Napisane przez: torlin | 13/08/2015

Gdynia – ten słabszy

SS_Kentucky_w_Gdyni

SS „Kentucky” w Gdyni, pierwszy statek w historii portu, który wpłynął do nowego miasta. Zdjęcie z „Tygodnika Ilustrowanego” z 1 września 1923 roku.

Powiem szczerze, że bez żadnych rodzinnych czy osobistych powodów kibicuję Gdyni. Od samego początku to miasto wobec większego rywala zawsze odgrywało rolę Dawida, wiecznie było drugie, i musiało (i musi) co chwilę oddawać pola. I to mnie właśnie fascynuje.

port_gdynia

Rozwijający się port w Gdyni – zdjęcie STĄD. Pisałem wielokrotnie o porcie w Gdańsku, że został największym portem przeładunkowym na Bałtyku, że wpływają do niego największe statki kontenerowe świata, jak ten z 18 tysiącami kontenerów.

kontenerowiec

Teraz wpłynął do portu w Gdyni największy statek w historii tego portu, MSC „Asya”, z 9 tysiącami kontenerów TU, to sąsiad od razu zaczął kpić. A Gdynia kupuje nowe nabrzeża, suwnice…

droga Kwiatkowskiego

Gdynia pozazdrościła większemu rywalowi Trasy Sucharskiego, łączącego gdański port kontenerowy i Post Północny z autostradą A1 i trasą szybkiego ruchu S7, i wybudowała sobie Trasę im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, jej piękno możemy podziwiać na powyższym zdjęciu.

800px-Obwodnica_gdyńska,_Gdynia_-_006

A jeszcze piękniejsze jest to powyżej. To samo jest z koleją, Gdańsk ma świetne połączenie towarowe z resztą Polski, Gdynia zaś się dusi. Postanowiła więc sama zadbać o wyprowadzenie kolejowe z portu, ale ich marzenie, linia na Kościerzynę, wymaga wielkich nakładów, jest na wielu odcinkach jednotorowa i niezelektryfikowana. Port_w_Gdyni_ZMPG-a_S.A._625x0_rozmiar-niestandardowy

To samo jest z lotniskiem, Gdańsk wszystko robił, aby udowodnić światu, że port lotniczy w Gdyni jest niepotrzebny, że powinien istnieć tylko ich. Akurat w tym momencie mają rację, ale powiem szczerze, kibicuję Gdyni w jej modernizowaniu się, patrzeniu w przyszłość. Fascynujące.

Reklamy

Responses

  1. Czesc mego dziecinstwa spedzilem w Trojmiescie a dokladnie w Sopocie ( do plazy mialem calkiem blisko). Gdynie zawsze lubilem, gdyz byla dla mnie nowoczesnym i przez to ladnym miastem. Nie bylem w tamtych stronach bardzo dawno i zapewne „nie poznalbym” ani Gdyni, ani Sopotu, ani Gdanska. Choc przegladajac Google maps zauwazylem, ze moja stara szkola podstawowa dalej stoi i nie zmienila sie, a dom w ktorym mieszkalem, choc troche zmieniony jest do rozpoznania.

    Pozdrawiam

  2. Gdynię lubię tak bardzo, że na początku tego roku zupełnie poważnie chciałem się tam przeprowadzić. Jak widać nic z tego nie wyszło, ale pewnie nieraz się tam jeszcze wybiorę. A co do inwestycji infrastrukturalnych:

    1) lotnisko to niestety idiotyzm do entej potęgi (jak to skomentowano na którymś forum transportowym: kiedy loty z Babich Dołów na Rębiechowo?), świadczące niestety nienajlepiej o zdolności prez. Szczurka (poza tym słusznie docenianego samorządowca) do powściągania swoich planów inwestycyjnych. Akurat niewiele samodzielnych ośrodków w kraju może pochwalić się tak dobrymi połączeniami z własnym portem lotniczym jak Gdynia z – formalnie gdańskim – Rębiechowem (obwodnica trójmiejska + od września Pomorska Kolej Metropolitalna).

    2) gdyński port kontenerowy powstał wcześniej od gdańskiego, ale niestety, był za mały by przyjmować największe statki. Jest szansa że po modernizacji się to zmieni i że CMA CGM, Hapag Lloyd lub MSC pójdą śladem Maerska i uruchomią – tym razem do Gdyni – bezpośrednie połączenia z Azją Wschodnią, co dla naszej gospodarki będzie z pewnością korzystne (skoro już zalewamy nasz rynek chińszczyzną, to róbmy to lepiej przez nasze porty niż przez Hamburg).

    3) Wierzę głęboko że linia kościerska zelektryfikowaną zostanie, choć jak zawsze w Polsce nastąpi to dopiero wtedy, gdy połączenie przez Sopot całkiem się już zapcha. Oczywiście, bez budowy drugiego toru też się wtedy nie obejdzie.

  3. Jak dawno nie byłeś Vandermerwe, to nie poznasz nie tylko Gdyni, ale całej Polski. Mnie się wydaje, że się strasznie zmieniliśmy. Powstała po prostu ruina na ruinie.
    ———–
    Bardzo dziękuję Ci Szymonie za komentarz, bardzo mi jest on potrzebny przy tego rodzaju notkach. Jakbym miał pieniądze, to dałbym Gdyni na elektryfikację i drugi tor. A może uratuję życie jakiemuś szejkowi, a on w podziękowaniu spyta się, czego bym chciał. 😉

  4. Jeszcze troche „staroci”. Za moich czasow w Gdyni przez pewien czas jezdzily pietrowe autobusy. Jestem ciekaw czy dalej jezdza trolejbusy. W tamtych czasach wagoniki szybkiej kolejki elektrycznej byly poniemieckiego rzutu. Z tego, co wiem, zaczeto je wycofywac w latach 70-tych. Nowy tabor okazal sie niewypalem. Jestem ciekaw jak jest teraz.

    Pozdrawiam

  5. Pogrzebałem dla Ciebie Vandermerwe, i znalazłem stos cudownych fotografii, więc piętrowe autobusy jeszcze jeżdżą. W Gdyni jeździ jeden (6001) autobus na linii 050 dowożący do przystani tramwaju wodnego przy al. Jana Pawła II (bezpłatny dla jego pasażerów), a oprócz tego autobusy turystyczne i firmy PolskiBus.
    Kolejki są produkcji polskiej, PaFaWagu z Wrocławia. Nie słyszałem o niczym złym, ale wiem, że Gdynia chce kupić nowe.
    A Gdynia ma jeszcze jedną atrakcję, kolejkę górską, i do tego bezpłatną, ściąganą jak winda, tu możesz sobie o tym przeczytać.

  6. @vandermerwe
    Trolejbusy dalej jeżdżą (poza Gdynią jeszcze tylko w Tychach i Lublinie – jakoś się ten środek transportu u nas nie przyjął). Co do zdobycznego taboru S-Bahnu, to wymiana była konieczna gdy zmieniono zasilanie sieci SKM na standardowe dla całej polskiej kolei, czyli 3 kV DC. Tabor jeżdżący obecnie jest faktycznie mocno zużyty i niedostosowany do specyfiki tej linii, czyli wysokich peronów, ale zakupy nowego postępują bardzo wolno (gros środków poszło w ostatnich latach na budowę linii PKM).

  7. I co ja się wtrącam, jak Szymon Ci odpisał. Pozdrowienia dla Obu Panów z Podziękowaniami.

  8. @ Szymon & Torlin

    Dziekuje za informacje.

    vandermerwe


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: