Napisane przez: torlin | 31/07/2010

Japońska akustyka w skali 1:10

Ostatnio moje wpisy nie cieszą się prawie żadnym zainteresowaniem, w związku z tym piszę straceńczy tekst bez oczekiwania na najmniejsze komentarze.

Temat ten, mimo że podzielony na szereg segmentów, w sumie jest dla mnie fascynujący. Budowa sal koncertowych w Polsce. Wydawałoby się, że w zalewie chłamu, jaki opanował nasz biznes rozrywkowy i telewizję, zarówno publiczną, jak i prywatną, budowa sal koncertowych, i to z najwyższej półki, jest budowaniem Opery w Manaus. A tu niespodzianka.

Cudownym przykładem jest zbudowanie siedziby Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance, jako kilku niezależnych obiektów. Na brzegu Motławy powstał amfiteatr – Scena Letnia PFB na 120 miejsc z możliwością przyciągnięcia nawet 10.000 melomanów na przeciwległym brzegu Motławy – Targu Rybnym. W 2002 roku oddano Salę Kameralną na 180 miejsc, jest ona dziś szczególnie ceniona wśród muzyków ze względu na swe walory akustyczne. Ale najważniejsza jest nowoczesna sala koncertowa na 970 miejsc.

Kompleks miejskiej elektrowni na Ołowiance wybudowała w latach 1897 – 98 berlińska firma Siemens & Halske, a dalsza rozbudowa trwała do 1913 roku. Budynek z cegły zachwycał dekoracyjną neogotycką fasadą zdobioną rozetami, flankami, wieżyczkami, a nawet dwiema basztami. W ostatnich wojennych miesiącach roku 1945 obiekt doznał poważnych zniszczeń. Uruchomiona ponownie w sierpniu 1945 roku elektrownia funkcjonowała aż do momentu jej zamknięcia w roku 1996. Powstał przepiękny obiekt (zdjęcie główne), a sala powstała na miejscu dawnej hali turbin.

Jeden z najnowocześniejszych obiektów w Polsce powstaje w tym momencie w Katowicach. Wszyscy zdają sobie sprawę, że zaprojektowanie i wykonanie Sali nawet z wielką precyzją nie gwarantuje znakomitej akustyki. Przez wiele lat próbowano kopiować najlepsze sale, wprowadzano nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, ale efekt nie zawsze był najlepszy. To Japończycy odkryli, że efekt akustyczny należy badać na modelu 1:10 z malutkimi figurkami jako ludźmi. I właśnie najlepszego z Japończyków sprowadzono do Polski, aby nowa sala koncertowa miała najlepszą akustykę na świecie. Powstają dwie sale, Wielka Sala Koncertowa na 1.735 osób (poniżej), oraz Sala Kameralna na 312.

Za projektowanie wspaniałych sal koncertowych biorą się najlepsi architekci świata. Dla duńskiego radia publicznego Danmarks Radio (DR) przepiękną sale koncertową w Kopenhadze na 1.800 miejsc projektuje francuski architekt Jean Nouvel, laureat Nagrody Pritzkera, odpowiednika Nagrody Nobla w dziedzinie architektury (poniżej). Linki dam później, bo idę do pracy.

Responses

  1. w Katowicach cos szybko musza wybudowac, bo nam sie kochany spodek rozlatuje:)

  2. Odnoszę wrażenie, że nam się kochany Torlin rozpaskudził niczem berbeć rozkapryszony…:) Komentarzy w notach do miesiąca wstecz żem przepatrzył, zaliż to prawda, że ów usycha i więdnie bez myśli wymiany i widzę, że najmniej pod notą każdą siedm, a bywa i wyżej dwudziestu, czyli rezultata, które ja u siebie notuję z częstotliwością komet na niebie. Co do mnie to mam ten paskudny obyczaj, że jak mi temat bliski to i po pięć razy sempiterny będę zawracał, a jeśli nie mam w związku z niem nic do powiedzenia, jako przy większości Twych not o sztuce, architekturze i muzyce, to staram się tego nie komunikować całemu światu w kilkunastu zdaniach, że nie mam nic do powiedzenia…:P:))
    Kłaniam nisko:)

  3. Torlinie zaintreresowanie jak zawsze. Mniejsza liczba wpisów to wina sezonu ogórkowego.
    Niespodzianek żadnych nie widzę. Tandetę -jak zwykle – majacą większe parcie na szkło łatwiej zauważyć, w odnajdywanie pereł trzeba włożyć nieco wysiłku. Niespodzianka jest procentowy wzrost liczby melomanów. Kiedyś budowano stadion dla 100 000, zaś salę dla 100. Obecnie stadion dla 50 000, a salę koncertową dla 1000 – wzrost znaczący.

  4. Torlinie zaglądam do ciebie codziennie. Ale w przypadku zagadek nie mam o czym pisać, ponieważ pod tym kątem jestem upośledzony umyslowo. Nie umiem rozwiązywać zagadek, nigdy nie udalo mi się nawet rozwiązać krzyżówki czy rebusa. Taka wada mózgu.
    Obiekty o ktorych piszesz są fantastyczne – serce rośnie, tym bardziej, że kraj tonie w niefunkcjonalnej szpetocie. Pogratulować tylko Gdanszczanom sensownych władz, ktore podjęły tak ambitny projekt jak Ołowianka. Muszę się pochwalić, że w u mnie pod Karkonoszami jest też zgrabnie zaadaptowany na bibliotekę, salę koncertową i informację turystyczną poniemiecki obiekt. Co prawda adaptacja trwala chyba z 15 lat ale dzięki pomocy unijnych środków sprawę zakończono. jest tak fajnie, że można tam przesiedzieć pół dnia.
    Pozdrawiam serdecznie

  5. „Ostatnio moje wpisy nie cieszą się prawie żadnym zainteresowaniem”

    Moim się cieszą. a poza tym – lato w pełni. Ludzie najwyraźniej mądrzeją i robią sobie przerwę od mediów wszelkich. To zdrowy i dobry objaw.

  6. W Krakowie też mamy od jakiegoś czasu nowy budynek opery, zbudowany w miejscu starej operetki, zbudowanej w miejscu starej ujeżdżalni koni.. W operetce warunki były żadne; niska, przytłaczająca sala, w której doskonale słyszało się i czuło przejeżdżające Lubiczem tramwaje.
    W nowej operze izolacja od otoczenia jest idealna, akustyka bardzo dobra. Tylko, niestety, budynek jset tak koszmarnie brzydki… wnętrze rozpaczliwie wręcz nieprzyjazne – raniące oczy połączenie szarości i czerwieni, klatki schodowe pełne szkła, oszukującego błędnik, żadnych elementów przyjaznych, miękkich, na których można by zatrzymać wzrok. Ech, nijak się to ma do klasycznego, przeładowanego uroku Teatru Słowackiego, w którym odbywały się wcześniej rpzedstawienia operowe…

    http://www.opera.krakow.pl/?id=468

  7. W Katowicach nową salę dostała Akademi Muzyczna. O dyskusyjnej akustyce, za wygląd (połączenie z neogotycką bryła AM) jednak chwaloną bezdyskysyjnie 🙂
    Budować ma się coś dla NOSPRu, ale rozumiem, że oczekujesz innych sal? 🙂

  8. We Wrocławiu mamy na razie wielką dziurę w ziemi, ale powstanie tam nowa filharmonia. Podaję link, bo nie udało mi się wyodrębnić zdjęć. http://www.filharmonia.wroclaw.pl/home/NFM
    Mam niekończące się kłopoty z przeglądarką, Domowy spec odinstalował mi Mozillę i dał jakąś straszliwą, przestarzałą wersję w nadziei, że poczyta i zorientuje się czemu Feierfoks płata mi coraz złośliwsze psikusy, wyłącza mnie po kilka razy podczas sesji i t.p. Program mam jaknajbardziej legalny, więc zachodzę w głowę, co jest nie tak?
    Nowa filharmonia ma być oddana za dwa lata, to nie tak długo. Ma być piękna i nowoczesna. Patrząc na wizualizację widzę, że będzie się dobrze komponować z pobliską bryłą DH RENOMA.
    A ja właśnie wróciłam z bardzo energetycznego koncertu w synagodze „Pod białym bocianem”. Grał Jascha Lieberman – skrzypce i altówka z kapitalnym trójosobowym zespołem towarzyszącym. Muzyka wspaniała, artyści grali z prawdziwą radością, sala wariowała, były trzy bisy… a jutro do pracy… szkoda gadać 😦

  9. Nelu!
    Jeżeli Ci znika tekst po wysłaniu, to znaczy, że ŁotrPress wsadził Cię do spamu. Jak jesteś w oczekujących, to Cię o tym bydlak informuje, a jak do spamu – to nie. Wysyłaj wtedy tylko raz.
    Dzięki za wiadomości o Wrocławiu, też nowa sala w budowie – serce mi rośnie. Jak słowo daję, coraz bardziej mi się to podoba – z wyjątkiem… – patrz odpowiedź dla PAKa na samym końcu tego komentarza.
    ShyJo!
    No nie wiem. Nie wiem, czy ta sala będzie odpowiednikiem Spodka, trochę inna publiczność. Ja jestem zwolennikiem wyburzenia go i postawienie na tym samym miejscu hali o podobnych kształtach.
    Wachmistrzu!
    Narzekam, a sam nie mam czasu siąść do komputera przez 2 dni. Dzięki za „wpadunek”.
    Piotrusiu!
    I o to mi chodzi. Właśnie przyciągnięcie publiczności, która z reguły nie bywa na tego rodzaju koncertach, bo zbyt kameralne, za drogie bilety, a ja nie znam tych wszystkich utworów. Ja mówię, wychowanie na muzyce poważnej należy zaczynać od „Bolera” Ravela.
    Pomysł z „Ołowianką” na drugim brzegu Motławy – znakomity, tylko ta nasza nieszczęsna aura, miesiące ciepłe są tak krótko.
    Kartko!
    Ja mam dokładnie ten sam problem, jak usiłuję rozwiązywać zadania do Mensy, po tylko usiłowaniu mój poziom IQ jest bliski zeru. Ja rozwiązuję zadania maturalne z matematyki dla sportu i własnej satysfakcji, a za Allaha nie potrafię zrozumieć, dlaczego ta kreska ma być pozioma, a nie pionowa.
    Telemachu!
    Mówisz, że ja też powinienem? 😀
    Maru!
    Specjalnie poszedłem obejrzeć, jak byłem ostatnio w Krakowie. Nie wydawał mi się tak brzydki i odstręczający.
    PAKu!
    Jeżeli sugerujesz Warszawę, to ja przestałem wierzyć, żeby kiedykolwiek w moim mieście powstała hala koncertowa z prawdziwego zdarzenia na tłumy młodzieży, sala koncertowa dla odrobinę bardziej wyrafinowanych melomanów, centrum konferencyjne, kompleksy sportowe (pływalnia, sala, bieżnia, sale do koszykówki, lodowisko” w każdej dzielnicy.

  10. Rachela:
    Ooooo… Tekst o bryłach filharmonii mam za chwilami niewymowny!
    Ten słowiański duch szeroki w czerwonych cegłach. Elektrowni!
    Poeta:
    W ukryciu zaznaczeniach nieprzebranych
    Mrowiu… To… Tu, pod sercem. Czuje Pani?
    Pan Młody:
    Ach, ja bym to zaraz namalował!
    A potem łkał, wył i się chował!
    Wernyhora:
    Nie czas! Precz mrzonki, Panie Włodzimierzu!
    Nie czas! Kosy w krąg sztorcem! W dwa pacierze!
    Jasiek:
    Pany to gadać, słuchać, grać!
    A róg się… Zgubił?! K* mać!

    Tekst, który właśnie przelatasz, to nic innego, tylko klaka i podbijanie komentarzach. Spodziewaem się czegoś o powstaniu, gdzie kwiat złożył na ołtarzu, inteligencja zawiodła, a rusek… Rusek to rusek i okazał się ruskiem.

  11. Iżyku!
    O Powstaniu nie będzie, bo się ono przekłada na dzisiejsze podziały polityczne, a w tym blogu jest zakaz. O tej hekatombie jest wystarczająco dużo w innych blogach. Wszelkie teksty antyrosyjskie będę po przyjściu do domu ciął równo z trawą.

  12. No proszę. to tu też tak bywa?
    No dobra. Utrwalę sobie filharmonie, to w domu błysnę 😉

  13. Torlinie!
    Nie tyle chodziło mi o Warszawę, co uniwersalność sal koncertowych. NOSPR? Wiesz, ja jestem za, ale z drugiej strony, po co budować salę koncertową, którą raz na miesiąc wykorzystają sami tylko miłośnicy muzyki klasycznej?
    To znaczy — jako miłośnik muzyki klasycznej byłbym za, ale mam wątpliwości natury ekonomicznej. I trochę tak Twoje oczekiwania zgadywałem — sale bardziej uniwersalne, będące centrami integrującymi lokalne społeczności, będące także miejscem spotkań młodzież, itp. — czegoś takiego bardzo bym chciał.

  14. Torlin!
    Dzięki za informacje. Po raz pierwszy mn8ie spotkała taka przykrość z zamieszczeniem tekstu, więc nie bardzo wiedziałam, jak się zachować.
    Teks wciąż siedział w ramce, więc usiłowałam go powtórnie wysłać. Mam kłopoty z przeglądarką i jestem nieco nerwowa 😯

  15. Zainteresowanym polecam stronę Opery Śląskiej, a w niej Galerię fotografii z wystepów w obiektach poprzemysłowych i na wolnym powietrzu.

  16. ostatnie zdjęcie jakieś takie koreańskie…północno oczywiście 😉

  17. Nelu!
    Jesteś zawsze u mnie mile widziana i zawsze wyciągnę Cię z Tartaru Spamu.
    PAKu!
    Masz rację, powinienem skojarzyć. Jestem całkowicie za za za za, wydaje mi się, że dobrą robotę robi Malicki. Ciekawy jestem, ilu ludzi przyszłoby np. na nowy Stadion Narodowy przy koncercie Trzech Tenorów (ja rozumiem, że bez Luciana Pavarottiego).
    Iżyku!
    Mój adres: Mysia 2 😀
    Piotrusiu!
    Dziękuję. A dlaczego nie dałeś od razu linku? 😦
    Napoleonie!
    Ty jesteś jak Murzyn na przejściu dla pieszych – pojawiasz się i znikasz. W przyszłości figurki do sprawdzania jakości dźwięku będą albo nagie ze szczegółami anatomicznymi 😀 albo ubrane w stroje ludowe. 😉
    A u Ciebie w blogu dalej wybory. Ja to rozumiem, stan permanentny.

  18. Tak to już w naszym systemie politycznym jest- pernamentne wybory, więc ja się dostosowuje 😉

  19. witaj, Torlinie
    czyzbyś nie słyszał o pięknej wygranej w konkursie na Filharmonię Szczecińską ?
    Piękny obiekt, piękne miejsce – cóż na razie pieniędzy brak
    http://bryla.gazetadom.pl/bryla/1,85298,5958820,Estudio_Barozzi_Veiga.html

    http://szczecin.sarp.org.pl/filharmonia/fil.htm

    pozdrawiam wszystkich

  20. Anco! Bardzo serdecznie Cię witam.
    Wiem, że jesteś architektką i musisz zrozumieć, że ja – pracujący w branży handlowej – staram się być na bieżąco w wielu dziedzinach, ale jest możliwe, że wiele spraw mi umyka.
    A co do Estudio Barozzi Veiga! Może to dziwnie zabrzmi, ale zachwycony nie jestem. Ich pozostałe projekty pokazane na zdjęciach o wiele bardziej mi się podobają, a szczególnie ta „wieża”. W naszym przypadku projekt nie pasuje do zabudowy, on byłby dobry jako projekt samodzielny, wolnostojący, bez żadnych budynków w pobliżu.
    Również bardzo serdecznie Cię pozdrawiam


Skomentuj

Kategorie

