Napisane przez: torlin | 28/07/2012

Czekam na drugi sequel

Bardzo rzadko jakieś filmy mają na mnie taki wpływ, jak „Przed wschodem słońca” i „Przed Zachodem słońca„, uważam je za jedne z najbardziej interesujących, spośród widzianych przeze mnie w moim życiu. Ale takie filmy po prostu trzeba lubić, przez prawie półtorej godziny kamera non stop rejestruje rozmowę dwojga ludzi – nawet trudno opowiedzieć fabułę tych produkcji. Pamiętam, jak oczarowany byłem pierwszym filmem – „Przed wschodem słońca”, wyszedłem z kina oczarowany. W pociągu relacji Budapeszt – Paryż spotyka się młoda dziewczyna Celina jadąca od babci do domu w Paryżu i Jesse, Amerykanin, którego rzuciła dziewczyna, w związku z tym urlop spędza samotnie przemierzając Europę koleją. Ma rano lecieć do Stanów i zdołał namówić Celine, aby z nim przespacerowała całą noc w Wiedniu. Miasta właściwie w tym filmie nie widać, ale jest to wspaniała prezentacja młodzieżowych myśli, pragnień, przez półtorej godziny rozmawiają o miłości, seksie, śmierci, rodzicach, włosach, przyszłości, o wszystkim, co im przyjdzie do głowy. Na samym końcu umawiają się w następnym roku z powrotem w Wiedniu, ale jako osoby nowoczesne nie przekazują sobie jakichkolwiek namiarów, ani nazwisk, adresów, telefonów. Niczego.

To wielkie dla mnie dzieło należy do kategorii filmów, które można nazwać „gadanymi”. I tak jak powstają czasami dla mnie sztuczne sequele, tak w tym wypadku „Przed Zachodem Słońca” jest sequelem naturalnym, po 9 latach bohaterowie znowu się spotkali. I znowu wędrują po mieście, jest to tym razem Paryż, i film jest jeszcze lepszy niż oryginał. Zrozpaczony niespotkaniem się w Wiedniu Jessy pisze książkę o tej jednej nocy i przyjeżdża do Francji ją promować. I na jedno ze spotkań autorskich w Paryżu przychodzi Celina.

Tak się ucieszyłem, że Delpy, Hawke i Linklater zabrali się za część trzecią .Śmieję się, że twórcy filmów już przy realizacji części drugiej myśleli o trzeciej, bo zakończenie „Przed Zachodem Słońca” jest pełne niedopowiedzeń. Tak strasznie bym chciał, aby ten film powstał. I aby mnie zachwycił, jak szczególnie część druga. Najnowsza wiadomość o realizacji TU.

Responses

  1. Nie wiem, o czym piszesz! Gdzie to można obejrzeć?

  2. Tes Tequ!
    I tak wdzięczy Ci jestem za komentarz, myślałem, że żadnego nie będzie. Blogi upadają, i zdaję sobie sprawę z tego, w każdym razie mój na pewno. Patrząc na statystykę czyta moje wpisy ok. 20 osób dziennie i przypuszczam, że mógłbym Was wszystkich wymienić po nickach. W związku z tym piszę o tym, co mnie interesuje.
    Nie wiem, czy masz jakąś telewizję satelitarną, ostatnio to powtarzali. Nie chcę Cię prowokować do ściągania, ale te filmy są w sieci. Jest to typowe kino inteligenckie, pamiętam jak w Galerii Mokotów oglądaliśmy „Before Sunset”, to z nami oglądały to jeszcze trzy osoby, które po pół godzinie wyszły. Myśmy z córką wyszli, ale po projekcji i z otwartymi ustami z przejęcia. Wiesz Tes Tequ, „Before Sunrise” trochę się zestarzał, już wg mnie nie ma takiej mocy. Ale mimo wszystko warto obejrzeć.

  3. Blogi zamierają w lecie. Nie przejmuj się.

    Telewizji satelitarnej lub kablowej nie mam, nie piracę, więc czarno to widzę.

  4. Ciekawa sprawa – w wielu dyskusjach określaliśmy swoje poglądy jako przeciwstawne, ale ja także uważam 2-ga część za majstersztyk kina. Pierwsza mnie w zasadzie wręcz rozczarowała i mogłoby jej w sumie nie być, trochę takie kino młodzieżowe – pewnie jestem za stary aby mnie zachwyciło. Ale jakieś wprowadzenie do Historii jest konieczne, a nie powinno polegać na dokręceniu paru scen do sequela bo on jest całością sam w sobie i by go zepsuło – więc osobny film jest dobrym rozwiązaniem, co więcej znajdzie swoich widzów. Osobiście polecam odwrotną kolejność oglądania…

  5. @kazekkurz: Jeśli chodzi o odwrotną kolejność oglądania, polecam „Memento”.

  6. Kurczę, co to znaczy „typowe kino inteligenckie”?

  7. zeen pyta: Kurczę, co to znaczy “typowe kino inteligenckie”?

    Odpowiada inż. MAMOŃ:
    Ja w ogóle nie lubię chodzić do kina. A szczególnie nie chodzę na filmy polskie w ogóle…
    Nudzi mnie to po prostu…
    Zagraniczny to owszem. Pójdę sobie.
    Bo fajne są filmy zagraniczne. Wie pan?
    Jakoś tak można, wie pan… Jakoś tak…
    No ja wiem no… Przeżyć to. Przeżyć. Wie pan… Przeżyć.
    A w filmie polskim proszę pana to jest tak: nuda… Nic się nie dzieje proszę pana. Nic. Taka proszę pana… Dialogi nie dobre… Bardzo nie dobre dialogi są.
    Proszę pana… Yyyy… W ogóle brak akcji jest. Nic się nie dzieje.
    Proszę pana… Aż dziw bierze, że nie wzorują się na zagranicznych. Proszę pana.
    Wie pan… Przecież tam… Niech pan weźmie na przykład aktora, proszę pana… Yyyy… Zagranicznego… To ten aktor zagraniczny proszę pana… To jego twarz coś wie pan… Nie wiem jak tutaj… Trudno mi w tej chwili powiedzieć, wie pan… Coś takiego wyraża… Wie pan… Jakoś tak… No… No wie pan o co mi chodzi.
    A polski aktor proszę pana… To jest pustka… Pustka proszę pana… Nic! Absolutnie nic. Załóżmy proszę pana. Że jak polski aktor proszę pana… Gra nie?
    Widziałem taką scenę kiedyś… Na przykład, no ja wiem? Na przykład zapala papierosa nie? Proszę pana zapala papierosa… I proszę pana patrzy tak: w prawo… Potem patrzy w lewo… Prosto… I nic… Dłużyzna proszę pana… To jest dłu… po prostu dłu… dłużyzna proszę pana. Dłużyzna..
    Proszę pana siedzę sobie proszę pana w kinie… Pan rozumie… I tak patrzę sobie… siedzę se w kinie proszę pana… Normalnie… Patrzę, patrzę na to… No i aż mi się chce wyjść z… kina proszę pana… I wychodzę…
    No i panie i kto za to płaci? Pan płaci… Pani płaci… My płacimy… To są nasze pieniądze proszę pana…

  8. Brawo Tes Tequ! Uwielbiam tę scenę. Zeenie, „typowe kino inteligenckie” to jest taki film, którego projekcję zaczyna oglądać 5 osób, a z tego trzy wychodzą po pół godzinie.

  9. Witaj 🙂 widziałam pierwszy ,drugi czeka na swój czas i miejsce do obejrzenia jestem więc między wschodem a zachodem slonca 🙂

  10. Obejrzyj koniecznie, jest jeszcze lepszy niż oryginał.

  11. Widziałam i tak podobalo mi się:-)


Skomentuj

Kategorie

