Napisane przez: torlin | 21/03/2011

Sami sobie wydobędziemy

Piszę wielokrotnie na tematy, które mnie zaskoczyły, zaciekawiły, a dotyczą Polski współczesnej. W jednym z ostatnich numerów „Newsweeka” przeczytałem artykuł Radosława Omachela pt. „Poszukiwacze skarbów” na temat wydobywania kopalin w Polsce. Kompletnie nie wiedziałem, że w Polsce są bogate pokłady molibdenu, że w skałach Dolnego Śląska jest tytan.

Okazuje się że współczesna technologia pozwala na wydobycie wielu pierwiastków ze złóż zupełnie innych surowców, tak jak wyodrębnia się dużą ilość srebra w KGHM.

Jestem wielkim zwolennikiem wydobywania gazu łupkowego, ale z drugiej strony staram się dużo czytać ludzi temu przeciwnych i uważam, że mają dużo racji. Państwo naprawdę powinno panować nad koncesjami i wydobyciem.

Responses

  1. Witaj Jacku! Po pracowitej niedzieli jeszcze miałeś czas nowy wpis wstawić. Podziwiam, bardzo to dla mnie mobilizujące.
    Z moich skromnych wiadomości wiem, że mamy kopaliny w okolicach Jasła np. Glinik Polski,ale też w Kowarach i okolicy.Tam Niemcy prowadzili w czasie wojny spore poszukiwania. Jedną i drugą miejscowość znam i byłam tam wielokrotnie. Pierwsza to rodzinne strony mojej Śp. Mamy, a w Kowarach bywałam na artystycznych tkackich zgrupowaniach. Mam wrażenie, że gdyby się władzom chciało, moglibyśmy sporo zyskać.Ale do tego, jak wspominasz – potrzebne stosowne i mądre przepisy.

  2. Napisałeś Torlinie na końcu wpisu: „Państwo naprawdę powinno panować nad koncesjami i wydobyciem.” Mój problem polega na tym, że od 20 lat widzę nie Państwo, lecz kolejne rządy. Nie bardzo mogę wyważyć odpowiedzialność za ten stan rzeczy, kto za to odpowiada: Państwo, rządy, czy moje dziwaczne postrzeganie świata?

  3. Droga Babko!
    Przyznam Ci się szczerze, że jestem bardzo zmęczony. Dla mnie tak szaleńcza praca zawodowa zaczyna być problemem, nawet wolny dzień nie odnawia mi sił. Ale dzięki za miłe słowa.
    Ja pisałem przede wszystkim o nowych złożach (ale czy można jeszcze teraz używać tego słowa?) Potrafimy wydobyć cenne kopaliny nawet z hałd.
    Temp!
    Jak przeczytasz link do autora krytykującego wydobywanie gazu łupkowego to zobaczysz, że Stany Zjednoczone zostawiły to trochę odłogiem, właściwie samorządom, a one nie dały sobie rady. Jakie związki chemiczne razem z wodą są wtłaczane pod ziemię, czy ktoś monitoruje zewnętrzne objawy zanieczyszczeń (zatrute studnie), czy prawidłowo została zrobiona infrastruktura transportowa, czy ciężarówki wszystko rozjeżdżają. Po to jest Państwo, aby tego pilnowało.

  4. Może zbyt mocno powiem, ale człowiek jest jednym z groźniejszych drapieżców. My Matce Ziemi pragniemy wydrzec wszystko co skrywa, ale przyroda upomni się .Mamy tego widoczne przykłady.

  5. Moje pole jest na czerwono 🙄

  6. Myślę, że polskim przebojem mógłby być gaz głupkowy pobierany z parlamentarnej klimatyzacji. 🙂

  7. Torlinie, ja nie o łupkach, ja o Państwie. Co chwila nowe. Co do łupków – nie mam wątpliwości, co do skali oddziaływania ich wydobycia na środowisko. Są drobniejsze rzeczy powodujące katastrofy w ekosystemach, a co dopiero taka masakra.

  8. Przekrój zamknął dostęp internetowy dostęp do publikowanych tam artykułów i felietonów. Na szczęście udało mi się zachować cytat z felietonu Pilcha w moim blogu, który wydaje mi się doskonałym komentarzem do komentarzy pod tym wpisem Torlina.
    ………………..

    Cytuję siebie potem Pilcha:

    Okazuje się, że Pilch jeździ autem. W aucie, którym jeździ Pilch zainstalowane jest radio wzajemnej pomocy kierowców. Oto przeżycia Pilcha przy tym radio podobne do moich, kiedy czytam blogi:

    „Z początku bawiło mnie słuchanie tej dziwacznej siatki wywiadowczopodsłuchowej, z czasem jednak pojawił się element irytacji, a nawet niechęci. Wkradła się monotonia, i to klasyczna, przez swe malkontenctwo straszna, polska monotonia.

    Uwaga, koledzy, tu a tu jest zwężenie, dawno powinno go nie być, ale jesteśmy w Polsce. Uwaga, koledzy, za niecały kilometr objazd w prawo, dawno powinno go nie być, ale jesteśmy w Polsce. Uwaga, koledzy, za Częstochową prace drogowe, dawno powinno ich nie być, ale jesteśmy w Polsce. Uwaga, koledzy, za chwilę dziura wielkości Rowu Mariańskiego, dawno powinno jej nie być, ale niestety jesteśmy w Polsce. Uwaga, koledzy, tu jest ograniczenie prędkości do 50 kilometrów, nie wiadomo, z jakiego powodu, ale jesteśmy w Polsce. Uwaga, koledzy, jest to a to, powinno tego nie być, ale jesteśmy w Polsce.

    Może to drobiazg? Jeżdżą sobie Polacy przez bardzo przez nich nielubianą Polskę i nic z tego nie wynika? Może nawet dobrze, że mogą przez krótkofalówki najnowszej generacji popsioczyć sobie? Nie mam pojęcia. W prawie wszystkim lubię szukać dobrych stron, ale wiem też, że takie szukanie bywa niebezpieczne. Zwłaszcza dla naiwnego jak dziecko poszukiwacza.”
    ……………………………..

    Szanowni Państwo

    Czy Was to wasze „jojczenie” na PL nigdy nie znudzi? Czy jest to jedyny dla Was spsób osiągniecia satysfakcji z samych siebie?

  9. Babko
    Pozdrawiam z okolic Kowar. Rozumiem, że mialaś warsztaty w tzw dywanówce. Kiedyś to była fabryka produkująca interesujące i unikalne dywany, kilimy… . Niestety upadła. Podobnie jak huty szkla w Szklarskiej Porębie. Szkoda, bo to unikalny przemysł. Szkło zresztą barwione było rudami metali o ktorych pisze Torlin.
    W każdym razie pozdrawiam z tych okolic.

  10. @dana_1: Takie są skutki kupowania sobie radia CB – nie wiadomo po co.

  11. Och@ Kartko!Jak miło !! 😉 Bywałam w Kowarach wiele razy,( zakwaterowanie w Wojkowie) tam Fabryka Dywanów sponsorowała Ogólnopolskie plenery tkackie ,dla trudniących się tkactwem artystycznym.Organizatorem był wrocławski ZPAP.Było tam wspaniale.Spacery po okolicznych górach, także do tych niezbadanych lochów, gdzie szukano ukrytych po II wojnie skarbów,wystawy naszych prac.Właściwie wszystkiego się tam nauczyłam, po latach zaadaptowałam pomysł organizując podobne imprezy na Wybrzeżu.
    Pozdrów @kartko Liczyrzepę, pamiętam,że nieraz marudził i grzmiał.Wielkie dzięki.
    Podobno w okolicy Kowar mamy złoża uranu?

  12. Jeszcze dodam,że Huty szkła bardzo mi szkoda.Dzieki niej wrocławscy plastycy trudniący się wyrobami ze szkła wyrobili sobie renomę najlepszych w Kraju i znanych na świecie specjalistów w tej dziedzinie.Ich wyroby były przepiękne.

    Tu trochę nawiążę do postu @dany-1.Czy wszystko istniejące za PRL-u trzeba było zniszczyć, doprowadzić do ruiny?(Jak nasze stocznie np.)Dla mnie to absurd , dla innych pewnie ofiara w imię demokracji.Boleję.

  13. Babko, oczywiście pozdrowię Liczyrzepę i dziekuję z gory w jego imieniu. Koło Kowar są sztolnie uranowe ale pierwiastka nie opłaca się eksploatować. Zamieniono je więc na piękną trasę wycieczkową – 1 200 metrów wędrowki pod ziemią. To jest strona tego projektu
    http://www.sztolniekowary.pl/
    Pozdrawiam serdecznie

  14. „Czy jest to jedyny dla Was spsób osiągniecia satysfakcji z samych siebie?”
    To jest niesłychanie miłe i sympatyczne pytanie, z którego aż bije doświadczenie i mądrość…
    I w niczym nie przeszkadza, że autor pytania robi dokładnie to samo, co adresaci jego pytania 🙂
    Jak myślicie, zadał to pytanie sobie?
    🙂

  15. dana 1 pyta: Czy Was to wasze ‚jojczenie’ na PL nigdy nie znudzi? Czy jest to jedyny dla Was spsób osiągniecia satysfakcji z samych siebie?

    Nie znudzi się, ale jeszcze większą satysfakcję daje nam obserwowanie, jak się komuś coś nie udaje.

  16. Dzięki wszystkim. Pozdrawiam serdecznie. Wzorem Kartki zapraszam do nowego wpisu.

  17. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że nikt nie pozwoli sobie odebrać:

    „Amen” w pacierzu, łatwizny malkontenctwa, jako ozdobnika, nadkwasoty, jako pięknej choroby i żałoby po absurdzie stoczniowym. Zachęcać ku temu jest pisaniem nieudanym. W tym sensie udało mi się. Udało mi sie dostarczyć satysfakcji, iż się nie udało.

    Przepraszam, że uciekam się do taniej erystyki.
    Zeen mnie zachęcił.

  18. Dwa (na razie) artykuły na temat zagrożeń związanych z gazem łupkowym:
    http://www.delicious.com/Jurgi_Fld/gaz_łupkowy

    Dodawszy spory koszt wydobycia, nie wydaje mi się warta skórka wyprawki.


Skomentuj

Kategorie

