Napisane przez: torlin | 26/07/2011

10 bitew

Jerzy Kosałka, „Plan Bitwy pod Kłobuckiem”.

Włodzimierz Jan Zakrzewski, Dwie bitwy, Quatre Bras 1815, Waterloo 1815

Włodzimierz Jan Zakrzewski, Trzy polskie bitwy, Grunwald 1410, Kircholm 1605, Bzura 1939

Włodzimierz Jan Zakrzewski „Cztery bitwy (1831,1859, 1866, 1939)

————————————-

Temat nie tylko dla Wachmistrza, o jakie to bitwy może chodzić przy ostatnim obrazie? 1831 i 1939 do dyskusji (Ostrołęka, Bzura?), 1859 to chyba Solferino (a może Magenta?), a 1866 to chyba Bitwa pod Sadową.

—————————-

Temat nie tylko dla Kartki

Włodzimierz Jan Zakrzewski  miał ciężką przeprawę z fatum ciążącym na swoim nie tylko nazwisku, ale i imieniu. Dlatego dodał Jan. Jego ojciec był czołowym malarzem, grafikiem i plakacistą socrealizmu, jego dwa najsłynniejsze dzieła to „Partia” i „Olbrzym i zakuty karzeł reakcji”*. Syn usiłował odreagować osiągnięcia ojca i zmierzyć się z problemem. Powstała moim zdaniem bardzo ciekawa praca

* – prawdziwy tytuł brzmi „Olbrzym i zapluty karzeł reakcji” (pomyliłem się) – nie poprawiam w tekście notki, bo wtedy komentarz Kartki byłby bez sensu.

Z drugim chyba się nie zmierzył, w każdym razie ja nie znam odpowiedzi (nic nie wiem).

——————————-

A mnie się pomysły Kosałki podobają.

Responses

  1. Kosałka pod Kłobuckiem jest wporzo!

  2. Mała poprawka Torlinie – „Olbrzym i zapluty karzeł reakcji”.
    A „Partia” Zakrzewskiego juniora mi się podoba. Zostały po niej na białym tle cienkie, porwane zarysy sterowego koła i czerwone kleksy. Myslę, że akurat tyle z „Partii” zostało.
    Pozdrawiam

  3. Tes Tequ!
    Cieszę się, że Ci się podobało.
    Kartko!
    Ja wiem, ale nie wiem, dlaczego zrobiłem ten błąd.
    A mnie się wszystkie te obrazy podobają, i CosałCa również.

  4. Mnie też się Torlinie podobają wszystkie ale napisałem o „Partii” bo mi ją poświęciłeś.

  5. Mi się nie podobają wszystkie, tylko Kosałka pod Kłobuckiem.

  6. Same świetne pomysły.

  7. A mnie się niektóre podobają, a znowu inne – nie 😉
    (Dotyczy to także „świetnych pomysłów”.)
    Same bitwy jednak nigdy mi się teraz nie podobają (co innego jak byłem chłopcem – wtedy mnie podniecały bardzo 🙂 )
    Tym bardziej więc nie chce mi się grzebać w ich datach.
    (Wolę jak się bitwy wykpiwa abstrakcją.)

  8. Pamiętam jak w książce do polskiego, jeszcze w gimnazjum, był ten rysunek planu bitwy pod Kłobuckiem. Mieliśmy napisać w związku z tym opowiadanie, ograniczeniem miała być tylko nasza wyobraźnia. Kurcze, pamiętam że potem trafiło to na jakiś konkurs – to były czasy.


Skomentuj

Kategorie

