoleskiej ja rzeczy
    Chcę-ta serce uleczy!
    I zagrałem…
    I jeszcze mi smutniej”…

    **
    Witam autora.

  13. Witam Cię Babko, znamy się z blogów. Jak widzisz, lubię dawać zagadki, dawniej wycinałem fragmenty obrazów, teraz daję listy. A jak mówi nasz wspólny znajomy Wachmistrz: „Dopóki jedna osoba czyta i rozwiązuje – warto”. Pozdrawiam Bardzo Serdecznie.

  14. @nietoperzyca: szarlotkę uwielbiam. Do tego stopnia, że nawet sam robię. Wpadnę.

    @Jula:
    „Właściwie tak nieudanego życie w 100% nie miał, dożył w końcu do 56 lat. Dużo jezdził po świecie miał możnych sponsorów”
    Oj miał, miał. Pół życia przeżył jako schorowany żebrak i pieczeniarz. Z naciskiem na żebraka. Nawet z gimnazjum go wyrzucili. „Sponsorzy” przed nim uciekali jak przed dżumą. Wszystkich obraził, z wszystkimi się pokłócił. Tragiczny człowiek. Aż do Młodej Polski pies z kulawą nogą o nim nie słyszał. Dopiero wśwczas został „odkryty”. Późno trochę (z jego punktu widzenia). Pisać wiersze jednak cudowne potrafił.

    @Torlin: dziękuję za niespodziankę. Sprawiłeś mi sporą prawdę. Następnym razem – proszę – zapowiedz. Nie daję czasem rady wszędzie ciągle wpadać. Chociaż u Ciebie staram się być codziennie. Warto.

  15. errata: sprawiłeś mi sporą frajdę.

  16. Z kolei moja mała errata. Zagadka była zapowiedziana, zrobiłem to pod poprzednią notką 6.I. o godz. 19.06. A ponieważ następnym komentarzem (o 19.38) był Twój, i to odnoszący się do mojego, to myślałem, że czytałeś.
    Cieszę się, że Ci się podobało.
    Jak czytałem przed erratą, to myślałem, że napisałeś „@Torlin: dziękuję za niespodziankę. Sprawiłeś mi sporą – naprawdę”. 😀
    Nietoperzyco!
    A u mnie w ogródku rosną 2 antonówki, mają takie jabłka, jak dwie złączone dłonie dorosłego mężczyzny. Ja się śmieję, że szarlotkę to można zrobić z jednego takiego jabłka.
    Julu!
    Ja bardzo Norwida lubię, a największe wrażenie na mnie robi „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie”

  17. Ja zaś z Norwida lubie „Kółko” i „Grzeczność”
    na temat Heroldii oraz spis szlachty wylegitymowanej w tym czasie jest dość obszerna monografia , ale autorki nie pamietam
    Torlinie ,po antonówki zgłoszę się latem 😉

  18. @torlin: wstyd powiedzieć, przeoczyłem. Starość. 🙂

  19. a najlepsze, że (sprawdziłem) Twój komentarz czytałem. Tylko tej zapowiedzi nijak sobie przypomnieć nie mogę. Czarna dziura. No cóż, sam sobie popsułem zabawę. Chociaż z drugiej strony to zamieszczanie zagadki o 7 rano jest lekko brutalne. Budzik będę musiał sobie kupić (na przyszłość).

    Przyjemnego łikendu wszystkim.

  20. Jak się idzie na 8 do pracy, to siódma jest akurat.
    Na antonówki zapraszam, tylko są to jabłonie rodzące co dwa lata i właśnie sobie usiłuję przypomnieć, czy w zeszłym roku były.

  21. Torlinie
    o jeden rok nie przyjdzie , do sądu nie pójdziemy 😉 poczekam .
    Kto to widział by wojownik(Telemach )swoje „łodzie” o ósmej już wodował

  22. Byłam na Twoim poprzednim blogu, przeczytałam „Medal Norwida” z wielką ciekawością, może gdyby zajął się tak Vincenty van Gogh, bardziej kolorystyką , to może i w tej dziedzinie byłby bardziej znany. Ten słynny malarz od niezliczonej liczby reprodukcji słynnych słoneczników 😉 ,też nie ukończył żadnej uczelni malarskiej, ba został przez swoich profesorów zupełnie niedoceniony, za brak zdolności (sic!) został cofnięty rok niżej.hihihi… to tak a pro po,że Norwid był wyrzucony z gimnazjum, ale ukończył szkołę artystyczną .
    No cóż widocznie wielcy tak mają, że doceniani są po śmierci !

    Ja oczywiście znałam Norwida , tyle co z Liceum , czyli słabo , no może trochę jeszcze dzięki utworom śpiewanym przez Niemena 😀

    Tutaj podaje link do mniej znanych przez większość pięknych , mądrych i jakże aktualnych w swojej treści wierszy Norwida. 😉

    –> http://members.chello.pl/j.uhma/norwid.html

    Są niespodzianki w wykonaniu Niemena i nie tylko 😀

  23. Jula
    coś w tym pewnie jest .ze doceniani są po smierci : Modigliani, Vermeer, Leśmian , Wierzyński jego „Zapach ” pasuje do Twojego pokoju
    Wszystko wam oddam tylko nie te trawy
    Łąk pokoszonych i cień pod modrzewiem.
    Szuwarem pachną zamulone stawy
    I coś gadają. Co takiego? Nie wiem.
    Cały dzień chodzę, przysiadam w tym cieniu
    I to, co widzę, powtarzam bez związku:
    Piasek, zielone kamyki w strumieniu,
    Łąki i stawy – i znów od początku.

    Dopiero nocą, gdy idziemy skrajem
    Rzęs ponadwodnych w blady księżyc z wosku
    Zgaduję nagle, że idę mym krajem
    I trawy pachną i więdną po polsku

    Torlinie
    7+3+ 10 …….

  24. No tak , oto dowód ,że nawet nietoperze od czasu do czasu powinny spać 🙂

    wb 7+3 =10 …..


Skomentuj

Kategorie

