Napisane przez: torlin | 04/08/2017

Z nicości w megaprzestrzeń

W kulturze, a w szczególności w kulturze masowej, zachodzą czasami przedziwne zjawiska. Nie wiadomo skąd, nie wiadomo dlaczego, nie wiadomo, z jakiego powodu, jakaś piosenka, film, utwór poważny, staje się nieprawdopodobnie popularna, choć nic nie wskazywałoby na to na początku. Współcześnie mamy piosenkę „Jožin z bažin” (moja ukochana nonsensopedia) i „Papaya Dance” (np. w wykonaniu armii filipińskiej) Urszuli Dudziak, utwory wydobyte z niebytu, i osiągające taką popularność na całym świecie, że żadne akcje promocyjne, reklamowe, marketingowe nie dałyby takiej skuteczności. W przeszłości kilka razy dochodziło do takiej sytuacji, takim wspaniałym przykładem jest „Casablanka”, nikt nie spodziewał się takiego sukcesu.

Jednak najbardziej zastanawiająca jest kariera piosenki „Lili Marlene”, prosty niemiecki utwór o spotkaniu żołnierza ze swoją dziewczyną zrobił nie tylko olbrzymią karierę w wojsku niemieckim, ale przedostał się przez linie frontów i śpiewały ją wszystkie armie świata, ze szczególnym uwzględnieniem armii brytyjskiej i amerykańskiej. Ale to nie koniec dziwów, ta piosenka zmieniła również znaczenie. Ze spotkania żołnierza z dziewczyna pod latarnią stała się symbolem spotkania żołnierza z prostytutką pod latarnią. Zacytuję „Pinezkę„: „Co właściwie sprawiło, że akurat ta, a nie inna piosenka osiągnęła taki sukces i podbiła serca żołnierzy? Przecież nie ona jedna spełniała odpowiednie wymagania żołnierskiej piosenki: prosta, chwytliwa melodia plus uniwersalna historia miłosna, opowiedziana na tle zawirowań wojennych. Być może najlepiej na to pytanie odpowiedziała pierwsza wykonawczyni piosenki Lale Andersen, mówiąc „Czy wiatr umie wytłumaczyć, dlaczego przemienia się w sztorm?”

Ale tak jest właściwie ze wszystkim, dlaczego akurat takie rozwiązanie w modzie jest najbardziej rozchwytywane, dlaczego taki polityk jest słuchany, a drugi nie, dlaczego dziewczyna wcale niebędąca gwiazdą o największej we wszechświecie urodzie (na Ziemi – Marilyn Monroe czy Scarlett Johansson, w Polsce Elżbieta Czyżewska) staje się kochana przez wszystkich mężczyzn, i jest uznawana za gwiazdę pełną seksapilu. Dlaczego są takie miejsca, w których nie udaje się żaden biznes, koło mnie są takie place przy ulicy Puławskiej., gdzie ulokowano już od lat 70. kilkadziesiąt interesów, i wszyscy uciekli. I przy wielkiej arterii, i z łatwym wjazdem, ze sporym parkingiem – i nic. Piekarnia, piwiarnia, kwiaciarnia, reperacja motocykli, sklep spożywczy, sklep rowerowy, sklep typu Rossmann, wszystko – nie chcę używać tak dosadnych określeń, bo przecież nie wiem – splajtowało. Do innych zaś ludzie dojeżdżają bocznymi drogami i trzeba czekać w kolejce. Tylko szeptana reklama?

Czyż nie należałoby się zastanowić nad prawdziwością realizmu metafizycznego? Muszę przyjąć istnienie realnych bytów, niezależnych od chęci czy niechęci ludzi i mojej własnej.

Reklamy

Responses

  1. Pod tym tekstem mnie nasuwają się hasła: pole morficzne, pole morfogenetyczne, kroniki Akaszy – chyba tak? Nasza oraz innych świadomość wpływa na to co się dzieje.
    Za mało wiem, ale tłumaczono mi kiedyś to pole na przykładzie zachowań wielkich populacji ptaków w czasie zgrabnego przegrupowania w locie.

  2. „Dlaczego są takie miejsca, w których nie udaje się żaden biznes”

    Naprawdę interesuje Cię Torlinie odpowiedź na to pytanie, czy wolisz aby tajemnica pozostała tajemnicą?

    Jeśli to pierwsze, to spróbuj zacząć od haseł: Self-fulfilling prophecy, oraz Necombs Paradoxon.
    Opisuje je w zasadzie każdy przyzwoity podręcznik psychologii a zainteresowała się nimi ostatnio także ekonomia behavioralna.

    Wbrew pozorom to co się wydaje magiczne znajduje czasem bardzo proste wytłumaczenie.

  3. No i heurystykę reprezentatywności możesz też dodać do listy. Chyba przede wszystkim nawet.

  4. Mario!
    Może to zabrzmi dziwnie, ale też uważam, że człowiek ma o wiele większe zdolności, niż pokazuje. I dlatego niektórzy potrafią pokazywać cuda. Ale nie jestem najsilniejszy w temacie.
    ————–
    Telemachu!
    Zadałeś mi klina tymi dwoma komentarzami. Pierwszych dwóch nie znalem, ale sobie poczytałem o wszystkich trzech i może to dotyczyć jedynie decyzji przedsiębiorców o lokowaniu w takim miejscu interesu, ale nie tłumaczy, dlaczego kierowcy się nie zatrzymują. Dlaczego restauracja w bocznej uliczce kilometr wcześniej jest pełna ludzi, samochody parkują na poboczach wbrew prawu drogowemu ze względu na szczupłość miejsc parkingowych, a tutaj nie ma nikogo.
    I dalej nie rozumiem, dlaczego akurat w kulturze następują takie cuda.
    „Wbrew pozorom to co się wydaje magiczne znajduje czasem bardzo proste wytłumaczenie” – to znaczy jakie?

  5. Były badania w temacie piosenek. Ze zbioru piosenek co najmniej średnich (bardzo słabe odpadają) wybór na hit ma charakter losowy.

  6. Coś w tym Gszczepa jest.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: