Napisane przez: torlin | 29/11/2014

Dzieci ubrane w kurtki i w czapki

zimno mi

Zdjęcie STĄD

Mam taki wieczny konflikt z rodziną, jest mi wiecznie za gorąco. Mieszkam w domku, sam na parterze, i na okrągło mam otwarte (lub uchylone w zimie) okna. U mojego syna, córki i mojego ojca – ukrop, dusznota, nie ma czym oddychać.

Od zawsze lubiłem zimno. Spotęgowało się to za czasów moich wyjazdów na Suwalszczyznę, gdy z powodu braku elektryczności pobudka była o 4 rano. O piątej mężczyźni wybierali się na pomost, wskakiwali do wody, później namydlali się, myli głowę i znowu wskakiwali do wody. Jestem tak przyzwyczajony do zimnej wody, że w czasie prysznicu oblewam się na zmianę bardzo gorącą wodą i lodowatą.

Usiłowałem tak wychowywać dzieci, jeździły na rowerkach w 16 st. przy padającym kapuśniaku, do jeziora na wakacjach wchodziliśmy, gdy wszyscy w dresach drżeli na wybrzeżu. Nie umiałem niestety przekazać – ja wiem czego – odpowiedniego genu? A później było palenie w piecu w Dąbrówce, na stałe w zimie było w domu 17 st. Znajomi siedzieli w kurtkach i pytali się: „Jacek, czy wy w ogóle palicie?” A ja byłem w podkoszulce i krótkich spodenkach.

A teraz jak jestem u córki, syna, czy ojca, jest mi duszno i za gorąco. Wiem, że przed wiekami kobiety odkryły sposób na późniejsze starzenie się, jadanie zimnych potraw i kąpiele w zimne wodzie. Nie wyglądam wprawdzie jak Aleksandra Zajączek, która dzięki chłodnym kąpielom i jedzeniu wyglądała zdaniem Balzaca na 35 lat, a nie na 82, które miała w rzeczywistości, ale młodo wyglądam – można powiedzieć – od zawsze. Jak szedłem na uczelnię, nie miałem 18 lat i wyglądałem na 14. Wstyd mi było wejść.

Ale tak jak odkryto, że same badanie poziomu cholesterolu nic nie daje, tylko trzeba znaleźć proporcje złego i dobrego, identycznie jest z tłuszczem. Mamy go zły (biały) i dobry (brązowy). Ten drugi jest właściwie tylko u noworodków, ale szwedzcy naukowcy znaleźli go m.in. u Eskimosów: „Sven Enerback, jeden ze szwedzkich naukowców badających brązowy tłuszcz, mówi, że należy traktować go jako „mały silniczek, produkujący ciepło poprzez spalanie nagromadzonych zapasów”. Rzecz jasna są to zapasy szkodliwego, odpowiedzialnego za przybieranie na wadze białego tłuszczu” STĄD.

Inna rzecz, że ja mam jakąś taką dziwną właściwość (własność), że ja wiem, czuję, co jest dobre dla mojego organizmu, wiem sam podświadomie, co powinienem jadać, w jakiej być temperaturze, kiedy przerwać ćwiczenia. I zdaniem naukowców z Center for Mitochondrial and Epigenomie Medicine z Filadelfii tworzenie w organizmie brązowego tłuszczu przekłada się to na zaistnienie konkretnego genu … przeciwko otyłości.

I dlatego uwielbiam zimę, ale taką prawdziwą, z niewielkim mrozem, skrzypiącym śniegiem, wcale nie tęsknię za taką pogodą, jaka jest teraz. Mnie wstrzyma przed wyjściem do lasu tylko burza z oberwaniem chmury i temperatura poniżej minus 20 st., żaden deszczyk czy padający śnieg nie ma dla mnie większego znaczenia. Dlatego tak ważny jest dla ludzi starszych pies, nie ma wytłumaczenia, trzeba iść na spacer.

Zmniejszcie po przeczytaniu tego wpisu temperaturę w swoim mieszkaniu do 20 st. C.

Responses

  1. Na spacery chodzę codziennie niezależnie od pogody /nawet jak pada deszcz/. Dzisiaj byłam 2 godziny – /szybkim krokiem po parku i obwodnicy/. A temperaturę mam w domu 18-20 stopni.
    Jak miałam psa, to z nim chodziłam i biegałam.
    Pozdrawiam.

  2. Jakbym zmniejszył, toby mi dopiero Pani_Wachmistrzowego_Serca bobu zadała…:))))
    Kłaniam nisko:)

  3. Rady wujaka Dobra Rada.
    Torlinie zbadaj tarczycę – odpowiada za poczucie ciepła.:D

  4. Darek mówi że na zimnie mu się kurczy nie boisz się Torlinku że będzie wtopa jak będziesz chciał mnie rozgrzać? Hi hi hi?

  5. ,,Mieszkam w domku, sam na parterze, i na okrągło mam otwarte (lub uchylone w zimie) okna.”

    A jak widać na załączonym obrazku Torlinowym dobrze mieć uchylone zimą okna :-))

  6. UW. Jak widać opłaca się dokarmianie ptaszków przez uchylone okno.
    Może i do mnie jaka sikorka wleci ?

  7. Piotrusiu przelatywałam obok twojego okienka ale było zamknięte! 😦 Pewnie i tak byś nie wiedział co robić jak bym wleciała do twojej dziupli. Nawet jak bym nie miała majtek jak ta pamela na parapecie. Świntuszek Torlinek! Hi hi hi!

  8. Do 20C?
    Ja gdzieś tydzień temu się złapałem na tym, że mi w mieszkaniu zimno. Rzut oka na termometr wyjaśnił przyczynę — 16C. Zamknąłem okna, odkręciłem kaloryfery. Teraz mam komfortowe 18C… I mam zwiększyć do 20? 🙂

  9. PS.
    Temperatura sama z siebie nie jest zła, czasem trzeba tylko pierwsze minuty przetrzymać, by się nie zniechęcić. Co mi przeszkadza zimą, to opady i gołoledź. Ta ostatnia mocno.

  10. U.W.!
    Wszelkie sikorki są prześliczne, te prawdziwe, siadające na kracie mojego okna i przyglądające się wieczorem, co ja takiego piszę, i te przysłowiowe, z nogami aż do ziemi.
    ————
    Stokrotko!
    Tak trzymać. Zawsze uważałem, że pies w bloku jest najlepszym rozwiązaniem na serce. W domku już mniej, bo się go po prostu wyrzuca na dwór.
    ————-
    Drogi Wachmistrzu!
    Jak znam Twoją żonę, można bez większego trudu z Nią wynegocjować pewne ustalenia (na początek o 1 stopień).
    ————–
    Piotrusiu!
    T. mam w porządku. Życzę Ci, aby wleciała.
    ————-
    PAK-u!
    Coś Cię jakoś dawno nie widziałem. A uchowaj Boże, jak masz niższą temperaturę, to tak trzymaj. To na Śląsku taka gołoledź?

  11. Jednym słowem, Torlinie, odkryłeś bez mała sekret długowieczności 🙂 Rozgłoś to szerzej, a będziesz milionerem 🙂

    Bardzo się cieszę, że Ty się cieszysz…młodością, dobrym zdrowiem, dobrym samopoczuciem. I tego życzę Ci każdego dnia…

    Co do temperatur, jestem zdecydowanie ciepłolubny – ale w granicach rozsądku. Chociaż wytrzymuję gorąco nieco większe niż przeciętny człowiek (z powodu kilku naprawdę gorących okresów w USA), to przesadnego ciepła też nie lubię. Wszystko z umiarem 🙂

    A te nogi na początku tekstu…baaardzo interesujące 😉

  12. Ja nie potrzebuję być milionerem, jeszcze zawróciłoby mi to w głowie Celcie. A tak, to jest o co walczyć. Trzymaj się ciepło.


Skomentuj

Kategorie

