Napisane przez: torlin | 10/11/2016

Planowanie biznesowe to jest ciężki kawałek chleba – drugie lotnisko w Modlinie

modlin

Planowanie biznesowe to jest ciężki kawałek chleba. Leży przede mną wycinek z „Gazety Wyborczej” noszący tytuł „Drugie lotnisko w Modlinie”. „Modlin mój widzę ogromny” – mówi prezes lotniska w Modlinie Leszek Chorzewski i przedstawia palny swojej potęgi:

  • wydłużenie dotychczasowego pasa,
  • zbudowanie drugiego na północ od obecnego, na terenach 300-hektarowej działki Agencji Nieruchomości Rolnych,
  • budowa nowego terminalu pasażerskiego (98 tys. m kw.),
  • piętrowy parking,
  • odnogę drogi szybkiego ruchu S7,
  • podziemną stację nowej linii PKP Warszawa-Płock.

Bardzo mi się to podoba, ja jestem prorozwojowy. Tylko że… Modlin ma tylko jedną linię, Ryanaira. Irlandczyk zrobił sobie z Modlina własny port, hub, linii jest rzeczywiście dużo, bo 42 wraz z sezonowymi. Ale co będzie, jak Ryanair się obrazi? Albo zbankrutuje? Nie chciałbym być w skórze decydenta, bo to może przynieść zarówno olbrzymi rozwój i wielkie zyski (również cywilizacyjne dla okolicy), jak i kompletną klęskę.

Szczególnie, że niektórzy PiS-owcy lansują tezę o zaoraniu Okęcia i wybudowania nowego lotniska pomiędzy Warszawą a Łodzią. Prezes LOT-u jest wyjątkowym kretynem, kiedy mówi, że trzeba wybudować kolej z nowego lotniska do Warszawy, która będzie dowozić pasażerów w 15 minut. Wszystkie państwa decydujące się o umieszczeniu lotnika daleko od miasta przegrały, z Mirabel 55 kilometrów od Montrealu włącznie. I to właśnie ten port został zaorany.

Lotnisko Okęcie ma jeszcze duże rezerwy rozwojowe, korzysta z niego 12 mln podróżnych, a przepustowość ma 23 mln. Ale co robić z Modlinem? Wsadzać tam pieniądze myśląc, że Ryanair jest wieczny?

 

Responses

  1. Piszesz: Nie chciałbym być w skórze decydenta, bo to może przynieść zarówno olbrzymi rozwój i wielkie zyski (również cywilizacyjne dla okolicy), jak i kompletną klęskę.

    Dlaczego byś nie chciał? Za rozwój i zyski otrzymasz medal, a za klęskę otrzymasz nową posadkę. Albo w administracji, albo u dewelopera, który wygra „przetarg” na budowę tego wszystkiego. 😛

  2. Nie ukrywam, że pisząc tę notkę myślałem o Tobie i Geografie – Szymonie Komusińskim. Po Tobie spodziewałem się tym razem nie zgrabnego wpisu, jak to przedstawiłeś, tylko autentycznej odpowiedzi, co byś zrobił – zaangażowałbyś pieniądze w port lotniczy oparty na jednym przewoźniku?

  3. W moich peregrynacjach odwiedzam głównie lotniska niskokosztowe. Mogę więc porównać:)
    Paryż Beauvais np…..oddalone ok. 80 km od Paryża.
    Pierwotne lotnisko było mniej więcej jak Modlin. W tej chwili obok powstał dużo większy i nowocześniejszy terminal T2. W tym roku miałam tam przesiadkę lecąc do Skopje. Wylądowałam na T1 i miałam godzinę na przesiadkę. Nie przyszło mi do głowy, że muszę przemieścić się na inny terminal. Zdążyłam, ale biegiem (dosłownie), bo właśnie są dwa terminale.
    Nikt nie przypuszczał, że lotnisko w takiej odległości od punktu docelowego odniesie taki sukces.
    To samo będzie z Modlinem. To lotnisko w tej chwili się dusi. Trzeba na popołudniowe czy też wieczorne odloty przychodzić 3 godziny wcześniej, bo taki jest nawał ludzi.
    Jestem pewna, że gdyby Ryanair zrezygnował z Modlina, to kolejka się ustawi innych przewoźników aby stamtąd latać.
    Modlin jest przyzwoicie skomunikowany, ma wiele zalet. Bardziej widzę rozwój Modlina jak Chopina – choć oczywiście wolę latać z Warszawy.
    Być może o tym myśli szef lotniska Modlin. W tej chwili nie może stawiać żadnych warunków Ryanairowi, gdy lotnisko będzie większe można o wielu rzeczach pomyśleć.
    Porównując jako pasażer,wiele różnych lotnisk w Europie stwierdzam, że pomysł budowy nowego terminala jest oczywisty i niezbędny.
    Transport lotniczy jest najszybciej rozwijającym się rodzajem przewozów.
    Oczywiście ryzyko istnieje – nie wiadomo jak dynamicznie będzie rozwijał się kraj, nie wiadomo co będzie działo się w Europie.

  4. Torlin ma rację!

  5. Co do Modlina: gdyby to miał być port dla jednego taniego przewoźnika, to nie inwestowałybym więcej. Z pewnością biznes plan dyrektora zakłada ściągnięcie innych linii. Kwestia oceny realności tych założeń.

    PS. Ciekawa prawidłowość: warszawskie lotniska powstają w szczególnie mglistych punktach Warszawy!

  6. Mario!
    Przekonał mnie wczoraj TesTeq mówiąc, że nie można z góry zakładać dramatu. Jeżeli spojrzymy na to wszystko optymistycznie, to szykuje się ciekawy rozwój warszawskiego lotniska nr 2. A powiem szczerze, jeszcze nigdy nie byłem na lotnisku w Modlinie, wylatywałem ostatnio jedynie z Okęcia, Balic, Pyrzowic i Ławicy.
    ————-
    TesTequ!
    Dla mojego pokolenia nazwanie „Rejsu” filmem kultowym to mało powiedziane. Ja byłem z 30 razy na tym filmie w kinach.

  7. Gdybym była szefem lotniska Modlin (pomarzyć dobra rzecz) dążyłabym do stworzenia wielkiego węzła, hubu przesiadkowego na centralną Europę. Uważam, że lokalizacja jest idealna i nie rozumiem tej gadki o budowie od nowa lotniska gdzieś indziej. Jestem jednak tylko marzycielką:)

  8. Sobie tak teoretyzujemy biznesowo. Natomiast politycznie podtrzymuję mój pierwszy komentarz. W wielu przypadkach to rozbudowa obiektu jest złotym interesem, a nie obiekt rozbudowany. Stąd pomysły budowy kolejnych lotnisk. W Gdyni właśnie będą zamykać taką inwestycję.

  9. 1) Kajam się za niewłaściwy cytat z „Rejsu” – nie trza było zadzierać ze znawcą, ot co! 😉
    2) Co do Modlina, to zasadniczo podzielam opinię C. Kowandy z bodaj przedostatniego numeru Polityki (kawałek tu: http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1681070,1,dlaczego-warto-budowac-lotniska.read).
    Innymi słowy: rozbudowa Modlina tak, ale bez zaorywania Okęcia i bez CPL pod Mszczonowem. Chciałbym tu zaznaczyć, że moje własne poglądy w tym temacie ewoluowały przez ostatnie lata i że moja obecna niechęć do pomysłu CPL bierze się głównie ze sceptycyzmu co do perspektyw na przetrwanie LOT-u, nie mówiąc o jego rozwoju w coś porównywalnego choćby z Brussels Airlines. Bez bardzo silnego narodowego przewoźnika (którego mieć nie będziemy, choćby nie wiem co), tak kosztowna inwestycja nie ma sensu.

  10. Mario!
    Z tym hubem to przesada, ale utrzymanie lotniska dla całej Polski Wschodniej i dla Warszawiaków to jest coś.
    ————–
    Zawsze TesTequ można najpierw sobie zbudować, a później zburzyć. I to robić najchętniej za czyjeś pieniądze. Czyli maksymalizacja zysku i radości, ze zminimalizowanym ryzykiem biznesowym i moralną odpowiedzialnością.
    ————
    Szymonie!
    Wszelkie zakłady, w których jedna strona wie na 100% są bez sensu. Zakładać się najwyżej możemy, czy powstanie kolej do Płocka, czy też nie powstanie. Ja twierdzę, że zostanie zbudowana.
    ————
    Pozdrowienia dla Całej Trójki.


Skomentuj

Kategorie

