Napisane przez: torlin | 20/12/2016

Dodatek do AGN – Bug i kanał a sprawa korytarza E40

bug-w-drohiczynie

Postanowiłem wprowadzić olbrzymi aneks do poprzedniej notki, w której poruszyłem dwa (dla mnie) podstawowe tematy, podpisania wreszcie przez Polskę konwencji, i kwestię korytarza transportowego E40. Doszedłem do wniosku, że sprawa Bugu zniknęła w powodzi innych rozważań, tymczasem dla mnie jest to sprawa kluczowa. E40 łączy Wisłę z Dnieprem.

kanal-bug-dniepr

Po prawdzie mamy już kanał na Białorusi łączący obydwa dorzecza, Kanał Dniepr-Bug, nazywał się on kiedyś Kanałem Królewskim, bo otwierał go Król Staś, lub Kanałem Rzeczypospolitej. Teraz to tylko turystyczna atrakcja. Po Prypeci i Dnieprze od zawsze pływały marynarki handlowe i wojenne. Ale nasz Bug? Na samej górze widok z Zamkowej Góry w Drohiczynie, czy po takiej rzeczce mają pływać masowce przewożące tysiące ton towarów?

prypec

Mam olbrzymie wątpliwości, moim zdaniem Bug powinien pozostać takim, jakim jest, to nie jest rzeka tej wielkości. Są to bardzo cenne przyrodniczo obszary i szkoda, żeby to wszystko uległo zniszczeniu. A poza tym, jak sobie decydenci wyobrażają spław Prypecią? Jak ja sobie przypominam, to ta rzeka w środkowej swojej części (łącznie właśnie z miastem Prypeć – miastem-widmem) jest zamknięta dla ruchu, a jest i również Prypecki Park Narodowy, należący do konwencji ramsarskiej (tzw. błotnej), jednej z najcudowniejszych konwencji przyrodniczych na świecie.

Nie wiem, czy E40 to jest dobry pomysł.

Responses

  1. Podstawowe pytanie: czy jest w ogóle zapotrzebowanie na transport na tej trasie w skali usprawiedliwiającej takie plany?

  2. A na Bug pragnę się wybrać na kajaki;-)

  3. To jest właściwe pytanie.
    ————
    Jestem chętny 😀


Skomentuj

Kategorie

