Napisane przez: torlin | 28/02/2010

Przewiercona Grapa

Zdjęcia i artykuł STĄD. Ale nie uwierzycie, pierwszy raz w życiu o tym tunelu dowiedziałem się z …„Gościa Niedzielnego” w poczekalni u mojej dentystki.

Miałem w różnych okresach swojego życia różne fascynacje. Pamiętam, jak za wczesnego Gierka mogłem wyjeżdżać na Bałkany, zafascynowany byłem minaretami. Fotografowałem każdy, i to z różnych stron, próbowałem prowadzić zestawienia, czegoś się o nich dowiedzieć (dla młodzieży – w czasach, gdy nie istniał Internet, było to niemożliwe). Po latach, jak wyjechałem do Niemiec, zakochałem się katedrach, robiłem zdjęcia, zbierałem pocztówki, chociaż świetnie zdawałem sobie sprawę, że bez Francji i Hiszpanii ta moja fascynacja będzie niepełna.

Na początku lat 80. wyjechałem do pracy do Austrii do Grazu, pewnego dnia szef postanowił nam zrobić frajdę i pojechał dłuższą drogą do Klagenfurtu, aby pojechać tunelem. Dzisiaj to śmiesznie brzmi, ale wtedy napis o 3 km i 123 metrach tunelu brzmiał jak zaproszenie do wielkiej przygody. Wydawało mi się, że się nigdy nie skończy. Dla człowieka, którego znajomość tuneli kończyła się na tunelu WZ i pod Wzgórzem Gellerta, ten wydawał się nieprawdopodobnie długi. Teraz, po latach jeżdżenia w Alpy tunele mi trochę spowszedniały, ale tak nie do końca, przy każdym wjeździe odczuwam dreszcz emocji. W Polsce tuneli było jak na lekarstwo, aż tu nagle…

Polacy budują trasę ekspresową na Słowację, z Bielska Białej przez Żywiec i Zwardoń i na ich drodze stanęła Sobczakowa Grapa, trzeba przyznać, że ze zdjęć wygląda przyzwoicie. Internauci narzekają, że nie ma dwóch tuneli w przeciwnych kierunkach, ale zastanawiam się, czy będzie tam aż taki ruch, który tego by wymagał. Tunel ma 670 metrów i jest pierwszym polskim tunelem pozamiejskim (najdłuższy jest w Warszawie jako część Wisłostrady i liczy ok. 900 metrów, dlatego około, bo jezdnia zachodnia jest innej długości niż wschodnia).

I widać od razu, jak Polacy wykorzystują ekonomiczną rentę zapóźnienia. Ponieważ nigdy nie budowano w szczerym polu (w szczerych górach 😀 ) tego rodzaju tuneli w Polsce, nasi rodacy mogli sięgnąć po ustalone już rozwiązania konstrukcyjne i wprowadzić je w życie. W terenach górskich tunele i wiadukty moim zdaniem służą wielu celom:

1. ułatwiają jazdę kierowcom, najlepiej to widać, gdy ktokolwiek jechał z Austrii do Włoch autostradą. Jak się jedzie pierwszy raz, to człowiek widzi jedynie tunel – wiadukt – tunel – wiadukt – tunel – wiadukt – tunel – wiadukt i zastanawia się, jak dawniej przejeżdżano z jednego państwa do drugiego.

2. Tunel zabiera mniej terenów na powierzchni niż szosa, jest to również wygodne dla mieszkańców, jest mniej wysiedleń.

3. Tunele i wiadukty są często bardzo ładne, znakomicie się komponują w terenach górskich i mogą być atrakcją turystyczną.

W latach PRLu chyba każdy Polak marzył o jednym tunelu, to była obsesja chyba wszystkich wyjeżdżających w góry. To była Obidowa.

Tu można zobaczyć, jak Grapę przewiercono.

Reklamy

Responses

  1. Poza klaustrofobikami oczywistami… A i by jeszcze tego zachwytu uszczuplić przypomnę, że co na powierzchni by się i może pokończyło stłuczką luboż i kraksą z jakiemi rannemi kilkorgą, w tunelach się zazwyczaj w pandemonium zmienia i owocuje trupami… czasem bardzo licznemi…
    Kłaniam nisko:)

  2. oj, tez uwielbiam tunele! ciekawe, ile jest w UK;)

  3. ShyJo, są najrozmaitsze. Takim optymalnie logicznym tunelem jest przejazd w Hallstatt w Austrii, gdzie miejscowość jest tak nad jeziorem przytulona do góry, że mieszczą się jedynie dwie równoległe uliczki jedynie z ruchem pieszym, a transport przez wieki odbywał się na łodziach jeziorem. Teraz zrobiono dwie nitki w górze i można przejechać z jednego krańca wioski na drugi.

    Pozdrowienia
    Wachmistrzu!
    Tak nie można rozumować, bo ludzie przestaliby latać samolotem, że Cię sparafrazuję: „że co w samochodzie by się i może pokończyło stłuczką luboż i kraksą z jakiemi rannemi kilkorgą, w samolotach się zazwyczaj w pandemonium zmienia i owocuje trupami… czasem bardzo licznemi…”
    Pozdrowienia

  4. Tunele sa cool. Wizualnie pociagajace. Choc przyznam, ze stanac w korku w tunelu jest troche mniej zabawne…

    Pozdrawiam

  5. To jest takie samo uczucie Jacobsky, jak metro stanie pomiędzy stacjami, albo kolejka linowa pomiędzy słupami. Lubimy kontrolować sytuację.

  6. To prawda. Zatrzymanie metra miedzy stacjami tez nie nalezy do przyjemnosci.

  7. Od czasu kiedy oglądałam film grozy o pożarze w tunelu, przed każdym wjazdem do takiego zamkniętego miejsca mam niesamowitego stracha !!!

    Natomiast systematycznie przejeżdżam przez „Tunel” kolejowy , gdy jadę sobie z Radomia do Krakowa ;)))

    I ciągle mam wrażenie ,że coś tam z niego ubywa.

    Kiedyś wydawał mi się bardziej oświetlony , teraz tylko czekam , kiedy będzie nieprzejezdny z powodu ukradzionych szyn! :D)))

    Pozdrawiam! ;D

  8. teraz wrocilam, by doczytac poprzedniego posta, ktorego przegapilam. Cudne! uwielbiam Malczewskiego. zaprawde ciekawym jestes czlowiekiem, Torlinie, zeby za mlodu Konstytucje 3go Maja czytac;) przepraszam za ten komentarz w blednej lokalizacji!

  9. Przyznam szczerze,że tunele zawsze napędzają mi stracha.Byłam spory szmat czasu w Lyonie i tam z uwagi na położenie miasta tunele są w bezustannym użyciu, gdyż miasto położone jest na wzgórzach i częściowo opływają go dwie rzeki.
    Klaustrofobia? 😡
    Idę napić się Grappy za zdrowie Torlina, pięknie nam przybliżającego swoje podróże.:wink:

  10. Julu!
    Nawet nie wiesz, jakie gromy padają na osoby odpowiedzialne za Tunel, są kłótnie kompetencyjne. Tunel powinien zostać przebudowany, jedynym wyjściem jest właściwie wybudowanie równoległego tunelu awaryjnego. Ciekaw jestem, kiedy się za to wezmą. Chciałem przed napisaniem tego zdania coś sobie poczytać, ale nie mogłem, bo 3 wielkie artykuły są chronione „najpierw się zaloguj”. Paranoja.
    No ShyJo, odkryłem się przed Tobą w Twoim blogu. Ale mimo wszystko zaprezentuję Ci rezultaty.
    Babko!
    Włoski trunek, radość życia.
    Podziękowania dla wszystkich.

  11. Tutaj załączam link ze zdjęciami i trochę historii na temat tego Tunelu kolejowego pod Miechowem.
    Bardzo ciekawa!…;D)))

    http://wikimapia.org/21388/pl/Tunel-kolejowy-ko%C5%82o-Miechowa

    Kto się interesuje koleją, to proszę bardzo! 🙂

  12. Naprawdę bardzo ciekawe, ale znalazłaś link. Dzięki

  13. Polecam Torlinie Międzyrzecki Rejon Umocniony – nie tylko tunele ale podziemne dworce kolejowe. Niesamowite miejsce o stałej temperaturze, absolutnej ciszy a do towarzystwa metrowe grony nietoperzy. jest gdzie chodzić – tunele podziemne mają chyba z trzydzieści kilometrów. A do tego pacyfistyczne refleksje o całkowitej bezsensowności militarnej tej budowy
    Pozdrawiam

  14. Tunel mroczny i ponury:

    http://www.gfmf.pl/260-schron_w_stepinie_cieszynie.html

    Tam Hitler spotkał Mussoliniego

  15. Niedługi opis obiektu.

    http://www.frysztak.pl/index.php?mgid=1

    Gmina Frysztak. Można znaleźć w sieci.

  16. Ja czytałem Wojtku, że niektóre z umocnień są zamykane specjalnie ze względu na nietoperze, aby ich nie budzić. Zerwany raptownie ze snu ten ssak rozbija się o skały. A wiedziałeś, że nietoperz to jedyny ssak latający?
    Edwarze!
    Powiem Ci szczerze, że włóczę się po Polsce i zagranicy od wielu lat, ale nigdy nie zwiedzałem terenów pomiędzy Krynicą a Bieszczadami. Jakoś tak wyszło. A to, co pokazałeś, może być ciekawe.

  17. […] w tunelu (zgodnie z Prawem Murphy’ego są to światła nadjeżdżającego pociągu ). W poprzednim wpisie pisałem o nowym, pierwszym tego rodzaju w Polsce, tunelu. I to było po […]

  18. Z pewnością, kto się położy na tory, to widzi je po raz ostatni w życiu .
    Co po swojej śmierci widzi, to już nam nic nie powie:(
    Kto oglądał ofiary w katastrofach kolejowych , to wie:(


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: