Napisane przez: torlin | 21/11/2010

Kościuszko w Warszawie

Mam straszny kłopot z nowym pomnikiem w Warszawie. Ja wiem, że jest to spełnienie obietnicy sprzed 100 lat, że kopia waszyngtońskiego pomnika bohatera polsko – amerykańskiego znajdzie się w Warszawie. Ale…

Pomnik ten mi się nie podoba. Ale… W porównaniu ze wszystkimi nowymi pomnikami, szczególnie produkowanymi przez Głódzia, jest po prostu rewelacyjny.

A po drugie – ja przepraszam, ale co ma Tadeusz Kościuszko do Warszawy? Mnie się wydaje, że nic.

Ale w sumie wybrano mu piękne miejsce, przed Pałacem Lubomirskim, a istotną informacją dla Moich Czytelników nieznających Warszawy jest to, że pomnik ten jest ustawiony w Osi Saskiej (z Ogrodem Saskim). Nie byłem tam, ale stanął chyba na miejscu Utrwalaczy (pomnika poświęconego „Poległym w Służbie i Obronie Polski Ludowej”)

A gdzie są „Utrwalacze”? TU

Responses

  1. Torlinie

    A z jakim miastem w PL jest Kościuszko bardziej związany niż z Warszawą?
    W jakim mieście polskim spędził najwięcej czasu. Gdzie się kształcił, skąd naczelnikował swojemu powstaniu?

    Prawdopodobnie sugestywność plastyczna Racławic i Przysięgi kazała Ci zwątpić w jego niewątpliwą warszawskość.

    W Krakowie to jego już tego warszawiaka jest wystarczająco wiele.

  2. Już się mobilizowalem do gniewnych wyjaśnień, ald Dana mnie uprzedził.
    A z przydomków nadawanych pomnikowi utrwalaczy najbardziej podobała mi się Panorama Rakowiecka.

  3. Nie jestem specjalistą od Kościuszki, ale wbiłem sobie Wikipedię i tam nie ma ani słowa o nim w tym mieście (pomijając serce).

  4. Pomnik mignął mi przez chwilę w TV. Myślałem, że to Napoleon 🙂

  5. Bardzo dobrze, że taki właśnie pomnik stanął w Warszawie. Jest w dawnym, dziś już nie uprawianym stylu, przywodzi na myśl tę Warszawę, której już nie ma, choć w tamtej nie stał 🙂
    Jedno miejsce mniej na kolejny obiekt oszalałego, mniemanego artysty.

  6. Zabawny jest Torlinie – trochę przypomina skrzata na zdjęciach. Skrzata Napoleona. Tak mi się jakoś skojarzyło. Dobrze, że nie jest przygnębiająco smutny jak większość pomnikow.
    Pozdrawiam

  7. Łódź uhonorowała Tadzia już przed wojną i to znacznie okazalej, bo do pomnika dodano równoległą aleję nazwaną jego imieniem. Pomnik stoi na Placu Wolności – odpowiednia ranga dla Naczelnika…

  8. Równoległą do ul. Piotrkowskiej – oczywiście…

  9. Skoro nadto skąpo Ci, Torlinie, związków poprzez insurekcję samą ( a czy za coś innego byśmy tak Kościuszkę hołdowali?), takoż i przez Szkołę Rycerską, tedy pogódź się z tem, jako z konsekwencją stołeczności grodu Twego? A jakież ma związki z Warszawą de Gaulle, którego bez prostestu cierpicie? A Kopernik ma jakie od Kościuszki prawo większe? A Matejko, co bodaj nogi swej na warszawskim nie postawił nawet bruku? A Taras Szewczenko? A Edward Mandell House?:))
    Kłaniam nisko:)

  10. Czy ja raz jeden mogę sobie pozwolić na niedyskutowanie i wysłanie jedynie pozdrowień? Nie jestem w najlepszej formie, usiłuję namalować obraz i mi nie wychodzi. Jestem zły na cały świat.
    SERDECZNIE WSZYSTKICH POZDRAWIAM I DZIĘKUJĘ.

  11. Torlin!!!
    Czy ja dobrze zrozumiałam??? Obraz???
    A pisałeś, że będziesz malował przedpokój…
    A może to będzie fresk 😉

  12. Przykład z mojego miasta: mamy tu w reprezentacyjnym miejscu Skwer Kosciuszk, a w uczonych księgach ani słowa,by Kościuszkow Gdyni bywał co by graniczyło z cudem nad morzem, bo Gdynia uzyskała prawa miejskie w 1926 roku.
    Mam nadzieję,że ten Skwer już tak zostanie, ale ludzie różne pomysły miewają i za wszelka cenę chca je wcielić w życie, cudze …dodam.
    Kolejny przyklad: przed II wojną i po niej było tu Wzgórze Focha(malownicza dzielnica), zmieniono nazwę na Wzgórze Nowotki, po pewnym czasie na Wzgórze Maksymiliana, co nas , gdynian niechętnych zmianom sprowokowało do nazywania wzgórza- Wzgórzem Dewotki 🙂
    I niech tak zostanie, choć grozi nam kolejna zmiana na Wzgórze Marii i Lecha.
    ps. nie bardzo się orientuję, ale coś mi się widzi,że jeśli tempo stawiania pomników w naszym Kraju nieco nie zwolni- deweloperzy podniosą ceny na wszystkie niezagospodarowane tereny.

  13. Brawo Torlinie!
    Namaluj obraz i koniecznie nam go potem pokaż .Szczerze Ci zazdroszczę weny twórczej.(Ze mnie opada, jak ostatnie liście o tej porze roku).

  14. We Wrocławiu jest ulica Kościuszki, choć żadne źródła nie wskazują, aby tędy spacerował.
    Popieram Babkę i jej prośbę o pokazanie dzieła na tutejszym forum.

  15. Obiecuję, Kochane Panie. Przedpokój już pomalowany, zostały detale, ale wolę to robić przy naturalnym świetle, a dopiero środę mam wolną.
    Mam dużo miejsca na ścianach i postanowiłem sam namalować obrazy. Póki co trenuję na małych formach, pierwsze kroki nie są bardzo zachęcające, chociaż jaki taki postęp widać. A wydawało mi się, że obrazy typu „Walka zieloności z żółcią” jest stosunkowo łatwo namalować. Takie pomysły o wiele lepiej wychodzą mi w komputerze.

  16. U mnie była Huta Kościuszki. Dawniej Królewska. Ale Kościuszko był bardziej demokratyczny. Tyle, że ten sposób myślenia o demokracji przeminął.

    Pozdrawiam, życząc sukcesów malarskich!

  17. Koniecznie Torlinie dodaj kapkę błękitu, znakomicie podbija obraz! 😉


Skomentuj

Kategorie

