Napisane przez: torlin | 14/10/2014

Czy lubicie zupy?

Zupa porowa

Zdjęcie STĄD

Lubicie zupy? Ja jestem ich absolutnym wielbicielem. Dla mnie obiad bez zupy to nie jest obiad, czegoś brakuje, uzupełnienia, wypełnienia. Tak naszły mnie myśli na temat tej potrawy, bo przeczytałem ciekawy artykuł na temat historii zup i jest to dla mnie fascynująca opowieść. O tym, że już neandertalczycy robili zupy, daleko przed wynalezieniem garnków, to o tym wiedziałem. Ale że podstawową myślą było nakarmienie ludzi starych, tego nie wiedziałem.

W Polsce kultura jadania zup zanika, mnie się wydaje, że to z powodu rozprzestrzeniania się kuchni śródziemnomorskiej, która za zupami nie przepada. Jak byłem w Portugalii, to wszędzie dawano jedną zupę, coś w rodzaju kapuśniaku na słodko – mus, bardzo mi zresztą smakowała.

I to jest dla mnie ciekawe, dlaczego ludzie odeszli od zup. Przecież są one w większości bardzo łatwe w robocie, niezajmujące dużo czasu przy przygotowaniu, i niezmiernie pożywne. Jest taka teoria, że to mężczyźni przepadają za zupami. Powinienem trochę rozszerzyć swoją bazę zup, chociaż w porównaniu z innymi mam ją całkiem niezłą, bo zawierającą około 20 pozycji. Wezmę się chyba za jakieś egzotyczne przygotowania, muszę wzbogacić smak swojej kuchni.

Jadacie zupy? Samodzielnie je też przygotowujecie? A jak idziecie do knajpy, to ją zamawiacie?

Responses

  1. Jacku,

    bez fałszywej skromności, ale węgierską rybną i gulaszową mam opanowane w stopniu co najmniej dobrym. Nie chwaliłbym się tym, gdybym nie uzyskał w tej kwestii potwierdzenia z niezależnych źródeł już przed paru laty. Otóż gdy z moją – wówczas in spe – żoną mieszkałem jeszcze pod Krakowem, odwiedziła nas moja znajoma z narzeczonym. Podjęliśmy ich gulaszem mojego autorstwa. I jakaż była moja radość, gdy dwa tygodnie później odebrałem od niej telefon z prośbą o przepis, gdyż miała akurat następnego dnia przyjmować wizytę przyszłej teściowej 🙂

    A co do przyczyn słabnącej popularności zup, sprawa jest chyba prosta, i stanowi zwyczajną odwrotność rosnącej popularności hamburgerów i kebabów. Otóż o ile można jeszcze zupę pić z miski bez towarzystwa łyżki (o ile nie zawiera elementów trudnych do przełknięcia „na raz”), o tyle niepodobna jej konsumować w chodzie, w dodatku owiniętej w papier.

  2. Doskonały sposób jedzenia tej potrawy w biegu to są zupy typu mus, tak jak w Portugalii można sobie do niej wziąć łyżkę, ale większość wypija ją bezpośrednio z kokilki.

  3. Jako osobnik wąsaty i brodaty wiele bym mógł rzec o przyczynach wystrzegania się zup, nic nie mających wspólnego z taką czy inną kulturą, poza może tą nabytą i jakąs taką niechęcią, by nie wyglądać jak element wystroju śmietniska…:(( Rzecz jest zresztą szerszej natury i bardzo wdzięcznym będę za poradę jak zjeść kebaba, na toż obliczonego, że to jedzenie na szybko, nieledwie w biegu i jak tego dokonać, by potem połowy na sobie do wieczora nie nosić…
    Kłaniam nisko:)

  4. Dzienks za ten wpis! Lubię jak o mnie piszesz że jesteś wielbicielem swojej zupci. Niektóre baby to się obrażają jak się o nich mówi ale sexi zupa ale ja lubię jak tak o mnie piszesz. Pożeraj mnie z apetytem pij z moich kokilek bo to dla mnie nie mus we wszystkich 20 pozycjach. Rozmarzyłam się! Twoja gorąca zupcia! :*

  5. Masz Wachmistrzu kilka wyjść, jeść łyżką, widelcem i nożem, zgolić brodę lub zatrudnić panią do jej czyszczenia. Powiem Ci szczerze, że ja kebaba jem nożem i widelcem. Czasami muszę go kupić do pracy, jak nie zrobię sobie jedzenia, a jest pyszny i … z taką ilością sosu, że już dwukrotnie kebab mi pękł i oblałem się sosem. Teraz jem go na talerzyku.
    Ale mnie bardziej chodziło o zupy. Jadasz? Lubisz? Przyrządzasz je sam? Jakie najbardziej lubisz? Czy dla Ciebie obiad bez zupy jest obiadem, czy jego namiastką?

  6. Ojojojoj! Zapuść sobie Torlinku brodę to ja ci będę ją czule iskała z klusek! Hi hi hi!

  7. Przy mojej cyrkumferencji to już byłby nadmiar zbytku, tandem nie jadam… No chyba, że to jest barszcz zwany w Polszcze ukraińskim, na Ukrainie polskim, tandem najpewniej się wiedzie z Wołynia…:)
    Kłaniam nisko:)

  8. 1. Żur.
    2. Rosół.
    3. Grzybowa.


Skomentuj

Kategorie

