Napisane przez: torlin | 01/05/2016

Zmiana ról

Bydgoszcz

Wielki konflikt polski, Bydgoszcz z Toruniem, Toruń z Bydgoszczą. A wszystko to przemieszane, zupełnie jak na pograniczu.

Bydgoszcz polska, Toruń Zakonu

Te dwa miasta doprowadziły w Średniowieczu do wojny polsko – krzyżackiej. Obydwa grody na początku XV wieku były po dwóch różnych stronach granicy i rywalizowały ze sobą. Bydgoszcz miała chronić ziemie polskie, nic w tym dziwnego, że Krzyżacy chcieli za wszelką cen zmniejszyć znaczenie tego miasta, szczególnie jako lokalnego ośrodka handlowego. Ponieważ Toruń zabiegał o prawo składu i chciał przejąć handel Wisłą z pominięciem Bydgoszczy, to kupcy bydgoscy w odwecie w 1409 roku zaatakowali statki toruńskie. To w kolejnym odwecie Krzyżacy zajęli zamek i wyrządzili mnóstwo szkód. To w kolejnym odwecie Jagiełło odbił zamek i zawarł rozejm 24 czerwca 1410 roku.

Toruń

Bydgoszcz pruska, Toruń polski

Jest rok 1772, mamy I rozbiór Polski. W wyniku aneksji Bydgoszcz zajmują Prusy, Toruń jest w dalszym ciągu polski. Ponieważ Bydgoszcz bardzo przez te wieki podupadła, zainteresował się tym król Fryderyk II. Sprowadził osadników, wprowadził ulgi celne, podatkowe, dal subsydia, chciał zrobić z Bydgoszczy mały Berlin. W Fordonie, tuż kolo Bydgoszczy, zbudowano kamerę celną, gdzie od kupców, szczególnie z Torunia, pobierano wysokie cła, od 10 do 12 % wartości towarów.
Dobrze, że teraz i Bydgoszcz, i Toruń są polskie, ale rywalizują w dalszym ciągu.

Responses

  1. Zeszłego lata byłem w Bydgoszczy. Świetna ukraińska restauracyjka tam jest, stare miasto w ogóle ujmujące.

    Zapamiętałem też totalny rozgardiasz na remontowanym Dworcu Kolejowym 😉 A w hotelu w którym nocowałem poprawiny były – tradycja w moich stronach już całkowicie zapomniana.

  2. Jesteś tego rozejmu pewnym? Bo ja z głowy pisząc, bez źródeł i sprawdzenia możności, jednak bym optował za tem, że „na Święty Jan” czyli właśnie 24-go wygasał rozejm zawarty w 1409…
    Kłaniam nisko:)

  3. Powtórzę to, co napisałem u Wachmistrza.
    Chodziło mi o to, że nie pamiętam w historii, nie tylko Europy, ale i świata, aby mogła zaistnieć taka konstrukcja: dwa miasta leżące po obydwóch stronach rzeki, miasto A należy do państwa X, a miasto B do państwa Y; a po 300 latach miasto A należy do państwa Y, a miasto B do państwa X.
    ———-
    Gszczepa!
    Słyszałem, że Bydgoszcz jest przepiękna, szczególnie bulwary Brdy. Jak zdrówko?

  4. „Gszczepa”, jako osoba, która wielokrotnie miała okazję przebywać w Bydgoszczy, mam podobne wrażenia. Zabudowa przy ulicach Gdańskiej i Dworcowej oraz kilkunastu innych w rejonie centrum miasta jest uznawana za bardzo wartościową z racji na swój niepowtarzalny/unikalny styl. Architektura niewielu miast przetrwała czas wojny z lat 1939-1945 w takim stopniu bez zniszczeń. Niestety miałem okazję wiele razy spotkać się z krytyką i opiniami negatywnymi o Bydgoszczy właśnie z racji na architekturę i charakter tylko przemysłowy i bez znacznej wartości. To absolutnie nie jest prawda. W tym mieście można spotkać zróżnicowaną zabudowę, są dzielnice z wartą uwagi, wspomnianą na początku zabudową historyczną. Cały problem polega na tym, że trzeba jeszcze wiedzieć, gdzie warto udać się, aby ją zobaczyć. Sam przejazd przez miasto nie daje pełnego obrazu. Polecam okolice Opery Nova, Starego Rynku i Wełnianego Rynku. Poza tym jest Wyspa Młyńska – warta uwagi z racji na to, że przeprowadzono tam rewitalizację.
    Dworzec Bydgoszcz Główna jest od końca 2015 roku gotowy i moim zdaniem robi bardzo dobre wrażenie. Tu kolejna ciekawostka – jest tam bardzo duża ilość elektronicznych tablic informacyjnych na peronach. Swoją drogą o wiele za duża względem potrzeb. W mediach pojawiały się uwagi na ten temat.
    Mówisz, że „totalny rozgardiasz” – taki urok remontów. Efekt końcowy był warty tych czasowych utrudnień.
    Toruń również wiele razy odwiedzałem, cenię go za średniowieczną gotycką architekturę. Jest warty odwiedzenia i poświęcenia kilku dni na zwiedzenie.
    Ogólnie mówiąc historia Bydgoszczy i Torunia jest zawiła, a spora w tym zasługa Zakonu Krzyżackiego. Mam wrażenie, że wspomnianą rywalizację współcześnie napędza rozdział administracji na poziomie samorządu województwa pomiędzy oba miasta, ale większość mieszkańców nie przywiązuje do tego uwagi.

  5. Gustliku, witam Cię w swoim blogu i bardzo dziękuję za interesujący komentarz. Mnie się też wydaje, że te „nielubienia się” są bardziej słowne niż rzeczywiste, Gorzów z Zieloną Górą, Katowice z Chorzowem, Pyry z Dąbrówką.

  6. „Torlinie”, myślę, że większości mieszkańców zarówno Torunia, jak i Bydgoszczy nie interesuje to, czy miasto A, czy B jest siedzibą władz samorządu na poziomie województwa. Podnoszący ten argument stanowią zapewne mniejszość. Poza tym nie o to ostatecznie chodzi w samorządzie. Liczą się efekty – przynajmniej dla mnie. Obserwując z pewnej odległości rozwój gospodarczy i społeczny obu wspomnianych miast i postępy na przykład w rewitalizacjach zabytków, myślę, że obecny porządek nie jest zły, spełnia w pewnym stopniu oczekiwania, ale o to powinno się pytać samych mieszkańców.

  7. Masz całkowitą rację Gustliku. Inna rzecz, że jestem zachwycony, jak zmieniają się polskie miasta, jak ładnieją. Odczuwam coraz większą potrzebę pojechania do Bydgoszczy i zobaczenia tego miasta, byłem tam chyba ostatni raz w latach 70. ubiegłego wieku.
    Dlaczego Torlina wziąłeś w „ciapeczki”, jak to mówiła moja Mama? 😉

  8. Część podpisów (w tym na przykład jednego z przedmówców czy mój) jest pisana z małej litery. Bywa też tak, że podpisy różnią się nieznacznie, bądź tylko tym, że zapisuje się je z wielkiej litery. Nie chciałem zmieniać nicku przedmówcy. W drugim komentarzu, gdzie zwróciłem się do Ciebie zastosowałem identyczną formę, stąd wspomniane przez Ciebie ujęcie (swoją drogą, bardzo sympatycznie określone). Zastosuję się do panujących na blogu zasad. Pozdrawiam.

  9. Zapraszam Cię na stale do mojego blogu. Jego „sława” przeminęła, ale jeszcze kilkunastu fajnych komentatorów się znajdzie. 😉


Skomentuj

Kategorie

