Napisane przez: torlin | 05/02/2011

Moje ulubione sceny filmowe

Postanowiłem zrobić rzecz karkołomną, pokazać swoje ulubione sceny filmowe, trochę poszperałem w YouTubie. Od razu mówię, jest to indywidualny wybór, szalenie niepełny, wyrywkowy, rzekłbym – jedynie reprezentatywny.

Powyższa scena należy do – moim zdaniem – największych kawałków aktorskich polskiego kina obok sceny z „Rejsu”, że niedobre są polskie filmy (jakie to jest ponadczasowe). „Rejsu” nie daję, bo była oddzielna notka na ten temat.

A teraz z filmów Barei, ja już chyba dawałem te kawałki „do śmiechu”, ale uśmiechu nigdy za mało. Inna rzecz, jakie proste komedyjki, ale proszę zobaczyć, jakie aktorstwo. Fedorowicz (Andrzej) – brylant.

i druga, ale też nie dam głowy, czy kiedyś tego nie dawałem

A może jeszcze raz komedia? Tym razem Majewskiego (zaklęty krąg tylko Bareja i Majewski) – tym razem „CK Dezerterzy”

Jak jedziemy komediami i filmami spokojnymi, bez wielkich dramatów, to może scena – perełka z „Vabanku”? „Czy zastałem Pana Murzyna”?

A na koniec znowu Majewski, mój ukochany film „Lokis”, kiedyś u Kartki dawałem scenę polowania na jastrzębia, dzisiaj pierwsze sceny filmu, wysmakowane, archaiczne, cudowne

Responses

  1. CK Dezerterzy są mocno niedoceniane pod tym względem. Oto przykład, większość pewnie przeocza ten kawałek:
    http://my.opera.com/Jurgi/blog/zycie-jest-jak-dlugi-most

    Stare polskie komedie zresztą są świetne jako źródło komentarzy do obecnych wydarzeń, jak choćby:
    http://my.opera.com/Jurgi/blog/tarcza-antyrakietowa-patriot

    Albo:
    http://my.opera.com/Jurgi/blog/obama-pokojowy-nobel-na-zachete

  2. Wow, no i proszę, polskie kino – a jakie smakowite kawałki 😀

    I niestety wszystko robione dawniej , czy obecna globalizacja wszystko zrównała w dół ?… 😦

    😀

  3. Tez z sentymentem wspominam wymienione przz Torlina filmy, aktorstwo wtedy było znakomite! A przypomnieć trzeba też „naturszczykow” , jak choćby w „Rejsie”.Moze w tym wszystkim była presja odbiorców?
    Dzisiaj zrzędzę i marudzę na brak dykcji u aktorów,na straszliwe , sztucznie brzmiące recytacje.
    Ale nigdy nie narzekam np. na Krystynę Jandę!Odczasu, kiedy brawurowo w Opolu zaśpiewała „Gumę do żucia” uważam Ją za Wielką Aktorkę.
    A moi ulubieńcy to: Janusz Gajos( jedna z najlepszych kreacji to „Przedstawienie”Hamleta” we wsi Głucha Dolna”-Breszana.
    *Pana Kobuszewskiego miałam szczęście poznać w zupełnie innej scenerii(śmieszne!) -przyjechał z zoną i swoim pieskiem-wyżłem na Próby Polowe Psów Myśliwskich koło Ostrowii Mazowieckiej.Byłam wtedy w ekipie sędziowskiej.
    I o dziwo Kobuszewski był, tak sam jak na scenie „Kabareciku”.Był sobą!

  4. Striptiz Hackmana na stole w jakiejś przydrożnej mordowni w „Strachu na wróble”. I na deser z tego filmu – muzyka na koniec, gdy już wszyscy wstawali i wychodzili z kina.

  5. A scena spisywania danych osobowych gangstera przez policjanta – takiego, jak sobie tenże wyobrażał? Popis kunsztu aktorskiego na najwyższym poziomie 😀
    Oczywiście Janusz Gajos w filmie Dutkiewicza „Fuks”.

  6. Temp
    Naszukałem się kiedyś tego striptizu Hackmana w internecie i nie znalazłem. Szkoda, bo to piekna scena. Wspaniałe aktorstwo amerykanskie z filmów przełomu lat 60-70. Chetnie bym jeszcze raz tę scenę obejrzał.
    Pozdrawiam

  7. Też nie znalazłem. Szukałem zresztą wielu scen, których nie ma, ale ja tym razem chciałem zatrzymać się na filmie polskim. Takim filmem robiącym na mnie do dzisiaj wrażenie jest „Wszystko na sprzedaż” Wajdy. Ta zagadka będzie beznadziejnie prosta, ale w tym fragmencie (pokazującym zresztą talent Olbrychskiego)

    jest spojrzenie pewnego faceta, niesłychanie a propos. Najsłynniejszego naturszczyka epoki PRLu. Ale dla mnie największą perełką filmu jest Kobiela mówiący: „Stał tu, w tym miejscu, i obgryzał paznokcie”. Ale nie znalazłem.

  8. Kobiela moim zdaniem był wspaniałym aktorem,też w życiu codziennym(nb.bardzije Go cenię niż Cybulskiego).Np.”Przekładaniec”
    Pamiętacie Kobielę spacerującego w upalny dzień po plaży w Sopocie vis a vis Grand Hotelu z…nartami na ramieniu?
    On zawsze sam coś zabawnego wymyślił.Któregoś dnia dostrzegłwszy spacerujące brzegiem piękne dziewczyny, wciągął brzuch( a miał spory) i zamarł w pozie Adonisa.Mało się nie udusił na bezdechu.
    Panny Go minęły i wtedy Bobek wypuścił z hukiem powietrze z płuc oznajmiając -” one nawet na mnie nie rzuciły okiem”.

  9. Jeszcze raz (ale muszę) i również z prehistorii:
    1. Rekonwalescenta odwiedzają koledzy (przyjaciele/wrogowie) z pracy w agencji reklamoweji i relacjonują sytuację w biurze, a Douglas, głuchy na nich, ogląda w telewizji, jak lwice dopadają ofiarę.
    2. I najbardziej wstrząsająca: ostatnie ujęcie, na które już wchodzą napisy w filmie „Kozi róg” (i znowu zapalone za wcześnie światło i wychodzący z kina ludzie) – odjazd kamery aż do zniknięcia człowieka w ogromie krajobrazu. Nicość największej tragedii człowieka w zderzeniu z obojętnością otaczającego świata. Możliwe, że na taki odbiór ma ją wpływ zupełnie przypadkowe okoliczności i nastroje. Widocznie na takie wtedy natrafiłem.

  10. Strasznie Was przepraszam za taką słabą obecność, ale ilość pracy mnie przytłoczyła w ostatnich dniach, a i sobie wziąłem jeszcze dodatkową robótkę celem podreperowania finansów osobistych. Ludzi prowadzących blogi również przepraszam za nieobecność.
    A to fragment jednego z moich ulubionych filmów

  11. Nie przpraszaj nas Torlinie!Wcale to nie jest takie proste:pisać bloga, czytać blogi, prowadzić dom i na życie zarabiać.

    Bardzo mnie martwi statystyka(wyczytane w prasie), jak rośnie ilość samobójstw wśród młodych ludzi(35-40 latki, czyli wiek najbardziej produkcyjny).I w sumie się pocieszam,że wybrałam zawód taki, jaki mam, a staram się też minimalizować potrzeby.

  12. Lubicie taką muzykę?

  13. Na GOOGLE EARTH pojawily sie zdjecia panoramiczne na 360 stopni.
    Sa panoramy górskie i synne place miejskie – oniemiałem.
    Od kilku dni wędruje po świecie.

  14. Pomyślał by kto, że to zawsze było tak komicznie 🙂


Skomentuj

Kategorie

