Napisane przez: torlin | 16/03/2016

Nowy adres, drugi pod względem ważności

autumn-994897_960_720

To nie jest tak, że ja nie czytam z zainteresowaniem słów krytyki. Akurat moje zdanie jest inne niż moich adwersarzy, ale to wcale nie oznacza, że nie mam zamiaru podporządkować się regułom. Ale mówię regułom, że są głupie – ale o tym potem.

Po kłopotach z Flickrem wrzuciłem do googla „zdjęcia Creative Commons” i natychmiast zauważyłem stronę drugą pod względem wielkości:
http://otwartezasoby.pl/pixbay-zupelnie-wolne-zdjecia/ TU
Opisywany jest tak: „Pixabay to zapewne drugi po Flickr.com adres pod który trafiają osoby szukające wolnych i darmowych zdjęć. O ile na flickr.com jest ich najwięcej to musimy szukać i wybierać spośród wszystkich licencji Creative Commons, to na Pixbay sprawa jest prosta. Wszystkie zdjęcia ( a jest ich aktualnie ponad 410 000) dostępne są na Creative Commons Zero, co oznacza, że za darmo można zrobić z nimi wszystko, nie trzeba nawet ich podpisywać (na co zgadzają się autorzy). Taka swoboda może przydać się kiedy szukamy ilustracji, tła czy elementów, które zestawiamy z innymi i nie mamy miejsca czy czasu na atrybucję.
Serwis możemy przeszukiwać wybierając jedną z kilkunastu kategorii tematycznych, po kolorach dominujących w zdjęciach, układzie horyzontalnym lub pionowym, typie grafiki wektorowej lub zdjęć. Do Pixabay można dołączyć również jako autor/autorka aby udostępniać w ten sposób własne zdjęcia”.

Na rybkę wrzuciłem tegoż morsa i Morskie Oko w zimie, i muszę przyznać, że mi się zdjęcia podobały. Będę korzystał z tego serwisu, TesTeq i Telemach przestaną się mnie czepiać. A co będzie, jak będę chciał dać zdjęcie prezydenta Indonezji pijącego wódkę ryżową z wieśniakami, to mam pisać do Antara News o zgodę?

Przeglądając tak na szybko (muszę do wieczora napisać 20 stron tekstu, a w pracy byłem od 7 do 15) znalazłem przecudowne zdjęcie jesieni – w tym właśnie serwisie za darmo. Moja drobna uwaga do tegoż,  lepiej byłoby kompozycyjnie, gdyby lustro wody było na 1/3 od dołu zdjęcia, a nie na 3/7. Za dużo wody. 😉 Ale poza tym – cudo!!!

Będę korzystał z Pixabay.

Ps. Ale powtarzam, że błędne jest, że „takie zastrzeżenie jest na każdej stronie, z której podkradasz obrazki. W stopce! Zgodnie z prawem, jeśli nie ma, to domyślnie jest”. I to właśnie powinno się zmienić. Zdjęcia i teksty powinny być w domyśle wolne do pobrania, chyba że autor zdecydowałby inaczej. Tak jak w pobraniu narządów, musi być wyraźnie zaznaczony sprzeciw, przy braku jakiejkolwiek adnotacji tekst, zdjęcia czy wideo jest do pobrania za friko.

Ps 2. Alternatywnie – kompozycyjnie cudownie to zdjęcie wyglądałoby, gdyby lustro było na 1/2.

Responses

  1. 😉

  2. Już myślałem, że nikt się nie wpisze. Dzięki Gszczepa. Najbardziej dziwię się TesTeqowi, tak na mnie napadał, a teraz cisza jak makiem zasiał.

  3. Spokojnie, nie denerwuj się.
    Tak łatwo nas się nie pozbędziesz 🙂

    Nie będę się powtarzał – napisałem już raczej obszerny komentarz dzisiaj pod poprzednim wpisem, nie sądziłem że tu będzie kontynuacja.
    Miłego dnia

  4. Dzięki Telemachu za miłe słowa. One są mi zawsze potrzebne.
    Staram się być nowoczesnym i myślącym człowiekiem, dlatego przy każdym słowie krytyki zastanawiam się, czy adwersarz nie miał przypadkiem racji. Tak jak w przypadku polityki dochodzę do wniosku, że my sami, my – liberałowie – wyhodowaliśmy sobie żmiję pisowską. Zaczyna do mnie docierać, że zgubiliśmy gdzieś po drodze mnóstwo ludzi, którzy się od nas odwrócili. To samo było z Jaruzelskim, którego nienawidziłem śmiertelnie, dopóki nie przeczytałem „Nocy generała”.
    Mieliście rację i postanowiłem się poprawić. Co sądzisz na temat tej strony – z tego wpisu – z fotografiami?


Skomentuj

Kategorie

