Napisane przez: torlin | 26/06/2016

Pęczotto

peczak-ze-szpinakiem-grzybami-i-suszonymi-pomidorami-orig

Człowiek cały czas się uczy, a i zderza się z nowoczesnością młodzieżową. Już wielokrotnie pisałem, że jestem człowiekiem młodym duchem, otwartym na nawet zwariowane pomysły, w tym również językowe. Że sobie poczytuję codziennie Gazetę Wyborczą, to wszyscy Moi Czytelnicy wiedzą. I dzisiaj mój wzrok padł na tytuł jednej z notatek, a brzmiał on: „Pęczotto patriotyczne z młodą kapustą i porem” – ki diabeł – pomyślałem. Ale od czego Wujaszek Google!!!

Okazało się, że przepisów na pęczotto jest mnóstwo, a obok nich – uwaga! uwaga! kaszotto, gryczotto i  jaglotto, czyli danie z kasz zrobione na wzór risotta.

Mnie to się podoba, lubię takie nowe wyrazy, szczególnie wprowadzane w sfery językowe, gdzie dotąd nie było odpowiednich określeń. Załóżmy, robimy pęczak ze szpinakiem, grzybami i pomidorami w ten sam sposób jak risotto. Jak określimy po polsku to danie? Nasz język dzięki fleksji jest bardzo rozbudowany, co inne narody opowiedzą jednym słowem, my mamy opisówkę. „Pęczak duszony ze szpinakiem, grzybami i pomidorami, robiony na wzór włoski”.

Jestem bardzo ciekaw Waszej reakcji na tę nową modę.

Responses

  1. Pęczotto patriotyczne z młodą kapustą i porem brzmiałoby smakowicie, gdyby nie ten jeden składnik: patriotyzm. Nie cierpię. Słówka mi się podobają, Polacy są pomysłowi i jeszcze nie raz zapewne zaskoczy nas coś fajnego.

  2. Mam dokładnie to samo zdanie, na dźwięk „prawdziwy Polak” drętwieją mi plecy z przerażenia. Ale nowe słowa mi się podobają, pisałem już o tym kiedyś, że jestem pełen podziwu dla polskich informatyków za ich słowotwórstwo, jak się czyta pisma komputerowe, to to jest normalny język. To nie jest ten przerażający bełkot języka korporacyjnego.


Skomentuj

Kategorie

