Napisane przez: torlin | 13/09/2013

A u Torlina rewolucja permanentna

Oczywiście rewolucja na miarę moich możliwości, ale i tak uważam, że jak na 62-latka to daję sobie radę (With a Little Help from My Friends, czyli mojego syna i moich kolegów z pracy). Otóż postanowiliśmy z synem, że rezygnujemy z telewizji. Może nie tak całkowicie, zostawiamy telewizory i darmowe programy, bo jakiś tam kontakt trzeba mieć ze światem, ale ogłaszamy rozbrat z Cyfrą. Mam z dwieście programów po polsku i nie mam co oglądać. Kupiliśmy Cyfrę ze względu na jakieś tam swoje ulubione stacje, Adaś i Ania inne, ja inne. Mnie zależało na Mezzo, Polonii, Serialach, Ale Kino, Kino Polska, Kulturze, Historii. jedno wielkie rozczarowanie. W Kinie Polska nadawane są bez przerwy te same filmy, od „Seksmisji”, obydwu „Vabanków”, „Misiów” już się niedobrze robi. W Serialach skończono nadawać po raz drugi pod rząd „Ranczo”, i od razu zaczęto nadawać po raz trzeci od pierwszego odcinka. jakby nie było tylu filmów i tylu seriali stworzonych za komuny. W ostatnich dniach zaczęto znowu nadawać od początku „Czterech Pancernych”, i to na dwóch stacjach jednocześnie, i w tych samych godzinach, i te same odcinki. Można sobie wybrać. W serialach oczywiście króluje proboszcz Kozioł i Ojciec Mateusz, klerykalizacja postępuje na wszystkich frontach.

I raptem mój syn dokonuje u mnie rewolucji. najpierw pokazuje mi Spotify, możność słuchania piosenek bez ograniczeń, po co mi to składowisko płyt (jest jeszcze Deezer). I wczoraj zademonstrował mi niesłychane urządzenie, wielkości niewiele większej od karty kredytowej, a mającej „moc” elektrowni atomowej ;). To cudo nazywa się  Raspberry i jest miniaturowym komputerem, bez obudowy i ma moc 1 wata. Oto opis STĄD:

„Mimo nie tak dawnej premiery powoli sprzęt już legendarny nie ze względu na jego potęgę obliczeniową (bo po prawdzie malinka jest prawdopodobnie słabsza pod tym względem od Twojego telefonu) a ze względu na swoją uniwersalność.

Co to tak naprawdę znaczy? Dlaczego ten sprzęt jest aż tak popularny?? Wystarczy abyś spojrzał na listę zastosowań do jakich możesz użyć swojej Malinki:

    • RaspbmcRaspberry Pi może pełnić rolę Media Center [media pc / HTPC]. Wystarczy zainstalować jedną z dostępnych dystrybucji multimedialnych takich jak RaspBMC i już masz urządzenie zdolne odtwarzać filmy FULLHD z pendrive, dysku lub po sieci! Oczywiście to nie wszystko – masz możliwość oglądania swoich zdjęć, słuchania muzyki, na bierząco sprawdzania prognozy pogody i wiele wiele więcej.
    • Lekki komputer domowy. Zgodnie z obietnicą producenta komputer ma wspierać trzy dystrybucje: Debian, Fedora oraz ArchLinux. Czyż to nie zapewnia idealnych rozwiązań dla potrzeb domowych? Prace biurowe (Open Office), przeglądanie Internetu (Firefox), zarządzanie pocztą (Evolution Mail), słuchanie muzyki (Rhythmbox), oglądanie filmów (MPlayer) oraz granie (OpenTTD) to tylko namiastka możliwości zastosowania tego cuda.
    • Domowy serwer poczty/www/drukarki/torrent/mysql. Czy istnieje bardziej przyjazne środowisko dla serwera niż Linux? Chyba nie, a specyfikacja Raspberry Pi idealnie nadaje się do takiego wykorzystania.
    • NAS (ang. Network Attached Storage). Dostęp do pików z każdego miejsca sieci komputerowej niezależnie od systemu operacyjnego? Żaden problem. Podepnij do swojego Raspberry Pi zewnętrzny dysk twardy przy pomocy złącza USB, skonfiguruj NAS i korzystaj skądkolwiek chcesz.
    • Router. Coś dla linuksowych wyjadaczy, którzy nie boją się spędzić w konsoli kilku dłuższych chwil. Sprawa nie należy do prostych i zwykłemu śmiertelnikowi wystarczy pewnie router za kilkadziesiąt złotych, ale my doceniamy to, co w open source najlepsze, czyli wolność. Decydując się na stworzenie własnego routera, nie jesteśmy w żaden sposób ograniczeni przez narzucone nam z góry oprogramowanie.
    • Raspbmc Konsola gier. Udało się już odpalić na malince emulację większości starych konsol a nawet kilku starych komputerów!
    • Na Malince można pograć w Quake 3!! Niby nic ale cieszy na takim maleństwie.
  • Nauka programowania. Coraz popularniejsze stają się kursy programowania mikrokontrolerów ARM, dlatego z pewnością przyda się komputer korzystający z tego rozwiązania.
  • Pozostałe zastosowania specjalistyczne. Przeglądając zagraniczne fora, znalazłem multum specjalistycznych zastosowań w wielu dziedzinach, począwszy od krótkofalarstwa, przez śledzenie pojazdów przy pomocy modułów GPS, na tworzeniu mobilnych terminali inwentaryzacyjnych mogących znaleźć zastosowanie w magazynach skończywszy.
  • Tak naprawdę to tylko ułamek możliwości Raspberry Pi. Główne ograniczenie to ludzka pomysłowość a nie limity sprzętowe”.

Dla nas oczywiście najważniejsze jest oglądanie filmów i seriali. Po zakupie Raspberry syn wpłacił pieniądze na rzecz Kinomaniaka i ogląda sobie co chce. Jest możność również podłączyć to urządzonko do telewizora i oglądać to na większym ekranie. A że jest to HTPC, to można oglądać zdjęcia, słuchać piosenek. Ludzie, do czego to dochodzi. Wspaniałe filmy dokumentalne, dotychczas pracowicie wyszukiwane w Planete + teraz można wynaleźć w YouTube i puścić sobie w telewizorze.

Jestem strasznie szczęśliwy, że dożyłem tych czasów. I jestem całkowicie za tym, żeby za taki dostęp płacić jakieś sumy. Podziała prawo wielkich liczb.

Responses

  1. No, gratuluję! Kapelusz z głowy zdejmuję i szczerze podziwiam. Nawet „Czterech Pancernych” będziesz mógł oglądać wtedy, kiedy Ty zechcesz, a nie wtedy, kiedy „puszczają”.

    Dlaczego Raspberry Pi zdobyło taką popularność? To właśnie przykład, jak znaleźć się we właściwym miejscu, we właściwym czasie! I nie przerazić się swojego sukcesu. Bo w lutym 2012 roku całe przedsięwzięcie stanęło na krawędzi bankructwa z powodu… zbyt wielkiego zainteresowania! Twórcy nie mieli pieniędzy na sfinansowanie produkcji dziesiątek tysięcy płytek, a serwery zawieszały się pod naporem zainteresowanych zakupem internautów.

    Dlaczego Raspberry Pi zdobyło taką popularność? Dlatego, że jest to dzieło zapaleńców wywodzących się z brytyjskich szkół wyższych, którzy podjęli się misji skierowania zainteresowań dzieci i młodzieży na informatykę – zdecydowanie zdrowszą od narkotyków, kibolstwa i siedzenia na murku przed blokiem.

  2. Ciekawe rzeczy piszesz. Z chęcią poczytam więcej. A może jest jeszcze coś fajnego, o czym nie wiem?

  3. Niestety, źródła mojej wiedzy są anglojęzyczne. Tu jest kapitalna rozmowa z Ebenem Uptonem http://twit.tv/show/triangulation/61 . A poza tym o historii tego przedsięwzięcia, któremu patronuje Laboratorium Komputerowe Uniwersytetu Cambridge, można poczytać w Wikipedii, na stronie Fundacji Raspberry Pi i na stronie http://htpcentre.pl/pojecia/raspberry-pi-fundacja/ (po polsku).

  4. Ja bardziej Tes Tequ myślałem mówiąc „coś fajnego” o jakichś innych urządzeniach wprowadzających XXI wiek do mojego pokoju

  5. Istne cuda i wianki Torlinie! 🙂

    Fajnie, że Twoi bliscy mają takiego nowoczesnego Ojca i Dziadka 🙂 A w telewizji rzeczywiście, przeważnie nie ma co oglądać. Ja też sobie czasami „zapuszczam” jakiś trudno dostępny serial w serwisie, jeśli mnie akurat coś zaciekawi a nie idzie tego obejrzeć normalnie.

    Mówisz: syn wpłacił pieniądze na kinomaniaka… – to znaczy, że za oglądanie się coś płaci? Przeglądam sobie liste seriali tam, jest kilka fajnych pozycji i chcę oglądać bez limitów, ale boję się czy nie będą wymagać płatności po rejestracji. Zwłaszcza, że w regulaminie wspominają coś o płatności za wybrane usługi.

    Wiesz może jak to jest? Bardzo będę wdzięczny za informację…

  6. Cokolwiek to jest, co opisałeś, a z czego niczego zgoła nie pojąłem, pojmuję, że dostarczyło Ci kupę radości i samo to, uważam, jest już toastu godne…:)
    Kłaniam nisko:)
    P.S. Nawet nie próbuj tłumaczyć mi po raz drugi i, nie daj Bóg, szczegółowiej,,, Moja cierpliwość też ma granice:)

  7. @Wachmistrzu!

    Krótko i węzłowato – zdaje się, że Torlin nabył sobie taki jakby kieszonkowy komputer, w którem można sobie oglądać co tylko dusza zapragnie i kiedy dusza tego zapragnie (znaczy, bez konieczności czekania aż raczą to puścić w telewizji). Dodatkowo, Torlin i syn jego zdecydowali się zrezygnować z telewizji, wkurzeni wiecznymi powtórkami tego samego na kilku różnych kanałach (że o reklamach co 15 minut nie wspomnę).

    Mam nadzieję, że rozjaśniło Ci to nieco temat 🙂

    Pozdrawiam!!

  8. Ja w takim razie dodam, że Torlina kręci golizna – Raspberry Pi to komputer, ale bez obudowy. Cały goły!

  9. Ale można mu kupić gustowny kostium kąpielowy, chciałem powiedzieć – obudowę.

  10. Bardzo interesujące rzeczy opowiadasz.
    Zaraz wszystko będę sprawdzać:)

    Muszę przyznać, że oglądałam wcześniej wiele pozycji z Discovery przez You Tube.
    Potrzebny jest jednak do tego komputer, dostęp do sieci i sprytny telewizor.
    Istnieje coś takiego jak darmowa telewizja – część programów jest gratis, pozostałe za odpłatnością 20zł/mc
    Trzeba być jednak bardzo ostrożnym, bo usiłując się podłączyć, otwarły się wrota i zaczęto mnie zasypywać smsami w stylu:” warzywa są zdrowe” – cena za jeden 6,44, + miały przychodzić przynajmniej 3/tydz, a tych specjalnie sprytnych operatorów zgłosiło się kilku:)
    Trochę spanikowałam, ale zdążyłam wygasić usługę zanim ogołocono mnie z gotówki.

    Oczywiście zaraz będę drążyć temat.

    Tak myślę, że to ten moduł wstawia się w zwykłe telewizory i przemieniają się one w „smart”

    To tylko na razie takie gdybanie:)

    Dzięki za świetny pomysł.

  11. @maria: Mój telewizor (Sony) ma wbudowany YouTube. Nie potrzebny jest żaden komputer czy przystawka.

  12. @TesTeq

    Fajny masz telewizor:)

    Może mój też to potrafi?

    Muszę mu się dokładnie przyjrzeć.

  13. T-n!
    Zrób odpłatny kurs w 10 krokach – jak to zrobić samemu, a nie bądź skrytym chwalipietą 🙂
    Ale kurs jak dla głupiego, żadnych skrótów myślowych ani stwierdzeń, że reszta jest trywialnie prosta.
    Sdierżysz – diengi połuczisz, budiet na kakuju to komandirowku.

  14. @orginal_replica: Przecież Torlin napisał, jak to robić. Dzwoni się do syna i załatwione!

  15. O właśnie! 😀

  16. Skleroza – czy raczej roztargnienie.
    Dzwonię do syna Torlina….


Skomentuj

Kategorie

