Napisane przez: torlin | 05/04/2015

Steffen – naprawdę cieszę się i gratuluję

Steffen Möller

Na pewno wszyscy słyszeli o Steffenie Möllerze, kabareciarzu, polskim Niemcu i niemieckim Polaku. Tak jak wszyscy Polacy poznałem go podczas emisji słynnego programu „Europa da się lubić„, który wypromował tak naprawdę trójkę uczestników: Steffena Möllera, Kevina AistonaPaolo Cozzę.

Był pewien czas, w którym oglądałem „M jak miłość”. Był to ukochany serial mojej teściowej, była już starszą kobietą, opiekowaliśmy się ją i za każdym razem prosiła, abym robił jej kolację, jak będą kolejne odcinki. I tak ja przy okazji oglądałem. Muszę przyznać, że niektóre fragmenty były fantastyczne, odcinki dziejące się na Łowickiej w wynajętym mieszkaniu były znakomite, szczególnie w czasach, gdy grał tam Marcin Bosak. I był to okres, w którym w serialu grał Steffen Möller. Polacy raptem zobaczyli zagubionego Niemca, zakochanego w polskiej sąsiadce, nieumiejącego całować ani dawać sobie radę w życiu, i pokochali go za te dwa programy.

Kevin Aiston i Steffen Moeller (2004

Steffen Möller i Kevin Aiston w 2004 zdobyli Telekamerę w kategorii „Rozrywka”.

Zanim zaczniecie mnie za to krytykować, weźcie pod uwagę, że programy te miały wielomilionową widownię, „M jak miłość” momentami oglądało ponad 10 milionów Polaków. I twierdzę, że ten miły i sympatyczny chłopiec zmienił stosunek Polaków do Niemców. On jeden spowodował, że Polacy inaczej spojrzeli na swoich sąsiadów, że nie mieszkają tam tylko brzuchaci aroganci w binoklach, jeżdżący mercedesami. Słusznie, że Steffen dostał wysokie odznaczenia niemieckie i polskie. Wykonał gigantyczną pracę.

Polen für Fortgeschrittene

Od kilku lat Möller działa na niwie niemieckiej, usiłuje zmienić stosunek Niemców do Polaków, tak jak zmienił Polaków do Niemców. I zaczyna odnosić pierwsze naprawdę poważne sukcesy. Jego książka „Viva Warszawa. Polen für Fortgeschrittene” (Polska dla zaawansowanych) awansowała na 17 pozycję prestiżowej listy bestsellerów opiniotwórczego hamburskiego tygodnika „Der Spiegel”, wprawdzie w dziale „Sachbuch”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza literaturę wagonową, ale jest to naprawdę niekwestionowany sukces. Ja osobiście strasznie się z tego cieszę. Steffen – naprawdę cieszę się i gratuluję.

Responses

  1. Sachbuch oznacza po prostu litearturę faktu, nie jest to więc jakaś podrzędna kategoria 🙂

  2. To i ja się do Twojej radości dołączę, choć nie czytałem niczego, co ów Niemiec napisał, to i nie bardzo wiem, o czym mowa. Zmiana stosunku naszego do naszych zachodnich sąsiadów jednak, jak mi się zdaje, bierze się przede wszystkim z tego, że tam pracują dziesiątki tysięcy „naszych” i każdy zna jakiegoś Kurta czy Hildę, którzy o dziwo, nie są potworami… I to odczucie, przywiezione następnie na powrót do kraju i rozkolportowane w małych kręgach własnych rodzin czy znajomych, daje w zsumowaniu efekt jakiejś coraz bardziej życzliwej neutralności, bo do przyjaźni to nam chyba jednak jeszcze bardzo daleko…
    Kłaniam nisko:)

  3. To jest i prawda, i nieprawda. Ja np.nie znam ani jednej osoby pracującej w Niemczech, tymczasem – jak pisałem – miliony oglądały serial, a później występy kabaretowe. Möller wyśmiewa zarówno fobie i obsesje niemieckie, jak i polskie. Był i jest bardzo ważnym wkładem w uspokojenie stosunków między naszymi narodami, i to na poziomie ludzkim, a nie tylko państwowym, stowarzyszeniowym czy gospodarczym.

  4. Mnie bardzo cieszy pozytywny wkład pana Seffena w prezentowaniu naszych społeczeństw na poziomie ludzkim. Sam i bliscy znajomi wielokrotnie w życiu doświadczali wielu nieporozumień zarówno ze strony Polaków jak i Niemców stąd wiem jak wielką rolę odgrywa bezpośrednia prezentacja sasiadów w ludzkich barwach, dostrzeganie naturalnych różnic i wykazywanie dobrej woli w przypadkach nieporozumień.
    Gdyby tak jeszcze nauczył się wymawiać Opolszczyzna.:D – to już byłobu całkiem super.

  5. Myślę, że to, Torlinie, kwestia środowisk, w których się obracamy…:) Ja np. nie znam nikogo, o kim bym wiedział, że ten serial oglądał czy ogląda, za to najmniej kilkanaście person w różnym czasie i miejscu w Niemczech pracujących…:)
    Kłaniam nisko:)

  6. Przede wszystkim proszę wszystkich o zajrzenie do pierwszego komentarza, odnalazłem w oczekujących Linuxa, którego witam bardzo serdecznie. I masz rację, sam jedynie zawierzyłem swojej pamięci, a teraz wrzuciłem do Wujka Googla: „Co znaczy Sachbuch? Tłumaczenie: Sachbuch [wym. zach…] książka popularnonaukowa spełniająca wymagania ścisłości nauk. i dostępności dla laików. Etym. – nm. ‚jw.’ Sach- ‚rzeczowy’ od Sache ‚rzecz’; Buch ‚książka’. „. Bardzo Ci dziękuję i pozdrawiam.
    —————
    Wachmistrzu!
    Nie gniewaj się, ale trafiłeś kulą w płot, nie znam ani jednej osoby, która oglądałaby „M jak miłość”, a z emigrantów znam ludzi z Irlandii i Kanady, a nie Niemiec. Ale wierz mi, Steffen sam jeden zmienił Polaków, a ile osób oglądało wówczas serial – mówią statystyki.
    —————-
    Piotrusiu!
    Steffena zawsze bawiło, że przy przekraczaniu granicy były różne reakcje celników, Polak mówił: „Panie Stefanie, niech pan da spokój z paszportem, przecież ja pana znam”, a Niemiec surowym głosem natychmiast żądał paszportu.

  7. Pewnie tak trzeba dla masowej publiczności, ale mnie zachwyty Mollera nad Polską i Warszawą w szczególności rażą przesadą. Facet jest sympatyczny, ale nie potrafię go traktować zbyt serio.

  8. Bo wydaje mi się, że źli podchodzisz do tej postaci. To jest facet z kabaretu, i ma prawo do przerysowań i przesady. Raz w życiu spotkałem Niemca (ale autentycznego, a nie imigranta), który zna twórczość Möllera (zna – dużo powiedziane, był na jego jednym występie). Mówi, że go niesłychanie bawiły różnice pomiędzy Polakami i Niemcami w zachowaniu i życiu codziennym.


Skomentuj

Kategorie

