Napisane przez: torlin | 14/01/2012

Moja wizyta w Reina Sofia w Madrycie

„Wielki Masturbator” („The Great Masturbator”) Dalego zrobił na mnie olbrzymie wrażenie. Nie ukrywam, że tego obrazu za bardzo nie rozumiałem, ale po przyjeździe do Polski postanowiłem się nim zainteresować.
Trochę po angielsku (TU):
Trochę po polsku, ale wspaniale – TU (Biuro Tłumaczeń Sztuki).

Reklamy

Responses

  1. lubię Dalego, ale tego obrazu nie znam. Prawdę mówiąc znam jego twórczość bardzo wyrywkowo, trzebaby to kiedyś nadrobić.

    co do dzieła powyżej: spore pole do interpretacji

  2. Dali największym malarzem XX wieku jest. Kropka.

  3. Oglądając ten obraz Onibe właśnie zastanawiałem się nad interpretacją. I dlatego dałem te 2 linki.
    Tes Tequ! Taki poważny komentarz! DZIĘKUJĘ. I całkowicie się z Tobą zgadzam.

  4. Wychodzę z założenia, że Dali nie byłby sobą, gdyby mnie nie chciał zrobić w konia albo, w osła Andaluzyjskiego.

    Dali mną, jako typowym przedstawicielem mas, banalnym konsumentem kultury po prostu pogardzał. Był zwolennikiem hierarchii, monarchii, oligarchii ludzi twórczych. Jako taki, takimi jak ja pomiatał bezlitośnie.

    Wystarczy spojrzeć na ten obraz z 1929.

    Co tam widzimy? Głównie to widzimy masę, która ze stanu amorficznego przeradza się dość niepewnie czytelniejsze formy. Niby to kobita, niby to kałuża.

    To coś, jako żywo przypomina Terminatrix z 3 części Terminatora. Źle potraktowana przez Arnolda Schwarzeneggera (T- 850) Terminatrix (T-X) zmienia się w kałuże płynnego metalu i szamocąc się w swej kałużowatości przybiera zwolna formę okropnie bezlitosnego Babotona.

    Zdaniem Dalego nic bardziej nie ekscytuje takiego kołtuna jak ja niż seks. Najlepiej zaś seks przyprawiony odrobiną niewinnej perwersji jak pieprzem. Kałuża – kobieta wspina się więc ku stojącej nad nią postaci męskiej. Jak można się domyślić postać to zapewne jakiegoś mocarza twórczego wysoko nad kałuża sterczącego.

    Teraz już kołtun masowy we mnie strzyże uszami, już mu oczy mgła zachodzą a ślina do ust napływa.

    Przypominam. Mamy rok 1929. W tym samym roku Jose Ortega pisze „La rebelión de las masas”.

    I tu jest miejsce dla Jana Chryzostoma, Jana Chryzostoma Paska tylko pokolenie młodszy o fascynacji Dalego barokowego Diego Velázqueza
    „Krol Stoi Obstąpili go a on Ręce łamie TURBUIE SIĘ. Iuz tez w tęn czas szczerze był frasobliwy.”

    Albo:

    „TURBOWALI SIĘ Litwa Bardzo że tak szczęsliwey (okazji) omięszkali.”

    Tak pisał Pasek utrwalając w polszczyźnie makaronizm TURBOWAĆ SIĘ od łacińskiego „turbatio” zamieszanie od „turbare” zakłócać, niepokoić.

    Katalońsko kastylijskiemu uchu to turbare nie mogło być obce. To stąd tytuł „El gran masturbador”.

    A więc?

    „El gran masturbador”? Mas – turbador. Tak czytać należy! Turbujące sie czemuś masy!

    Mężczyzna pokazany od pasa w dół to wybitna jednostka.

    Twórca? Przywódca? Bożek? Dręczyciel? Zbawca – Salvator? Kat?

    Zaś kałuża pełznąca mu do kolan – nie wiedzieć czy po to by ugryźć czy pocałować – to masy tak udale opisane przez Jose Ortega w „La rebelión de las masas”.

    No cóż?

    Trzyma mnie w kupie wiara, że jak Pan Bóg dopuści to i z kija wypuści.

  5. Ja Ci bardzo chciałem podziękować za wpis, bo i mądry, i dowcipny (satyryczny). Ależ czy nasze całe życie (ludzkości) nie jest oparte na tego rodzaju sprzecznościach? Czyż przez lata nie uważaliśmy kobiet w pewnych sytuacjach jak bezwolne dziwki, w drugich zaś jako niedostępne ostoje dziewictwa, martyrologii i poświęcenia. Jako bezwzględne maszkary i muzy poezji?
    A czyż nie było to samo z seksem? Z jednej strony gwałty, niewolnice, haremy, oficjalne kochanki, burdele, z drugiej zdeptany przez rumaka ogródek z rutą.
    My nie potrafimy do tych dwóch wielkich spraw naszego życia podchodzić obojętnie, a że mamy tendencje do wyolbrzymiania swoich odczuć i nastrojów, to i reakcje na nie są wyolbrzymione.

  6. Torlinie

    Poczytałem sobie „tłumaczenia” obrazu i pomyślałem że jak inni mogą to i ja…


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: