Napisane przez: torlin | 18/11/2016

Właśnie czytam – bardzo lubię Lewandowskiego

konrad-t-lewandowski

Bardzo lubię Lewandowskiego, akurat nie piszę o piłkarzu, tylko o pisarzu. Aktualnie na tapecie nie mam „Śląskiego dziękczynienia”, tylko „Elektryczne perły”, ale chciałem napisać dwa słowa na temat tego pisarza. Uwielbiam kryminałki retro, dziejące się w polskich miastach, jak wszyscy wiecie rozpoczął Marek Krajewski ze swoją serią o wrocławskim Eberhardzie Mocku, Lewandowski skacze po przedwojennych polskich miastach jak konik szachowy: Warszawa, Katowice, Łódź, Poznań. Bardzo przyzwoicie napisane kryminałki, ale mają jedną cechę różniącą je od innych tego typu pozycji. Otóż tym ewenementem jest przyjaźń nadkomisarza Jerzego Drwęckiego z Ziemiańską.

Sama akcja kryminalna po wielokroć jest taka sobie, ale spotkania Drwęckiego z Wieniawą, Fiszerem czy Słonimskim są po prostu przepyszne. W czytanym właśnie tomiku Drwęcki wybrał się salonką Prezydenta RP do Poznania na Targi z grupą przyjaciół, w wagonie siedzieli: Wieniawa, Słonimski, Fiszer, Przybyszewska, Boy, Lechoń, Tuwim, Broniewski, Makuszyński i młody Gombrowicz. W jednym z tomików jest wytłumaczenie, skąd nadkomisarz policji znalazł się w tym gronie, ale już nie pamiętam w którym. Wszystkie rozmowy są tak naturalne, normalne, że wtrącenie nadkomisarza do tego kompletu nie jest żadnym zgrzytem.

Pamięć pozostawia najsłynniejsze nazwiska, ludzi z boku pomija. Widzimy to doskonale po zdjęciach, gdzie na spotkaniach w lokalach czy mieszkaniach prywatnych siedzą wielkie osobowości, ale obok siedzą ludzie, z nazwiskami których podpisujący fotografię mają wielokrotnie kłopot. Sam miałem w swoim życiu taki okres, kiedy znałem słynnych aktorów-imprezowiczów, z którymi spotykałem się. Teraz ten okres jest kultowy, pisze się na temat książki, ale kto tam by pisał o człowieku, którego nikt nie zna. Oprócz tego mnie absolutnie na tym nie zależy.

Dla osób chcących więcej wiedzieć, jak skomplikowane jest pisanie powieści o przedwojennej Polsce – LINK WSPANIAŁY.

Responses

  1. Konrad T. Lewandowski jest dla mnie skojarzeniem głównie z fantastyką. W ogóle nie miałem pojęcia że zabrał się za pisanie przedwojennych kryminałów (aż musiałem sprawdzić, czy to ten sam). Zabawne, ale dwa lub trzy lata temu spotkałem go osobiście.

    Za okresem międzywojennym, jakoś nie przepadam.

  2. Gszczepa, Ziemkiewicz do dzisiaj kojarzy mi się z fantastyka i bardzo dobrymi felietonami. A ja lubię, ale teraz czytam kryminałek z PRL-u, z lat 50.

  3. A jak mówimy o PRLu i kryminale, to oglądałem ostatnio „Jestem mordercą” i polecam.

  4. Żeby pozytywne zdanie o Ziemkiewiczu Ci się, Torlinie, nie zmąciło, nigdy, ale to przenigdy nie zapisuj się, ani nie zaglądaj na Twittera. Rzekłem.

  5. Jeszcze co do kryminałów z PRLu. Moja matka miała całą półeczkę z kryminałami, charakterystyczny, mały format, stopniowo ją przerabiałem.

    Inna seria, to były takie niebieskie zeszyty.

    Swoją drogą, pamiętam, taki francuski przekład o młodej nauczycielce lądującej w prowincjonalnej szkole, która zakwaterowana w wysokim, przytłaczającym pokoju rozbija namiot żeby oswoić przestrzeń. Od strasznie dawna chce do niego wrócić, może ktoś kojarzy tytuł?

  6. TesTequ!
    Jestem liberałem, więc nie oceniam ludzi na zasadzie całokształtu, tylko ze względu na ich konkretną działalność. Bardzo ceniłem go za publicystykę SF.
    ————
    Gszczepa!
    Powiem szczerze, że przepadałem za kryminałkami z czasów PRL-u, ci wstrętni neofaszyści z NRF-u, agenci obcego wywiadu, i nasi bezkompromisowi porucznicy czy kapitanowie MO. Pamiętam serię z jakimś tam kluczykiem, to było bardzo fajne. Tego francuskiego przykładu nie kojarzę.


Skomentuj

Kategorie

