Napisane przez: torlin | 02/11/2014

Marmur bez Rembrandta

marmur

Mamy jako Polacy kompleksy. Ja też je mam, zwiedzając największe galerie europejskie (w innych nie byłem). Takie nagromadzenie wspaniałości, cudownych twórców, i to do tego niejednokrotnie w małych miasteczkach jak dla przykładu Bergamo czy Salzburg, że nie wspomnę o Prado czy Galerii Królewskiej w Brukseli. A przecież jest Paryż, Florencja, Rzym, Ermitaż.

Aż zawitałem do Portugalii i poszedłem zwiedzać Muzeum Gulbenkiana. Znalazłem jednego Rembrandta „Portret starca”, taki sobie, i kilku impresjonistów, też nierewelacyjnych. Zwiedziłem jednak dokładnie całe muzeum i zachwyciłem się meblami. Coś nieprawdopodobnego. Szkoda, że nie miałem czynnego aparatu, tylko zdjęcie robiłem komórką (skończyła się bateria), ale ten blat u góry jest krwistoczerwony w pewnych miejscach. Zachwycający.

I z tym muzeum jest związana fajna anegdota, gdy zobaczyłem olbrzymie dywany. Zacząłem Kaśce opowiadać o tym, że na przełomie XVI i XVII wieku duża ilość Polaków, i to nie tylko arystokracji, ale również szlachty, zaczęła zamawiać dywany w Persji z określonym motywem roślinnym, i twórcy z fabryk Isfahanu i Kaszanu nazwali ten typ „polonaise”, i raptem moja towarzyszka podróży pokazała nieduży dywan wiszący na ścianie z dumnym napisem „polonaise”.

Responses

  1. No proszę…:) Czasem trzeba na Zachód pojechać, by naszych związków z Orientem dowód znaleźć… Dzięki za tę opowiastkę, Torlinie:)

  2. Pierwszy raz Wachmistrzu spotkałem się na wystawie właśnie w Muzeum Narodowym w Warszawie poświęconej sztuce perskiej. I tam był nawet dokładnie opisany motyw, który tak strasznie podobał się Polakom, że wszystkie dywany chcieli mieć właśnie takie.

  3. Jak można powiedzieć dziewczynie że się przypuszcza że jest dowcipem któregoś z wpisowiczów! Chyba nauczyłeś się tego Torlinku na szkoleniach w PiSie. 😦


Skomentuj

Kategorie

