Napisane przez: torlin | 07/07/2016

Zgubiona małpa

Romulus i Remus

Rubens, „Romulus i Remus karmieni przez wilczycę”, 1618

Przez całkowity przypadek trafiłem na wspaniały artykuł, pisałem o bankowości „Rynkowe instrumenty finansowe w alokacji kapitału bankowego” i raptem na poważnej stronie ukazała się reklama „Tarzana – Legendy”, a tam był link do artykułu Luizy „Eviva” Dobrzyńskiej pod tytułem „Dzikie dzieci w kulturze masowej„. Przeczytałem z wypiekami na twarzy. Z jednej strony wydaje się to niemożliwe, aby małe ludzkie dzieci wychowywane były przez zwierzęta, ale z drugiej… tyle jest nawiązań od starożytności, że o Romulusie i Remusie nie wspomnę.

Bardzo mi przypadł do serca argument Pani Luizy, że małpy nie mogły matkować ludzkiemu oseskowi, bo on nie ma instynktu trzymania się matczynego futra i zastępcza matka natychmiast zgubiłaby oseska przy przeskakiwaniu z gałęzi na gałąź.

Jednak nic nie mam przeciwko takim legendom, tak usytuowanej kulturze masowej w ludzkich mózgach. Mnie to nie przeszkadza, ani Robin Hood, ani Janosik, ani Romeo i Julia, ani Sherlock Holmes. Sam, jak trafiam na takie miejsca, to zwiedzam je z przyjemnością. Nie zapomnę, jakie wrażenie na mnie zrobił Zamek w Czosze, świadomość, że Czocha gościła filmowców i aktorów takich filmów jak „Gdzie jest generał”, „Wiedźmin” czy „Tajemnica księgi szyfrów” – była ekscytująca. Jak będę w Szkocji, to poszukam potwora, jak w Londynie, to pojadę na Baker Street. W Weronie fotografowałem się z Julią.

Responses

  1. Nie masz nic przeciwko legendom, o których wiesz, że mijają się z rzeczywistością, a Bóg Ci przeszkadza. Może traktuj Go tak samo – jako akceptowalny element kultury masowej?

  2. Bo Sherlock ani Julia nie usiłują wpłynąć na moje życie

  3. Doznałeś objawienia? Bóg do Ciebie osobiście przemówił i usiłował wpłynąć na Twoje ??grzeszne?? życie? 😀 Gratuluję! 😀

  4. TesTequ, tyle razy rozmawialiśmy na ten temat, że ja doskonale wiem, że Ty wiesz, o co mi chodzi. A jak myślisz, dzieci ludzkie mogą być odchowane przez wilki?

  5. Ludzie doskonale sobie za to radzą z matkowaniem małpom:-)

  6. Masz rację Gszczepa, ludzie robią z siebie małpy, a małpy nie robią z siebie ludzi.

  7. Tak w temacie:
    http://www.faktychicago.com/wiadomosci/15-lat-temu-gorylica-z-brookfield-zoo-uratowala-chlopcu-zycie-wideo,news,5852.html – ta gorylica nie tylko wzięła to dziecko, ale również próbowała ocucić zanurzając w strumyku.

    Okazuje się, że poczucie moralności, etyki nie jest przywilejem ludzi.

    Przywilejem ludzi niewątpliwie jest sztuka – żadne zwierzę tego nie robi.

    W tym kontekście możliwe jest wykarmienie dziecka przez jakieś zwierzę.

    Nie dziwi również (zachodnia część Europy) posyłanie małych, czasem 4 latków do szkół – bo po osiągnięciu 7 lat degeneracji ulega 1/3 połączeń nerwowych w mózgu – chodzi o to aby było ich jak najwięcej zanim zaczną się degenerować.
    Ja też lubię legendy, opowieści – i staram się odwiedzać miejsca z nimi związane.

  8. I empatii – tego słowa zabrakło:)

  9. Zresztą jest świetne doświadczenie obrazujące, co też zwierzęta mogą zrobić, do czego są zdolne, jaką zagadkę rozwiązać?

    W tym wypadku chodzi o kruki….

    Wielce pouczające.

  10. @Maria: Może zwierzęta nie potrafią zrobić sztuki, ale z nich można zrobić sztukę. Sztukę mięsa! 😀

  11. Torlin pisze: A jak myślisz, dzieci ludzkie mogą być odchowane przez wilki?

    Oczywiście! Te odchowane przez wilki zostają przecież politykami! 😀


Skomentuj

Kategorie

