Napisane przez: torlin | 15/07/2015

Śliczna dziewczyna bez komórki

Girl with mobile phone

Zdjęcie STĄD.

Na logikę powinienem pisać na temat Bitwy pod Grunwaldem. Jest to jedyna data dzienna z naszej historii znana ogółowi Polaków, do 1 września Roku Pamiętnego. Ale dzisiaj obchodzimy również Dzień Bez Telefonu Komórkowego.

I tak zastanawiam się, czy to jest możliwe. Bo jeszcze my, stare chłopy, pamiętając stare czasy, potrafimy wytrzymać. Ale młodzież? Szczególnie, że dzisiaj aparaty komórkowe nie służą tylko do rozmów, ale do dziesiątki innych rzeczy. Gdy służyły one li tylko do dzwonienia, to ten Dzień miał jakikolwiek sens, ale dzisiaj? Wybrałem się dzisiaj z D. i Jej mężem do teatru, byliśmy w Dramatycznym na „Nosorożcu”, z 45 lat nie byłem na tej sztuce. Nowocześnie wystawiona, zachwycony byłem pierwszym aktem, ale całość również zostawiła dobre wrażenie, akcja przeniesiona została do współczesnego wieżowca korporacyjnego.

Jadąc do teatru poczytałem sobie właśnie w komórce Gazetę Wyborczą, później nie moglem znaleźć współtowarzysza, w drodze powrotnej dopasowałem termin odjazdu autobusu powrotnego, aby zoptymalizować przejazd. A przy okazji wysłałem pozdrowienia M. z kawiarni poteatralnej.

Czy naprawdę należy walczyć z komórkami? Pełnią one, oprócz funkcji rozrywkowej, również bardzo ważne funkcje gospodarcze i społeczne. Przede wszystkim można się dowiedzieć, gdzie jest dana osoba w tym momencie, betoniarnia nie umiera z niepokoju podczas lania stropu, że nie przyjeżdża cement, rodzic oczekujący na dziecko (pamiętaj, masz być punktualnie o 11) – a jest 23.15, starszy człowiek źle czujący się.

Ja nie rozstaję się z komórką w ogóle, mam ją przy d…. przez 24 h. I wcale się tego nie wstydzę, mam 95-letniego, samotnie mieszkającego Ojca, i córę z dwiema wnuczkami, której mąż jest na okrągło w Stanach Zjednoczonych. Dla mnie każdy telefon jest bardzo ważny.

 

Responses

  1. Takie dni nie są po to, by stwierdzić, że X (tu komórka) to całe zło, a jedynie, że potrafią one uzależniać.
    Oczywiście, że lepiej mieć komórkę przy sobie — zawsze możemy trafić na wypadek, gdy będzie trzeba wezwać pomoc… Ale zastanowić się nad jej wykorzystaniem — też trzeba, bo chyba każdy widział uzależnionych od komórki…

    PS.
    Znaczenie komórek w gospodarce? Wydawało mi się, że ostatnim wynalazkiem, który wpłynął znacząco na gospodarkę była pralka ;P

  2. Dla mnie PAK-u najważniejszą funkcją komórki jest umiejscowienie konkretnej osoby, natychmiastowe dowiedzenie się, gdzie się ona znajduje. Pamiętam z dawnych lat, moja późniejsza żona umówiła się koło informacji na Dworcu Keleti z koleżanką, a były dwie informacje – wakacje spędziły osobno, dzwonię do domu do drzwi, ojca nie ma, nie wiem, gdzie jest, inny przykład – dziecko nie wraca do domu. Pamiętam to gorączkowe poszukiwanie jakiejś osoby w tłumie przed wejściem dla przykładu na mecz piłkarski.
    Jeżeli to oczywiście można nazwać wynalazkiem (a jeżeli już – to brytyjskim The Grand Tour), to największym w historii ludzkości obok informatyki, mediów i środków transportu jest turystyka. Jej wpływu na poziom życia na całym świecie nie można ogarnąć.

  3. Torlinie,
    ale jak często się umiejscawia?
    Ja nie twierdzę, że komórka nie jest przydatna, zresztą dyskutowaliśmy o tym na Twoim blogu. Ale jedną rzeczą jest przydatność, inną uzależnienie.

    Co do wynalazków w historii — jestem informatykiem, jak wiesz, i moim zawodowym interesem jest podnoszenie jej znaczenia, ale jak ona się przekłada na prawdziwe życie? O ile zmieniło się PKB dzięki niej? To samo jeśli chodzi o media… Transport, to inna sprawa, choć najbardziej przełomowy wynalazek, czyli koło, liczy już sobie wiele lat 😉

  4. Umiejscawia non stop. Znajdź kogoś w głupim supermarkecie, na meczu, porozmawiaj z żoną lub córką, które wyszły z domu na zakupy. Już zapomnieliśmy.
    A PKB zwiększyło się – moim zdaniem – o kilkaset procent w wyniku tych zjawisk. Tak jak lata 50. przewyższały o Pireneje początek wieku pod względem zamożności i dobrobytu, tak tu i teraz ma taką samą różnicę wobec lat 50. Zmieniły się właściwie wszystkie kraje na świecie.

  5. Torlinie,
    na PKB to akurat powinna się znaleźć jakaś statystyka, a ‚Twoje zdanie’ (przy całym uszanowaniu dla niego) to trochę mało. Ze znanej mi literatury 😉 właśnie śladu wpływu nowych technologii na statystyki PKB nie widać. Więcej — wydaje się, że wzrost PKB właśnie w okresie triumfu nowych technologii zmalał…
    Piszesz o latach 50-tych, ale wzrost dynamiczny następował do ok. połowy lat 70-tych, potem był kryzys naftowy, później wychodzenie z kryzysu, a potem już nie odzyskano wcześniejszej dynamiki. Zresztą, rozumiem, że porównujesz lata 1950-2015 (bez wielkich wojen i kryzysów) z latami 1900-1950, z dwoma wojnami światowymi i wielkim kryzysem? To by się ewentualnie mogło zgadzać 😛

  6. Może rzeczywiście jako ekonomista nie powinienem używać skrótów typu PKB lub PKB per capita, bo człowiek natknie się na kontrę. Nie chciałem się bawić w slang ekonomistów i skrótowiec PKB użyłem w formie „dobrobyt całości społeczeństwa, a nie grup wybranych”. Ja wiem, że to nie jest „po ekonomicznemu”, ale ten blog nie jest dla ludzi po finansach.
    http://historiami.pl/ile-wynosil-pkb-w-polsce-w-1950-roku/
    http://www.wiadomosci24.pl/artykul/historia_rozwoju_gospodarczego_polski_53935.html

  7. Odpoczywam bez telefonu komorkowego. Jest to o tyle latwiejsze, ze w miejscach, gdzie jezdzimy odpoczywac nie ma sygnalu. Wlasnie z takiego miejsca wrocilem i nadrabiam zaleglosci. Nie wiem, czy przy okazji moj osobisty „PKB” sie powiekszyl czy pomniejszyl.

    Pozdrawiam

  8. Witam. Murowanie powiększyło 😀


Skomentuj

Kategorie

