Napisane przez: torlin | 01/05/2012

Mój duch opery

Witam niedobitki.

Spytano się mnie kiedyś, jaką operę lub jej fragment określiłbym jako najwspanialszy dla mnie, najdoskonalszy? Z muzyką poważną nie miałbym większego problemu, byłoby to „Bolero” Ravela – ale opera? I po krótkim namyśle doszedłem do wniosku, że byłaby to uwertura do „Traviaty” Verdiego.

Czy rzeczywiście mit opery upada? Czy skończy ona jak płyta winylowa, magnetofon kasetowy czy dyskietka? Leciałem w październiku do Madrytu i słuchałem właśnie „Traviaty” przez wielkie słuchawki, bo tak lubię, gdy młody człowiek siedzący koło mnie spytał, czego słucham. Bez słowa dałem mu słuchawki, ten chwilę posłuchał i z wielkim zdziwieniem w głosie spytał: „Rany, co to jest”? „Traviata” – odpowiedziałem z siłą wewnętrznego spokoju.

I tak jak chyba w każdej sztuce są przedstawienia lepsze i gorsze, ale tak sobie myślę, że przy takim rozwoju techniki audiowizualnej nie będzie nam się chciało oglądać wystawień byle jakich, powiedzmy sobie szczerze – po prostu złych. Od czasu do czasu się „odchamiam i ukulturniam” z pewną miłą osobą i chodzimy sobie na coś poważnego. Nasza znajomość rozpoczęła się od tego, że ona miała 2 bilety na belgijski teatr ciała, a nikt z nią na to nie chciał pójść. Doszliśmy do wniosku, że mamy podobne zainteresowania i sobie chodzimy. Obejrzałem, czy są wolne miejsca na „Kopciuszka” w Teatrze Wielkim, ale kupować biletów nie mogłem, bo nie byłem w pracy po urlopie i nie mam grafiku na maj. A tu patrzę, a już nie ma wolnych miejsc, jakieś niedobitki.

Zastanawiam się czy nie pójść na tego samego autora co „Traviata” – na „Nabucco”. I to jest znak czasów. Otóż obejrzeć sobie można ją w …. Kinie „Złote Tarasy”, najzwyklejszej, banalnej galerii handlowej, gdzie raczej spotkać można genialne filmy w rodzaju „Głupi i głupszy” czy „Goło i wesoło”. Jak można przeczytać na stronie Multikina „Każdego lata w Teatrze Antycznym w Taorminie odbywa się Taormina Arte Festival. Spektakularny obiekt, położony nad brzegiem Morza Jońskiego, nad którym góruje wulkan Etna, od swojego powstania w 7w. p.n.e. gwarantuje publiczności niezapomniane wrażenia. Sam Teatr jest jednocześnie wspaniałym otoczeniem dla porywających widowisk, które w tych zapierających dech w piersiach przestrzeniach nabierają nowych znaczeń i niosą ze sobą spotęgowaną dawkę emocji”.

I komu by się chciało oglądać jakieś inne, byle jakie przedstawienie.

Responses

  1. Traviata powinna być równa na Stadionie Narodowym, żeby Michel Platini nie był Nabuczony ❗

  2. A mnie dziś wycieku w miłym towarzystwie na spektakl plenerowy na „De” I część tryptyku „DeKaLog”.
    A propos płyt winylowych wracają do łask, choć nie tłoczy się ich w ilościach takich jak drzewiej. Nawet fotografia analogowa znajduje fanów, a jej wytwory są cenniejsze od „fotoszopów”.

  3. Prowokacja ?!!!.
    Niedawno w galerii handlowej założone zostało stoisko z płytami winylowymi. Niezłe wyniki notują sprzedawcy odtwarzaczy tradycyjnych płyt.
    Jaki procent populacji miał możliwość posłuchania „Traviaty” przed wynalezieniem gramofonu ? Mimo, że niewielki ludzkość miała się doskonale.
    Sztuka dostarcza wzruszeń indywidualnych. Niestety datki jednostek nigdy nie zapewniały Artystom utrzymania. Dlatego w ramach indywidualnego pochodu majowego wykrzykuję hasło – Mecenasi wszystkich krajów łaczcie się we wspieraniu sztuki. Igrzyska utrzymają się same.

  4. Traviata potrafi się obronić – może ludzie słuchający z orgazmem w oczach różnych dodów i innych cudaków nigdy się nawet nie otarli o taką muzykę, lecz o czym to świadczy? Zaledwie o istnieniu krzywej rozkładu normalnego: środek wykresu to środek wykresu, ma być przeciętny. Oczywiście nie twierdzę, że ludzie nie lubiący Traviaty są skazani na przeciętność, raczej chodzi mi o to, że przeciętność większości ludziom po prostu wystarcza do szczęścia.

    co zaś się tyczy „Nabucco”… tutaj bym wyraził mniejszy optymizm. „Chór niewolników” jest genialny, ale poza tym, jakoś nie potrafię wyrazić zachwytu. Może dlatego, że widziałem w Teatrze Wielkim w Łodzi ileś lat temu mocno unowocześnioną sztukę, z karabinami i panterkami… Było to raczej kiepskie, moim zdaniem.

  5. Tes Tequ!
    A Smuda wyciągnie czarodziejski flet i wyprowadzi wszystkich groźnych zawodników z innych drużyn.
    Caddicusie! Dzięki!
    Ale mimo wszystko ilość nagrań płyt DVD jest nieporównywalnie większa, winyl to ciekawostka dla specjalistów. A płyty w ogóle odchodzą w przeszłość.
    Piotrusiu!
    Co do ilości ludzi – to pełna zgoda. Zawsze twierdziłem, że 5 % ludzi interesuje się sztuką wyższą i to od tysiącleci się nie zmienia.
    Co do mecenasa (czy mecenatu) państwowego – też pełna zgoda, tylko że…
    Artyści mają nadmiernie rozbudowane ego, mając za dużo pieniędzy zaczynają natychmiast tworzyć „arcydzieła” w swoim rozumieniu, udziwnione filmy, sztuki teatralne, rzeczy nie do oglądania. Ja jestem za polskim programem państwowym typu Mezzo z muzyką poważną i jazzową. Jak powstawał kanał „Kultura” to myślałem, że będzie on właśnie w takim stylu, pełen dobrych programów muzycznych, koncertów, sztuk, filmów. Trochę oglądam, ale to nie to. Ostatnio próbowałem oglądać w „Kulturze””Inland Empire” Lyncha, jest to znakomity przykład na obydwa problemy poruszone w mojej odpowiedzi skierowanej do Ciebie. Wytrzymałem 15 minut.
    Onibe!
    Też nie uważam „Nabucco” za najlepszą operę, ale zawsze twierdzę, że bardzo duży wpływ na odbiór sztuki ma otoczenie. Myślę, że opera wystawiona w antycznym koloseum, mając Etnę i morze w tle, może zrobić wrażenie. Ale ile jest w końcu znakomitych oper? Sześć? Siedem? U reszty są arie, i to jest niestety przyszłość opery, wystawienia typu „Trzej tenorzy”.

  6. Miło wiedzieć żeś wrócił i czytywać nadal będzie Cię można…:) Choć o operach nic nie mam do powiedzenia…
    Kłaniam nisko:)


Skomentuj

Kategorie

