Napisane przez: torlin | 13/08/2011

2.000.000 fragmentów

Dla mnie to jest wspaniała sprawa. Pasjonujące dla hobbystów, a jednocześnie wspaniałe dla nauki, historii, poznania. Uniwersytet Oksfordzki rozesłał komunikat, w którym uprzejmie prosi wszystkich obywateli świata o pomoc w dekodowaniu papirusów, utraconych ewangelii, dzieł literatury i pism dotyczących życia codziennego w starożytnym Egipcie. Uczelnia daje oprogramowanie, nie jest to zbyt trudne, ponieważ chętni będą mieli prosty program pomagający dopasować greckie litery do symboliki widocznych na papirusach, jak ktoś jest chętny, to materiał JEST POD TYM LINKIEM. Naukowcy mogliby to w końcu zrobić sami, ale materiału jest tyle, że badaliby to wiele lat. Na ten temat pisała znana dziennikarka brytyjska Ruth Gledhill, i warto o tym sobie przeczytać TU po polsku, a TU po angielsku..

Słyszałem, że podobną prośbę rozesłali astronomowie w sprawie śledzenia zjawisk gwiezdnych, bo gromada ludzi może więcej niż pojedynczy badacze. Jak mówili starożytni: nec Herkules contra plures, co można przetłumaczyć na polski: i Herkules dupa, gdy ludzi kupa.

Responses

  1. Widziałem informację już wcześniej, ale zerknąłem po Twojej. No cóż… na razie przeczytałem dopiero połowę raportu Millera, a tu kolejne zadanie domowe… 🙂

  2. Torlinie, podoba mi sie ten pomysł. Ciekaw jestem jak akcja wypali, ile z tego będzie efektu. Chetnie bym się tym zajął ale wyczerpuje mnie kompletnie pisanie. No ale nic nie stoi na przeszkodzie by sobie zrobić przerwę i zająć się na odmianę dekodowaniem papirusów. Tylko czy komuś tą działalnością non profit nie odbierze się chleba? Mam nadzieję, że intencje uczonych są uczciwe.
    Jeśli tak jest to pomysł mi się podoba.
    Pozdrawiam

  3. Mniemam, że jest to koncept niezgorszy na zagospodarowanie tych tysięcy, co na emeryturach celu i sensu sobie szukają… Jeno czy powierzanie tego ludziom, co już igły nawlec nie poradzą grozi błędów mnogością…:((
    Kłaniam nisko:)

  4. Wolałbym zająć się papirusami, niż raportem Millera 😉
    Nie wspominając już o spoglądaniu na gwiazdy 🙂

  5. Akcja organizowana jest w ramach http://www.zooniverse.org, który udostępnia platformę do takiej właśnie działalności. Jak Autor już wspomniał, oprócz niedawno dodanego projektu odczytywania starożytnych greckich papirusów z Egiptu, można sobie m.in. poszukać planet krążących wokół innych gwiazd (analizując dane z sondy Kepler), oznaczać kratery na Księżycu, czy też odszyfrowywać stare raporty pogodowe ze statków pływających na początku XX wieku po całym świecie.

    Błędy zrobione przez użytkowników raczej nie przedostaną się do oficjalnych naukowych publikacji, wszystko jest potem weryfikowane i opracowywane przez specjalistów. Nie wiem jak w innych projektach, ale przy projekcie szukaniu planet, jeśli do nowego odkrycia przyczyni się internetowy pomocnik, jego imię (czy raczej login) jest podawany publicznie, więc jeżeli komuś zależy na małej sławie …

    Niestety w tych papirusach to straszne bazgroły, dla mnie to wygląda jak na kolanie pisane.

  6. Dziękuję wszystkim, a szczególnie Pawłowi za uzupełnienie (i witam Cię serdecznie w swoim blogu). Dla mnie mimo wszystko jest to znak czasu (ale mi się to wszystko (mimo wszystko :)) bardzo podoba).

  7. Pawel pisze Błędy zrobione przez użytkowników raczej nie przedostaną się do oficjalnych naukowych publikacji, wszystko jest potem weryfikowane i opracowywane przez specjalistów.

    Jak to dobrze, że są specjaliści, którzy uniemożliwiają przedostawanie się błędów do publikacji naukowych. A propos – jak to jest z tym globalnym ociepleniem, jaka jest bezbłędna diagnoza? A jajka – należy jeść na miękko czy na twardo?


Skomentuj

Kategorie

