Napisane przez: torlin | 18/10/2015

Za duże jak na małe

Games_of_the_Small_States_of_Europe

W dniach od 1 do 6 czerwca odbyła się w Reykjaviku XVI edycja Igrzysk Małych Państw Europy. Idea dla mnie cudowna, te maluchy mają prawo konfrontować ze sobą wyniki sportowe, przecież w normalnych warunkach nie mają żadnych szans, z wyjątkiem „wyjątków”, jak np. Stephanie Vogt z Liechtensteinu.

Piszę tę notkę z tego powodu, że jak w normalnych rozgrywkach olimpijskich czy pucharowych nie ma normalności, tak i w tym przypadku – moim zdaniem – źle są ustawione kryteria przynależności. Dla mnie osobiście te wszystkie Gibraltary, Wyspy Owcze, to jest jakaś paranoja. Już niedługo, to swoją reprezentację pokażą Wyspy Alandzkie, Wyspa Man, a na końcu Campione d’Italia, bo skoro może San Marino, to dlaczego Campione nie.

Tymczasem Igrzyska Małych Państw Europy mają źle ustawione kryteria, są (dla mnie) nielogiczne. Jednym z warunków jest, że w Igrzyskach mają prawo startować państwa członkowskie, „które liczą mniej niż milion obywateli”. I tu jest niestety pies pogrzebany, bo w ten sposób do grupy tych państw zaczynają się zaliczać Cypr, Islandia i Luksemburg , o których można wszystko powiedzieć, tylko nie to, że to są małe państwa pod względem liczby ludności w porównaniu ze zwykłymi maluchami. Dla mnie osobiście Cypr nie jest małym państwem, gdyż ma o wiele więcej obywateli niż Luksemburg (520 tys. mieszkańców)., czy Islandia (326 tysięcy), a Cypr ma 858. To nie są maluchy, do takich można zaliczyć Andorę, San Marino, Liechtenstein czy Monako.

Ale trudno się doszukiwać logiki w różnego rodzaju klasyfikacjach, bo tak należy do Europy Kazachstan, jak Wielka Brytania do Ameryki Południowej.

 

Responses

  1. Masz rację. Dodam tylko, że w niektórych rozgrywkach nie ma takiego państwa jak Wielka Brytania… Jest Anglia, Szkocja, Walia i Irlandia Północna. Prawem kaduka oczywiście.

  2. W tym wypadku prawem tradycji, i to jest dla mnie jedyne ustępstwo. Jakby nie było, to już w 1905 roku jeden z założycieli FIFA, i to nie Anglik, a Holender, zaproponował rozgrywki z udziałem Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii Północnej. To jest dla mnie jedyny wyjątek, bo to jest prehistoria futbolu.

  3. Prawdę mówiąc Cypr też nie jest państwem europejskim. Geograficznie oczywiście. Bo do Europejskiego Komitetu Olimpijskiego należy pięć azjatyckich państw (ale akurat Kazachstan nie).

  4. Ale Kazachstan Woziwodo bierze udział w piłkarskich pucharach europejskich. To jest w ogóle trudny temat, już kiedyś pisałem na ten temat
    https://torlin.wordpress.com/2007/11/19/granice-europy/
    Można podzielić te państwa „wątpliwe” na trzy grupy:
    1. ze względów tradycji, religii czy kultury są to państwa europejskie: Cypr, Gruzja, Armenia, i zaliczyłbym do tej grupy również Izrael.
    2. Państwa pół na pół: Turcja i Azerbejdżan – nie wiem, ale raczej powinni brać udział w rozgrywkach azjatyckich.
    3. I samotny Kazachstan, który Europą nie jest w najmniejszym calu. Turcja to ma chociaż Stambuł w Europie

  5. A Polska? Ile Azji jest w Polsce, a ile Europy? Po czym to poznajesz? Bo jeśli niekatolicyzm jest Ci solą w oku, to może być różnie. Już niebawem… A taka Nowa Zelandia? Wygląda na całkiem europejski kraj! 😛

  6. W następnych igrzyskach będą brały udział państwa spełniające kryterium:
    Te, które się spodobały Torlinowi!!!
    To całkowicie jednoznaczne i obiektywne kryterium. A tradycja jaka. Już tysiąc lat tradycji hasła:
    Inni to durnie a Polak wszystko wie lepiej

  7. @Torlin & Anglia, Walia, Szkocja:
    Bo reprezentacje są ‚narodowe’, a nie ‚państwowe’. Oczywiście, można uznać, że jedno państwo to jeden naród, ale w wielu miejscach odwieczna świadomość jest inna.

    @Torlin & temat:
    Tak. Mało to logiczne. Ale ‚osochodzi’? Przecież to igrzyska, a więc rodzaj zabawy. Bawią się dobrze (nawet tak umowny próg jednak zabezpiecza przed porównaniami państw o zbyt wielkich różnicach potencjału ludnościowego; swoją droga, czy to gorszy próg niż bieganie akurat na 100 metrów, czy 42 198?), więc niech się bawią. A jeśli bawią się źle to im się samym odechce.

  8. @TesTeq:
    Hm… to chyba Goethe się rozpływał nad tymi azjatyckimi stepami, które roztaczają się za Odrą… 😉

  9. Trochę zboczyliśmy z tematu. Torlinowi nie podoba się Cypr, Islandia i Luksemburg. Czyżby chodziło o raje podatkowe? Bo nie kupuję argumentu, że jedna liczba jest zbyt mało mniejsza od miliona niż druga.

  10. @Torlin
    „I samotny Kazachstan, który Europą nie jest w najmniejszym calu…”
    Doprawdy? 🙂
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Turcja
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kazachstan

  11. ZWO, staram się być uprzejmy dla wszystkich swoich Komentatorów, ostatnie wydarzenia, bez precedensu, nadwątliły mój wewnętrzny sens prowadzenia blogu. Skoro ma on się stać li tylko ciągłą kłótnią, moim ciągłym tłumaczeniem, co napisałem, to jest naprawdę bez sensu. Już cała awantura była odwróceniem prawdy o 180 stopni, okazało się, że to ja zaatakowałem, a nie mnie itd. Teraz Ty. Myślisz, że mnie jest miło odpowiadać na tak bezsensowne wpisy, za wszelką cenę tylko antagonizujące. Żebym jeszcze nie dał linku do moich rozważań o granicach Europy, które są znane od tysiącleci (jedynie wschodnia granica trochę się zmieniła). Postanowiłem nie być ciągle tłumaczącym się wielbłądem, skoro nie przeczytałeś linku, to nie pisz, że to zależy od mojego widzimisię.
    —————-
    TesTeq jak zawsze kpi i żartuje, ale to dobrze. Co do Twojego ostatniego komentarza sam świetnie wiesz, że dla mnie ta milionowa granica ustanowiona została zbyt wysoko. Tak uważam, ale jak zwykle mogę się mylić, będąc oceniany przez ogół. Ale mam prawo mieć własne zdanie.
    ————-
    PAK-u!
    1. Anglicy założyli futbol i chociażby z tego względu mają prawo do pewnych udogodnień.
    2. Ale czy w związku z tym, co napisałeś, ja nie mam prawa mieć własnego zdania?
    —————
    Szymonie!
    Czasami operuję skrótami myślowymi, ja świetnie wiem, że część Kazachstanu leży w Europie. Mówiąc o najmniejszym calu raczej chodziło mi o brak powiązań z Europą geograficznie, kulturowo, zwyczajami. Bo w ten sposób Hiszpania powinna uczestniczyć w rozgrywkach afrykańskich, Wielka Brytania w południowoamerykańskich, a Stany Zjednoczone w australijskich i wysp Pacyfiku.

  12. Ło matko, Torlinie, rzeczywiście więcej jest Kazachstanu w Europie niż Turcji! Nie lubisz Kazachów, że ich wykluczasz z europejskiej rodziny? 😯

  13. TesTequ!
    Czy Twoim zdaniem Kazach jest Europejczykiem?

  14. Jak napisał poeta w odnalezionej niedawno zwrotce:

    Jaki Kazach, taki Czech – nie dziwi nic,
    Jaki Turek, taki Grek – nie dziwi nic,
    Jaka krowa, taki stek – nie dziwi nic
    Nawet to, co jest…

  15. Nie chcę Ci dokuczać, bo się następny na mnie obrazi, ale tym razem muszę to napisać
    TesTequ, nie udał Ci się wiersz.
    😛

  16. Aaaaaaaaaa, to poeta zapomniany, a nie Ty. Wielkie sorry. Ich habe vergessen,


Skomentuj

Kategorie

