Napisane przez: torlin | 03/04/2016

Zatopić statek, a nie gospodarkę

Jastrząb

Ponieważ nie mogę dać zdjęcia statku „Hawk” z Gazety Wyborczej, bo to jest naruszenie ich praw, daję zdjęcie jastrzębia, co prawie na to samo wychodzi.

ośmiornica

A teraz barki – ośmiorniczki… 😉

Jak wiecie, interesuję się nowościami w Polsce, niekonwencjonalnymi rozwiązaniami w wielu sprawach, a także, jako były ekonomista, sprawami ekonomicznymi całego świata i naszego kraju. Przyszła do nas wiadomość, że w naszej stoczni powstała „Ośmiornica” (barkę nazwano Zourite, czyli właśnie ośmiornica, tak ją nazywają na Reunionie), specjalne urządzenie morskie, które opierając się o dno, może samo się podnieść kilkanaście metrów ponad lustro wody. Służyć będzie do budowy autostrady wokół Reunionu, której wygląd w przyszłości wyglądać będzie tak

Polacy potrafią. I to prywatna stocznia buduje dla wykonawcy francuskiego tak specjalistyczny sprzęt. Inna rzecz, że patrząc na wizualizację autostrady człowiek dochodzi do wniosku, czy Francuzi przypadkiem nie zwariowali. jeden z komentatorów TEGO ARTYKUŁU słusznie zauważył, że chyba taniej byłoby pobudować tunele, i dla przyrody zdrowiej. Ta autostrada robi fatalne wrażenie.

I wyobraźcie sobie, że aby załadować tę barkę trzeba było „zatopić” wielki statek transportowy „Hawk„, aby mogła ona wpłynąć na jego pokład. W TYM ARTYKULE  nie jest napisane, jak Gdynianie to zrobili, ale dla mnie to jest niewykonalne (lubię wyraz awykonalne) i trudne do wyobrażenia.

Kolej gondolowa na Jaworzynę Krynicką

Z braku zdjęć Krynicy – kolejka gondolowa na Jaworzynę Krynicką.

I z tym wszystkim skojarzyły mi się wnioski z Forum Krynickiego, że należy odbudować przemysł europejski. Postawienie prawie wyłącznie na usługi okazało się błędem, ale za wszelką cenę należy zwalczać pomysły postpeerelowskie, aby odbudować Stocznię Gdańską czy Szczecińską, Autosan czy kopalnie węgla kamiennego. My musimy nastawiać się na sprzedaż tak wyspecjalizowanych urządzeń, których inne państwa po prostu nie umieją same zrobić. Ale jest też bardzo poważne zagrożenie, jak pisze GW: „Kolosalne są różnice w cenach energii między Europą i innymi gospodarkami. Energia kosztuje w Unii dwa razy więcej niż w USA i trzy razy więcej niż w Chinach. Ameryka korzysta z „rewolucji łupkowej”: tania energia daje firmom amerykańskim ogromną przewagę konkurencyjną nad firmami europejskimi. Dlatego tak ważne są zapisy negocjowanego właśnie porozumienia o wolnym handlu TTIP między Unią Europejską a USA, aby europejskie firmy nie przeniosły się z produkcją za ocean”.

Reklamy

Responses

  1. „Podtapanie statków” wcale nie jest takie trudne, to taki uproszczony okręt podwodny, napełnia zbiorniki balastowe wodą, co powoduje że pokład jest poniżej poziomu morza.

    To zdjęcie ilustruje idealnie o co chodzi.

  2. Może i dla Ciebie Gszczepa jest to normalne, dla mnie to jest coś fascynującego. Usłyszałem o takiej możliwości pierwszy raz w życiu. Pozdrawiam, dzięki za zdjęcie, niesamowite.

  3. Kwestia nie jest nowa — w Polsce praca i energia były za drogie na tanie, niezaawansowane inżynieryjnie produkty, a z zaawansowanymi sobie średnio radziły. Ale przynajmniej niektóre stocznie próbowały od lat to robić. Jeśli się komuś udało, to świetnie.

  4. Polski przemysl okretowy byl w minionych czasach na dobrym poziomie. Dzisiaj o tym zupelnie zapomniano i cieszymy sie jak dzieci, gdy cos tam zrobimy. Zapewne nikt tez nie pamieta, ze Polskie Ratownictwo Okretowe ( PRO) to byla swiatowa czolowka. Zreszta byly galezie przemyslu, ktore w nowej rzeczywistosci mogly stac sie wizytowka polskiej mysli technicznej, jednak latwiej bylo je wykreslic z rejestru lub skazac na powolny uwiad.

    Pozdrawiam


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: