Napisane przez: torlin | 09/03/2013

Muzyka i tekst mojej duszy część trzecia

Z bluesem jest trochę dziwnie w myśleniu Torlinowym. Otóż ten zwierz – obsesjonista nie przepada za kanonicznym bluesem, czyli tęsknie wyśpiewywaną pieśnią przez Murzynów zbierających bawełnę na polach Stanów Konfederackich. I tak samo, jak było w przypadku „11 ton”, gdzie wolałem Longstara od Johnny’ego  Casha, tak teraz naszego Tadeusza wolę od B.B. Kinga, a płyta „Blues”, wydana w 1971 roku, jest dla mnie jedną z najważniejszych płyt w moim życiu.

Przepadam za właściwie wszystkimi piosenkami, ale nie bardzo chciałem w blogu dawać wszystkie, to zamieściłem te, które na mnie najbardziej działają (według kolejności mojego zachwytu).

I twierdzę, że ta muzyka się nie starzeje, dla mnie brzmi w dalszym ciągu mocno.

I to był jeszcze jeden utwór. Znaliście, to posłuchaliście.

Responses

  1. Najlepsze, najsłodsze bluesy słowiańskie komponował Seweryn Krajewski. Dawał odpór imperialistom, którzy chcieli narzucić naszej młodzieży to, co narzucili po 1989 roku. Te wszyskie makdonaldy i hedonizmy konsumpcyjne.

  2. Torlinie, jeśli cię interesuje moje wyjaśnienie w kwestii Czech, to zamieściłem je w tamtym wątku.

  3. Ja tez lubie bluesa. Kamieni sluchalem swego czasu na okraglo, ale najbardziej rusza mnie to:

    Living Blues.
    Za kazdym razem, kiedy slucham, mam ochote wziac torbe i wyjsc z domu w nieznane. Szalenstwo.

  4. Rysiek Riedel skazany na bluesa bo w życiu piękne są tylko chwile czyli Dżem.

  5. A ja niestety wolę planety! http://youtube.com/watch?v=PyQS-oOvwkk

  6. TesTeq nawet wolisz rymując.
    Coś Ci pokażę jako ciekawostkę. Zobacz od kogo kopiuje ubrania Lady Gaga :-)))

  7. To również moja pierwsza i dlatego najważniejsza płyta. Potem we wszystkich polskich wspaniałościach odkrywałem wyraźne i konkretne inspiracje, ale to zupełnie inna historia. No i najważniejsza, nigdy niepoznana, kobieta w życiu: Maria Jurkowska. Dla szaleńców do wiadomości (dla podziwu nad ogromem pracy): http://www.wirz.de/music/american.htm. Myślę, że to odzwierciedlenie zasobów – i tego mu zazdroszczę.

  8. Ja daję pod tym hasłem płyty dla mnie kanoniczne, najważniejsze, które ukształtowały mój gust muzyczny. Dzielę się z Wami wrażeniami, ale zdaję sobie sprawę, że każdy ma inne spojrzenie na muzykę, dlatego bardzo dziękuję za odzew.

  9. Och, Breakout! Nie załapałem się na zachwyty w młodości prawdziwej (muzykę się odbiera jednak pokoleniowo, ja dorastałem już raczej w rytmach Dire Straits i U2), ale że mój Tata owszem, załapał się, to i odsłuchiwałem ich kiedyś, z wielką przyjemnością!
    Więc i za przypomnienie dziękuję!

  10. @temp: Dziwna ta strona. Na moim iPadzie widać tylko dziwne pionowe szlaczki i rozrzucone niedbale wycinki tekstu.

  11. Podejrzewam PAK-u, że następna runda muzyki moich marzeń i westchnień będzie bardziej pasowała do Twoich gustów pokoleniowych, bo płyta jest z 1991 roku. Jejku, a może to być zagadka? O jaką płytę może chodzić, która zrewolucjonizowała moje spojrzenie na muzykę młodzieżową, i do dzisiaj po plecach chodzą mi dreszcze, jak słucham niektórych kawałków.
    ————-
    L.O.!
    Już myślałem, że się na mnie obraziłeś. Niesamowity kawałek, ale ten starszy gitarzysta jest lepszy od młodego, ten byłby lepszy do muzyki klasycznej. Pamiętam z młodych lat płytę z efektami Jimiego Hendrixa, potrafił zagrać nawet wycie wilków w śnieżnej pustyni.
    ———–
    Tes Tequ!
    Jakbyś używał normalnych urządzeń jak ja laptopa, tobyś wszystko widział. Ale i tak, co mi z tego, jak to jest po angielsku, i w ogóle nie wiem, o co chodzi na tej stronie Tempie.
    ————
    U.W.!
    Stare dzieje. I pomyśleć, że dzisiaj moje wnuczki uwielbiają piosenki Andrzeja Korzyńskiego. A to moja ulubiona

  12. @Torlin: Człowiek hobbystycznie zestawił przeogromną dyskografię bluesową i okołobluesową. Po przewinięciu ekranu pojawiają się odnośniki.

  13. Laptop? A co to takiego? – za niebawem spyta wnuczka dziadka Torlina…

  14. Dzięki Tempie, ale przypuszczalnie nie skorzystam.
    ————–
    Tes Tequ!
    To jest murowane w najbliższej przyszłości, ale jeszcze nie teraz. Pozostałe ekrany są po prostu za małe do odczytywania dużych tekstów, a ich przewijanie i rozciąganie jest pracochłonne. Jeszcze nie teraz.

  15. Torlin a co to za płyta z 1991 roku bo chyba nie o Republikę Ci chodzi?

  16. U.W.!
    Za dwie notki zobaczysz. 😀

  17. 1991? Niech pomyślę… Queen „Innuendo”!

  18. No dobrze, niech będzie – „Nevermind”.

  19. A wszyscy wyniosłym milczeniem zdają się pomijać żródło słowiańskiego bluesa.

    Puch bawełny zbierany na ciepłym poletku mógł się wydawać ciężką pracą dla nieprzywykłszych i takich bardziej opalonych.
    A wracając do Rzeszowa – to Mira Kubasińska chyba jako pierwsza zaśpiewała polską wersję psychodelic blues

    Szczególnie miło się tego słuchało w krakowskich klubach studenckich.
    Doceniając dobrą robotę Tadeusza Nalepy trzeba jednak by było jeszcze bardziej dowartościować twórczość Riedla. To się słyszy cały czas, podczas gdy Nalepy słuchają szperacze.

  20. „Nevermind”? Taki paździerz? Zdecydowanie wolę tę płytę (poczytaj komentarze nabywców, to szczerze się uśmiejesz): http://www.leroymerlin.pl/elementy-mebli-i-okucia/plyty-meblowe-polki/plyty-meblowe/plyta-wiorowa-laminowana-swiss-krono-group,p7519,l841.html#!oceny

    Oto jeden z komentarzy: Płyta doskonała, miło jej się słuchało. Taniej niź w Empiku.

  21. O.R.!
    Riedl jakoś do mnie nie przemawia. Nie wiem dlaczego, ale słucham go bez dreszczy idących po plecach. Dla mnie to jest znak, że nie jestem zafascynowany tą muzyką.
    ————-
    T.T.!
    De gustibus non disputandum est. Dla mnie jest to płyta wielka, porywająca, i zaliczam Nirvanę do tych kolosów z lat 60. i pierwszych lat 70. Z późniejszych lat bardzo niewiele grup zasłużyło w moich oczach na takie określenie: Oueen, Guns N’ Rose. Bo już np. Metallica na mnie nie działa. Więcej nie piszę, bo w końcu to ma być osobna notka.


Skomentuj

Kategorie

