Napisane przez: torlin | 13/01/2010

Ostatnia zagadka przed przerwą

Al mio caro Amico BeBeBe!

Pewien ojciec postanowił wysłać swe dzieci w szeroki świat i powierzył je opiece i mądrości bardzo sławnego człowieka, który szczęśliwym zrządzeniem losu był jego najlepszym przyjacielem, jak Ty, który jesteś sławnym człowiekiem i moim najlepszym przyjacielem. Oto powierzam Ci moich sześciu synów – owoc długiego i pracowitego trudu.

Ośmieliła mnie do tego i zachęciła nadzieja, w której utwierdzili mnie przyjaciele, że trud ten, choćby częściowo, zostanie nagrodzony. Pochlebiam sobie, że te dzieła będą mi kiedyś pociechą.

Podczas Twej ostatniej bytności w stolicy, najdroższy przyjacielu, okazałeś mi swą życzliwość, a Twoje uznanie dodało mi otuchy. Dlatego właśnie oddaję Ci pod opiekę sześcioro mych dzieci w nadziei, że godne są Twej życzliwości. Przyjmij je z wyrozumiałością, jak ojciec, przewodnik i przyjaciel. Odtąd odstępuję Ci prawa do nich! Proszę, abyś z wyrozumiałością ocenił ich braki, których być może nie dostrzegły oczy ojca, i mimo tych wad, abyś wciąż darzył mnie swą przyjaźnią, którą tak bardzo sobie cenię, ponieważ, drogi mój przyjacielu, jestem z całego serca najbardziej Ci oddanym przyjacielem.

Vienna, il primo Settembre 1785

Twój CeDeCe

Pytanie jest złożone z trzech części, tradycyjnie proszę o podanie nadawcy i adresata, jednak ze względu na to, że list jest znany, proszę napisać, o jakich to sześciu synach pisze CeDeCe. Po tej zagadce robię przerwę do 15 lutego, będę pisał normalne wpisy.

Responses

  1. Al mio caro amico Haydn.

    Un padre avendo risolto di mandare i suoi figli nel gran mondo stimo doverli affidare alla protezzione e condotta d’un uomo molto celebre in allora, il quale per buona sorte era di più il suo megliore amico. – Eccoli del pari, uom celebre ed amico mio carissimo, i sei miei figli. – Essi sono, è vero, il frutto di una lunga e laboriosa fatica, pur la speranza fatta mi da più amici di vederla almeno in parte compensita m’incorragisce e mi lusinga che questi parti siano per essermi un giorno di qualche consolazione. Tu stesso, amico carissimo, nell’ultimo tuo soggiorno in questa capitale me ne dimostrasti la tua soddisfazione. – Questo tuo suffragio mi anima sopra tutto, perché io le ti raccommandi e mi fa sperare, che non ti sembreranno del tutto indegni del tuo favore. – Piacciati dunque accoglierli benignamente ed esser loro Padre, Guida ed Amico. Da questo momento Io ti cedo i miei diritti sopra di essi, ti supplico però di guardare con indulgenza i [432] difetti, che l’occhio parziale di Padre mi puo aver celati, e di continuar, loro malgrado, la generosa tua amicizia a chi tanto l’apprezza, mentre sono di tutto cuore il suo sincerissimo amico.

    Vienna il pmo Settembre 1785.

    W.A. Mozart

  2. No tak sama sobie jestem winna , zawieriuszyłam się .Ale , ale czy Torlin nie powinien wiedzieć ,że ja nocny ssak 😦 i do tego miesiąc bez zagadek 😦
    Telemachu
    no cóż wypada zaprosić Cie na ucztę do naszego „kredensu” 😉

  3. Gratuluję Telemachu, jak ktoś idzie Nietoperzyco na siódmą do roboty, to szósta jest akurat. No, może miesiąc nie, przy takich protestach 😀
    ———-
    W e-mailu z rozwiązaniem zarzucił mi Edwar, że zagadka nie była szczelna, że łatwo było ją rozszyfrować przy pomocy Googla. Ale ja ciągle powtarzam, że to ma być zabawa, radość intelektualna przy zastanawianiu się, kto to może być, do kogo pisze i o jakich sześciu synach mówi. Dla mnie osobiście wrzucanie fragmentów tekstu do Googla nie jest zabawą.
    Ale w dalszym ciągu nie ma rozwiązania dotyczącego tych sześciu synów (tzn. jest, ale w e-mailu od Edwara, oficjalnie nie ma).

  4. Ja się poddaję, ale Edwar, jak to on… poskrobie się po ciemieniu i wyciąga kolejnego królika z kape….
    Z kaszkietu!!!

  5. Cześć Torlinie
    Oderwałem się od kryminału i postanowiłem Cię po nocy odwiedzić. Nie mam głowy do zagadek, krzyżówek i innych łamigłówek. Widać jakiś defekt mózgu co mnie zresztą specjalnie nie martwi. Ale cieszę się, że robisz miesięczną zagadkową przerwę bo co ostatno do Ciebie zajrzałem to była zagadka i mnie od razu jakiś strach ogarniał – jak w szkole gdy mnie wyrywano do odpowiedzi a ja nic nie umiałem.
    Przepraszam za nietypową porę wizyty.
    Miłego ranka

  6. Przepraszam Was bardzo, ale rozchorowałem się. Mam już koncepcję nowej notki, ale sił brak.

  7. UDANEJ KURACJI TORLINIE

  8. Ty Torlinie nie przepraszaj, Ty się kuruj!
    Koncepcja jest, to i siły się znajdą… all the best!

  9. Torlin! Lecz się i odpoczywaj. Słuchaj lekarza! My poczekamy.

  10. „Przyjaciele” pozdrawiają , apteczkę domową wysyłają i duuuuzo zdrowia zyczą

  11. Do trzech razy sztuka 😦
    „Przyjaciele”pozdrawiają , apteczkę domową polecają i duuużo zdrowia zyczą

  12. Zdrowiej Torlinie
    Przeczytałem dziś Twój tekst u Passenta i wyczułem, że coś nie tak, bo straciłeś swój olimpijski spokój polemizując z szanownym koleżeństwem z lewej strony. No ale marchewką z ziemniaczkami za 90 groszy chyba ich zadławiłeś. Chciałem napisać o smalcu z cebulką, który ostatnio wytopiłem – co prawda dla smaku a nie konieczności finansowej -żeby wesprzeć Twoją argumentacje ale zamiast tego zamieściłem krótką recenzję filmu „Dom zły”. A może szkoda bo smalec z cebulką pyszny jest i niedrogi. No ale już Cię nie zamęczam. Jeśli to przeziębienie to pij maliny – jeśli coś innego też radzę naturalnie.
    Pozdrawiam i życzę zdrowia.

  13. Witam … 🙂 i dobrego, zdrowego i udanego Roku życzę Gospodarzowi blogu oraz gościom … 🙂

  14. Kartko! Dzięki za przypomnienie smalcu z cebulką. Czasami też go robię, muszą w nim być także skwareczki dobrze wytopione a pod koniec warto wrzucić skórkę obraną z jabłka – dobrze, żeby była w jednym kawałku, bo kiedy zaczyna stygnąć, należy ją wyjąć. Świeży chleb i solniczka w rękę…
    Zima, więc pora na takie smakołyki.

  15. Nelu
    i do tego chleb prosto z pieca , niebo ……, aż się rozmarzyłam , moze czas działać i zrobić ten smakołyk jutro 🙂

  16. Nela
    A do tego smalcu twardy kiszony ogórek. W jednej ręce pajda ze smalcem a w drugiej ogór.
    Gdy w nocy zgłodnieję, zmarznę i zastgnę przed komputerem to tak sobie lubię pochodzić z tym smalcem i ogórkiem po kuchni.
    Pozdrawiam

  17. O tak! i piwo!!!
    We wrocławskim lokalu „PRL” w Rynku można dostać taki zestaw. Ogórki przepyszne, twarde. pokrojone na ćwiartki, chłodne piwo i chlebek pytlowy, do tego w gliniaczku smalec ze skwarkami.
    Lubimy tam wpaść, kiedy spacerujemy po Rynku.

  18. Wszystkim należy się odpowiedź na zagadkę, myślałem, że rozwiąże ją PAK, jemu byłoby najłatwiej, ale niestety. Trudno też mi ogłosić zwycięzcą Edwara Danę, gdyż rozwiązanie przysłał mi w e-mailu, więc w końcu nieoficjalne.
    Sześcioma synami Mozarta są kwartety KV 387, 421, 428, 458, 464, 465

    Warto przeczytać
    http://szkolymuzyczne.pl/news/3992


Skomentuj

Kategorie

